۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84439902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ آیین عزاداری محرم خراسان شمالی در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۵ آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان روز سه‌شنبه  با بیان اینکه اقوام استان نیز همانند سایر اقوام و هم‌وطنان خود در جای‌جای کشور دارای مراسم‌ و آئین‌های مذهبی هستند، اظهار داشت: پرونده ۱۵ میراث ناملموس استان در قالب آیین‌های مربوط با محرم و صفر در فهرست ملی ثبت شده است.

وی تعزیه ترک‌های شمال خراسان، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی)، آیین نخل گردانی خراسان شمالی و آیین علم‌گردانی در جاجرم را ازجمله این پرونده‌ها برشمرد.

مستوفیان تصریح کرد: همچنین هنر پرده‌خوانی روز عاشورا خراسان شمالی، هنر تعزیه‌خوانی در بجنورد، آئین شام غریبان، آیین عَلَم بندان، آیین سینه‌زنی(حسن، حسین) استان خراسان شمالی، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران(اسفراین)، حلیم‌پزان، رسم سنگ‌زنی و آیین مقتل‌خوانی از دیگر آیین‌های ثبت شده مربوط به محرم و صفر است.

وی با تاکید بر حفظ آیین و سنت‌های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه، عنوان کرد:  فرهنگ عاشورایی در ایران با روح مردم سروکار دارد و ما مشکل جدی درزمینه نابودی و مجهول بودن آن نداریم، هرچند برخی آیین‌ها نیز به حفاظت بیشتر نیاز دارند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست ملی کشور، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha