۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84436402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی برداشت ۹۶ هزار تن محصول گوجه فرنگی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون برداشت گوجه فرنگی از سطح ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار اراضی استان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۶ هزار تن محصول جمع‌آوری شود.

مهندس پژمان شهابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح ابلاغی گوجه فرنگی برای سال زراعی جاری سه هزار و ۲۷۰ هکتار بود که با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی این محصول امسال کمتر کشت شد.

وی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته را سه هزار و ۴۳۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح حدود ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شد.

شهابی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی مربوط به شهرستان مانه و سملقان است افزود: گوجه فرنگی در کشتزارهای بجنورد، شیروان و سایر شهرستا های این استان نیز کشت می شود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیشتر گوجه فرنگی کشت شده این استان به کارخانجات رب استان گلستان حمل می شود، بخشی نیز در کارخانه های این استان و همچنین به صورت تازه خوری به مصرف می رسد.

شهابی افزود: میانگین عملکرد گوجه فرنگی در خراسان شمالی ۴۵ تن در هکتار است که این استان رتبه ۱۳ کشوری را در کشت و تولید این محصول در اختیار دارد.

وی گفت: در استان سه کارخانه رب در شهرستان های فاروج با ظرفیت پنج هزار تن،  مانه وسملقان چهار هزار تن و اسفراین ۲ هزار تن فعالیت دارد.

شهابی اظهار داشت: بر اساس مصرف سرانه ۳۰ کیلوگرم گوجه فرنگی در سال، استان حدود ۷۵ هزار تن گوجه مازاد دارد که باید در استان های دیگر به فروش برسد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در خصوص کشت محصولات سبزی و صیفی و بخصوص پیاز و گوجه فرنگی این است که کشاورزان باید در تنظیم سطوح کشت خود حتما با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت و از افزایش سطح زیر کشت خودداری کنند.

هم اینک قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار بجنورد بیش از ۳۵ هزار ریال است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در ۸۲ هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha