نگذاریم کمر نظام سلامت قم زیر بار کرونا خم شود

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷
کد خبر: 84437027
نگذاریم کمر نظام سلامت قم زیر بار کرونا خم شود

قم-ایرنا-کادر درمان قم با افزایش نجومی مبتلایان کرونایی و تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و اورژانس در کنار فرسودگی این کادر، از مردم درخواست دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از رفتاری پرخطر اجازه ندهند کمر نظام سلامت استان خم شود.

به گزارش ایرنا، حال و هوا و چهره این روزهای مراکز درمانی قم وضعیت نگران کننده ای دارد؛ اورژانس، تریاژ،  پذیرش وغیره مملوء از بیمار است. ازدحام مبتلایان و همراهان بیمار در بیمارستانها بیش از موج های قبلی است. اوضاع مراکز درمانی قم این روزها نارحت کننده و غمبار است و لحظه به لحظه بر تعداد مراجعه کنندگان که از چهره بی رمق‌شان وضعیت عمومی بدحالی و وخیم بودن اوضاع نمایان است، بیشتر می شود.

شرایط بیمارستانهای قم عادی نیست، در بیمارستان امیرالمومنین(ع) بعنوان یکی از مراکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی صف تریاژ از محوطه داخلی آن خارج شده و تا حیاط مرکز یافته است؛ در داخل بیمارستان نیز بخش پذیرش و اتاق پزشکان پر از بیمار است و جای خالی برای نشستن وجود ندارد.

به گفته یکی از کادر درمان بیمارستان امیرالمومنین(ع)، بسیاری از پزشکانی که تا چند روز گذشته مشغول ویزیت و پذیرش بیماران بودند خودشان مبتلا  به کرونا شدند و این مساله خود عوامل شلوغی بیمارستان و انتظار مراجعه کنندگان تا نوبت دکتر است.

وی ادامه داد: شرایط در بیمارستانهای قم به حدی غیرعادی است که حتی اتاق و تخت های ویژه احیاء  نیز برای بیماران کرونایی اختصاص یافته و فضای بی سابقه ای بر بیمارستان حاکم شده است.

وارد طبقه دوم بیمارستان می شویم که بخش مخصوص بیماران آی سی یو است؛ فضا به شکلی دلهره‌آمیزی ترسناک است. هیچ تخت خالی وجود ندارد و در یکی از آی سی یو ها ۱۳ بیمار در کنار هم بستری هستند. پزشک این بخش گفت: ۱۲ نفر از این بیماران واکسن نزدند و یک نفر از آنها نیز یک دوز واکسن کرونا را تزریق کرده است.

با نگاهی به داخل بخش آی سی یو متوجه می شویم که از هر سن و سالی در این بخش بستری هستند از چهار پیرمرد و پیرزن بدحال گرفته تا بیماران میانسال و چند جوان دهه شصتی که با وضعیت وخیم بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

طبقات بالای بیمارستان نیز پر بیمارانی بستری است که به گفته پزشکان وضعیت عمومی آنها رضایت بخش نیست و هر آن ممکن است به شرایط بغرنج بیماران آی سی یو دچار شوند.

نفس اکسیژن بیمارستانی به "خس خس" افتاده است

یکی از پزشکان بیمارستان امیرالمومنین(ع) ابراز داشت: وضعیت تامین اکسیژن بیمارستان به شدت نگران کننده است و دستگاه های اکسیژن به "خس خس" افتاده اند و همین روزهاست که ذخیره آن تمام شود ظرفیت اکسیژن این بیمارستان اصلا تناسبی با حجم بیماران بدحال و کرونایی ندارد.

خستگی و فرسودگی از چهره فداکار کادر درمان می بارد، پزشکان، پرستان و نیروهای خدماتی با عجله در اتاق ها و بخش های بیمارستان با سرعت جابه جا می شوند. یکی از پرستان با وجود حامله بودن مشغول خدمت رسانی است. به گفته مسوول یکی از بخش های درمانی بیمارستان امیرالمومنین(ع) مشکل اصلی ما کمبود نیروی انسانی، پرستار و اکسیژن است.

وی ادامه داد: وضعیت کادر درمان واقعا نامناسب است؛ کادر درمان احساس می کند در میانه مبارزه با کرونا تنها گذاشته شده و از طرفی مراجعه کنندگان نیز بخاطر نگرانی، خستگی و شلوغی مرکز رفتار به شدت تند و زننده ای با پرستاران دارند و این روزها دریای فرسودگی و خستگی کاملا در چهره آنها موج می زند.

به گفته وی، گاهی چنان تعداد مراجعه کنندگان زیاد می شود که مجبور می شویم برخی از آنها را تا خالی شدن تخت در محوطه فضای سبز بیمارستان بستری کنیم.

سری به بیمارستان های کامکار، فرقانی و امام رضا(ع) می زنیم؛ به گفته مسوولان ظرفیت تخت های بیمارستانی آنها نیز تکمیل شده و ۶۰ درصد از ظرفیت بیمارستان شهید بهشتی و بخشی از بیمارستان شهدا نیز به بیماران کرونایی اختصاص یافته  و این به این معناست که چاره ای جز ترخیص بیماران قلبی، عروقی، گوارشی، تصادفی و غیره نیست و امکان خدمات رسانی از آنها سلب شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز چهارشنبه گذشته با تاکید بر صعودی بودن آمار کرونا در این استان گفته بود: امروز باردیگر نامه‌ای به‌استاندار قم نوشته و درخواست تعطیلی همراه با اجرای مقررات را دادیم، تا به‌ستاد ملی منعکس شود.

محمد رضا قدیر هشدار داد:  وضعیت ابتلا و بستری در قم همچنان صعودی است و روزانه میانگین ۱۵۰ تا ۱۶۰ تَن در قم بستری می‌شوند و روزی حدود ۹۰۰ تا هزار تَن بستری موقت شده و دارو دریافت می‌کنند.

وی افزود: ۱۸۰ بیمار بدحال داریم و تخت‌ها کاملا پر است و اضافه کردن تخت راه حل نیست. تولید بیماری باید متوقف شود.

وی تصریح کرد: وضعیت شهر با بیمارستان‌ها همخوانی ندارد، در بیمارستان‌ها کادر بهداشت و درمان در حال استهلاک هستند و مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و در جای دیگر شهر تجمع‌ها را شاهد هستیم.

قدیر خاطرنشان کرد: امروز مجدد نامه‌ای به‌استاندار قم نوشته و درخواست تعطیلی همراه با اجرای مقررات را دادیم، تا به‌ستاد ملی منعکس شود.

وی بیان کرد: ۲۳۰ هزار دزُ واکسن در قم تزریق شده و مراکز تزریق واکسن به‌منظور تسریع کار در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین امروز شنبه نیز در همین خصوص گفت: در ٢۴ ساعت منتهی به بیست و سوم مرداد ماه ١۴٠٠، ١٨ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و کماکان قم در بحران به سر می‌برد.

قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم مردادماه سال جاری، ١٨٠ نفر با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ١۴٣ نفر بستری شدند.در این مدت ٨٢ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٨٧٩ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ٢٠٠ نفرشان بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم مردادماه،  ٩٩۴ تست از شهروندان قم گرفته شده است که ۴٧٢ مورد مثبت بوده است. تاکنون ٢۶٩ هزار و ٩٠٣ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

در همین حال بهرام سرمست استاندار قم نیز با اشاره به‌تدابیر و تمهیدهای پیش‌بینی شده‌ برای عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: بر اساس ابلاغیه‌ صورت گرفته، دسته‌روی دراین ایام ممنوع است، و عزاداری‌ها در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

وی روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دراین جلسه پیشنهادهایی برای تعطیلی ایام پیش رو و منع ترددها مطرح شد.

وی ادامه داد: مقرر شد، سخنگوی ستاد ملی کرونا جزییات این تعطیلی‌ها را اعلام کند تا اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی صورت بگیرد.
 
وی تصریح کرد: منع ترددها بین استانی خواهد بود، نقطه شروع و پایان آن نیز در ایام پیش رو و قبل از تعطیلی‌های تاسوعا و عاشورا دقیقا مشخص خواهد شد.

 سرمست بیان داشت: روز یکشنبه ۳۱ مردادماه شروع کار خواهد بود، اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی، خدماتی که ضروری است را ارائه می‌دهند، ولی اداره‌ها، به‌استثنای اداره‌هایی که ضروری و خدماتی امدادی هستند، تعطیل هستند.

استاندار قم خاطرنشان کرد: ظرفیت حمل و نقل عمومی نیز یک سوم خواهد بود، و خودروهای شخصی هم منع تردد دارند و در صورت تردد ۲۰ میلیون ریال جریمه می‌شوند.

سرمست یادآور شد: بر اساس ابلاغیه‌ای که صورت گرفته، دسته‌روی در قم ممنوع است و عزاداری‌ها نیز در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت. 

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha