۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84438940
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حالا که آمدید درخانه بمانید

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 84438940
حالا که آمدید درخانه بمانید

ساری- ایرنا- گزارش‌های میدانی خبرنگار ایرنا و اظهارات رسمی مسئولان نشان می دهد که شمار زیادی از شهروندان به خصوص مسافران وگردشگران علاوه بر بی توجهی نسبت به عدم جابجایی و انجام سفر به خطه شمالی ،شاهد حضورجسورانه آنان درخارج از خانه و درمناطق ساحلی،جنگلی وحاشیه رودخانه های استان نیز هستیم.

به گزارش ایرنا، تنها چیزی که مسئولان و شهرندان مازندرانی از شما می خواهند این است که اکنون که آمدید ،لااقل از خانه بیرون نیایید و سبب تحریک مازندرانی ها برای خارج شدن از خانه نشوید. به هر حال مازندرانی ها به عنوان بومیان نیز علاقمند به استفاده از مواهب طبیعی دریا و جنگل هستند  و در واقع استفاده از این مواهب را حق طبیعی خودشان می دانند ، ولی وقتی با بی توجهی این افراد مواجه می شوند، بعضی از آنان نیز برای ارائه خدمات و یا استفاده از آن ،مقوله مهم در خانه بمانیم را مورد توجه قرار نداده و به بیرون می زنند.

ستاد ملی مقابله کرونا به منظور کمک به کنترل بیماری کووید ۱۹ ،تعطیلی ۶ روزه همه اصناف ، بانک ها و مشاغل دولتی در سطح کشور به جز اصناف ضروری را از روز دوشنبه ۲۵ تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه را عملیاتی کرد ، موضوعی که سبب ورود همه مازندرانی های غیرساکن استان و همچنین غیربومی های دارای مسکن دوم در استان به همراه شمار زیادی از شهرندان در قالب گردشگر و مسافر به این خطه شمالی شده است.مازندرانی که طبق آمار رسمی ۲ دانشگکاه علوم پزشکی استان فقط در ۲۵ روز از ماه مرداد به اندازه چهار ماه امسال در اثر ویروس کرونا فوتی داده است.

با وجود سختگیری‌هایی که از ساعت ۱۲ روز یکشنبه در محورهای ورودی مازندران اعمال شد، تعدادی از خودروها توانستند به هر شکلی وارد این استان شوند. هزاران خودرو نیز از روز شنبه و با اعلام تعطیلی تهران خودشان را پیش از آغاز اعمال محدودیت‌ها توانستند به مازندران برسانند و در ویلاهای خود یا خانه‌های استیجاری برای گذراندن این تعطیلات کرونایی ساکن شوند.

ورود و حضور مسافران و گردشگران در مناطق مختلف شهری و مراکز تفریحی ساحلی و جنگلی استان با اظهارات استاندار مازندران مبنی بر این که  پیگیری برای بستن  و جلوگیری از ورود افراد بومی و غیر بومی به خطه شمال از طریق وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی پیش از ممنوعیت فایده ای نداشته است و همچنین  اظهارات پلیس  راهور مازندران که  تردد و وجود خودروها با پلاک غیر بومی  تا قبل از ظهر یکشنبه ۲۴مرداد چشمگیر بوده است، ، نشان می دهد که سیاست جلوگیری از جابجایی مردم به مقصد این خطه شمالی کار ساز نبوده است.

به هر حال با توجه به شرایط حساس و ویژه کرونایی مازندران ،گزارش های ۴۸ ساعته گذشته خبرنگاران از ۱۵ شهرستان ساحلی استان نشان می دهد که به رغم حضور جدی نیروهای انتظامی اما شماری از مسافران ، گردشگران ، شهروندان بومی به ویژه غیر بومیانی که در مازندران دارای مسکن دوم هستند ، به راحتی و بدون توجه به شرایط کرونایی در مناطق مختلف تفریحی مشغول خوش گذرانی هستند.

اگرچه طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و سایر مراکز تجمعی افراد در شهرهای قرمز و نارنجی طی روزهای ۲۵ تا ۳۰ مرداد تعطیل است و پلیس با همکاری ماموران شهرداری ها ، منابع طبیعی و محیط زیست بر این مراکز نظارت داشته و به هیچ عنوان اجازه حضور مردم بومی یا غیر بومی در این مرکز را نمی دهد اما همچنان شاهد حضور جمعیت در بخش هایی از این مناطق تفریحی از طریق عبور از راه های فرعی در استان هستیم.

آمارهای ابتلا، بستری و فوتی مردم مازندران در اثر کرونا وضعیت وخیم استان را نشان می دهد ،طبق آمار میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران که از ابتدای امسال تا پایان تیر ۶ نفر در هر روز بود و ۷۶۲ مرگ کرونایی در ۱۲۴ روز را ثبت کرد، در ۲۴ روز گذشته از ماه مرداد به میانگین روزانه ۳۲ نفر رسید و تعداد فوت‌های کرونایی این استان طی ۲۴ روز مرداد با ۷۶۸ نفر از مجموع مرگ‌های کرونایی چهار ماه نخست سال عبور کرد.

دوگانگی مصوبه کرونایی برای گردشگری مازندران  

حالا که آمدید درخانه بمانید

هر چند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران حضور مسافران و گردشگران در استان را چشمگیر توصیف کرد و توضیح داد که عمده آنان دارای مسکن دوم هستند ،اما در عین حال نکته مهم این است که بر اساس مصوبه بیست سوم ماه مرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا مراکز تفریحی و تاسیسات گردشگری استان را سطح یک شناخته است یعنی این مراکز می توانند به شهروندان طبق مقررات و پروتکل های بهداشتی خدمات ارائه کنند.موضوعی که با شرایط کرونایی استان و هدف تصمیم گیری تعطیلی ۶ روزه دولت منافات دارد. 

مهران حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: البته این مراکز باید  طبق مقررات و پروتکل های بهداشتی به شهروندان خدمات ارائه کنند.

وی تصریح کرد: هدف و سیاستگذاری  دولت که لزوم تعطیلی ۶ روزه را تصمیم گیری کرده ،قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با کنترل ،مدیریت و جلوگیری از جابجایی جمعیت و ماندن مردم در خانه بوده است ، اما به نظر می رسد استان مازندران همانند گذشته این بار نیز میزبان هزاران نفر از مردم کشور به ویژه پایتخت نشینان است.

وی با اشاره به این که اجاره یکساله واحد های مسکونی توسط افراد و حضور آنان در همه تعطیلات رسمی و پایان هر هفته دراستان از دیگر دلایل حضورشان به مازندران است، ادامه داد: آن چه امروز بیش از پیش مهم و ضروری است ، ماندن درخانه است و این تصمیم را شهروندان باید بگیرند ، بستن ، نظارت و جلوگیری توسط بازرسان ، ناظران و پلیس با توجه به نیروهای محدود تا حدی در کنترل بیماری جوابگو است ، مهم احساس مسئولیت و رسیدن به درک مشترک سلامت جامعه توسط آحاد مردم به عنوان راهکار اصلی قطع زنجیره  ویروس کرونا ،است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمرمازندران نیز ضمن تایید ورود شمار زیادی از غیر بومیان در استان به تشدید شدن جلوگیری از ورود مسافران به مناطق گردشگری به ویژه سواحل استان اشاره کرد و گفت :بر اساس گزارش های میدانی ناجیان غریق طبق دستور فرمانداری ها ،نیروی انتظامی به شدت علاوه بر بستن ورودی های منتهی به سواحل ، با انجام گشت های شبانه روزی مانع حضور مردم در سواحل شده است.

محمود قاسمی با توضیح این نکته که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا مازندران ناجیان غریق هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ باید در مناطق ساحلی حضور داشته باشند، ادامه داد: طبق گزارش های ناجیان غریق سواحل استان طی روز گذشته تا کنون به مراتب نسبت به دیگر روزها خلوت تر شده است .

وی با بیان این که در ۲۴ ساعت گذشته ماموریتی از نجات مغروقین در سواحل مازندران نداشته ایم، بیان داشت: اگرچه در بعضی از مناطق شاهد حضور مردم در سواحل هستیم ، اما امیدواریم همه مردم در خانه ماندن را رعایت کنند تا همه از این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم. 

حالا که آمدید درخانه بمانید

ناکارآمدی سیاست جلوگیری از جابجایی مردم به مقصد مازندران  

 استاندار مازندران نیزبا اظهار این که شرایط این استان با سایر نقاط کشور متفاوت است و با نسخه واحد و سراسری مدیریت کرونا نمی‌توان با شیوع کرونا در این خطه نیز مقابله کرد ، گفت: این استان  همواره میزبان شایسته مسافران و گردشگران بوده است، اما در شرایط کنونی که سلامتی مردم در خطر است باید به درک متقابل رسید تا زنجیره انتقال کرونا شکل نگیرد و ترددها متوقف شود.

احمد حسین‌زادگان افزود: این استان در همه تعطیلات مقصد سفر پایتخت‌نشینان و استان‌های همجوار تبدیل شده است. رشد پدیده‌ای به نام خانه دوم و خوش‌نشینی را نیز به این سفرها باید افزود. هیچ استانی در کشور با این حجم تردد در طول سال مواجه نیست و همین امر موجب شده تا هم استانی‌های عزیز همواره انتظار مانع شدن از سفرها را مطالبه کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: ورودی و خروجی شهرها کاملا کنترل می‌شود و اجازه ورود به خودروهای غیربومی داده نمی‌شود. نیروی انتظامی و بسیج از ابتدا تا پایان طرح نظارت و مدیریت بر جاده‌ها را با تلاش شبانه‌روزی انجام خواهند داد و فقط به خودروهایی اجازه تردد می‌دهند که از کنارگذرها و بدون ورود به شهرها قصد گذر از استان را داشته باشند.

حسین‌زادگان از همکاری و هماهنگی میان فرمانداران، نیروی انتظامی و سپاه در هدایت و مدیریت ممنوعیت‌های اعمال شده قدردانی کرد و گفت: در اجرای طرح ممنوعیت تردد از اعضای ستاد به ویژه نیروی انتظامی استان خواسته‌ام که با شدت و قاطعیت مانع سفرهای غیرضروری و حضور مسافران غیربومی شوند.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا وجود و تردد خودروها با پلاک غیربومی در استان ممنوع است و مالکان آنها هر۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و همسوبا این رویکرد  پلیس به همراه نیروهای انتظامی و امنیتی ، هلال احمر و راهداری و حمل و نقل جاده ای با نیوجرسی هر۶ نقطه ورودی را از ساعت ۱۲ظهر روز یکشنبه ۲۵ مرداد  مسدود کرده و نیروها مستقر هستند.

طبق آمار رسمی پلیس در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۷۰ دستگاه خودرو اعمال قانون و ۴۰۳۸ دستگاه نیز به مبدا بازگردانده شدند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به سه هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است. موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پیاداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha