استفاده از ظرفیت‌های وارداتی منطقه با توسعه صادرات به کشورهای همسایه

تهران- ایرنا- اولویت قرار دادن تقویت روابط با همسایگان می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند تا سهم بیشتری از ظرفیت بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری بازارهای کشورهای منطقه را در اختیار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه تجارت خارجی از الزامات بهبود شرایط اقتصادی محسوب می‌شود و به همین دلیل کشورهای مختلف به دنبال افزایش صادرات کالاهای تولیدی خود در بازارهای دیگر هستند.

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیتی عظیم برای گسترش تجارت دارد و می‌تواند منابع مورد نیاز خود را از طریق همسایگان تامین و کالاهای تولیدی را به طور گسترده در بازارهای ۱۵ کشور هم مرز به فروش برساند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری دولت سیزدهم نیز در نخستین سخنرانی های خود به افزایش تجارت با همسایگان اشاره کرده است که نشان دهنده اهمیت این مبادلات در توسعه روابط و رشد اقتصادی است.

رییسی در دیدارهایی با مقامات رسمی کشورهای همسایه افزایش سطح روابط را در اولویت دولت سیزدهم دانسته و تاکید کرده است جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم‌ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه می‌داند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرده است: دیپلماسی، باید ارتباط ملت های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت کند و می توانیم با همکاری و همراهی یکدیگر گام های بلندی در جهت منافع کشورها برداریم.

این سخنان نشان می دهد که کشورهای همسایه برای گسترش روابط نه تنها در سطح سیاسی بلکه در زمینه اقتصادی و تجاری دراولویت قرار گرفته اند.

در همین راستا جمشید نفر رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگان، صنایع، معاون و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه ایران ظرفیت افزایش ۱۰ برابری صادرات به کشورهای همسایه را دارد، اظهار داشت: در گام نخست باید نیاز کالایی این مقاصد تجاری مورد بررسی قرار بگیرد تا به تناسب نتایج تحقیقات بتوانیم بازارها این کشورها را تامین و کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از این کشورها دروازه صادراتی برای دسترسی ایران به مقاصد دورتر تجاری محسوب می شوند و توسعه صادرات به همسایگان می تواند تولیدات داخلی کشور را به بازارهای جهانی برساند که موجب گسترش تجارت می شود.

نفر با بیان اینکه توسعه تجارت با همسایگان نیازمند دیپلماسی اقتصادی مناسب است، خاطرنشان کرد: نیازسنجی می تواند در توسعه صادراتی به تجار کمک و شرایط را برای تهاتر کالاها با همسایگان هموار کند زیرا هر کشور به دنبال جبران و تامین کمبودهای خود است.

فعالان اقتصادی در تجارت با همسایگان نیز کشورهای هم مرز با ایران را بازاری عظیم می دانند که ظرفیت بالایی برای پذیرش کالاهای ایرانی دارند و از سوی دیگر معتقدند می توان از این جایگاه جغرافیایی برای صادرات مجدد بهره برد تا تولیدات با کیفیت ایران در جهان عرضه شود.

«هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه همسایگان توانمندی و نیازهای یکدیگر را می‌شناسند و می‌توانند در راستای تامین و تهاتر گام بردارند، تاکید کرد: ایران از کشورهایی است که با همسایگان خود ارتباط خوبی دارد و می‌تواند از این شرایط جهت افزایش تجارت و توسعه صادرات خود بهره مند شود.

«سیدحمید حسینی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز ظرفیت صادراتی بازار کشورهای همسایه فرصتی برای گذر از مشکلات اقتصادی دانست و گفت: تعاملات بین المللی از جمله احیای برجام، کاهش تحریم ها و رفع مشکلات بانکی می تواند ظرفیت های موجود در منطقه را بیشتر در اختیار ایران قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر کشورهای همسایه ایران، وارداتی بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار دارند، تصریح کرد: این بازاری است که در نزدیک کشور قرار گرفته است و در حال حاضر توانسته ایم سهم اندکی از آن را به دست آوریم اما ظرفیت افزایش آن وجود دارد.

تجارت با همسایگان موجب می شود تا زمان حمل و نقل کالا کاهش چشمگیری پیدا کند و در هزینه های تجاری نیز صرفه جویی شود که این کوتاه تر شدن فاصله، موجب تسهیل مبادلات نیز می شود.

در این میان موانعی نیز وجود دارد که تاکنون مانع استفاده از فرصت صادرات گسترده در مناطق هم مرز با ایران شده است که از جمله آنها می توان به مشکلات بانکی و تحریم ها اشاره کرد که البته تاثیر اندکی در تجارت با کشورهای همسایه گذاشته است.

برخی مشکلات داخلی از جمله صدور بخشنامه های متعدد، ممنوعیت صادرات برخی کالاها و آماده نبودن زیرساخت های تجاری نیز از دیگر موانع توسعه تجارت با کشورهای همسایه است.

بر اساس تحقیقات و ظرفیت های موجود در منطقه با توجه به اینکه قرار است اولویت دولت سیزدهم افزایش ارتباطات از جمله روابط تجاری با همسایگان باشد، در صورت رفع موانع، امکان افزایش صد درصدی صادرات طی یک سال وجود دارد.

ایران با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می توان با افزایش تجارت با این ۱۵ کشور، از مزایای همسایگی بهره مند شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha