وضعیت کرونا در روستاهای خراسان شمالی وخیم است 

بجنورد- ایرنا-مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: وضعیت ابتلا به کرونا در روستاهای استان بسیار وخیم و حاد است که شناسایی افراد مبتلا به خوبی انجام نشده است. 

امین کلاته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انجام تست کرونا در روستاها بسیار ضعیف و ناچیز است اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود انجام آزمایش ها و تست کرونا در روستاها را گسترده تر کند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به وظایف خود در قبال پیشگیری و نیز درمان در مناطق روستایی به خوبی عمل نکرده است و مشاهدات نشان می دهد شمار ابتلا به کرونا در میان روستاییان بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه آماری که از فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا اعلام می شود، مربوط به فوت شدگان در بیمارستان ها است گفت: روستاییان فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا را بدون توجه به پروتکل های بهداشتی تدفین می کنند و البته برخی از فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در آمار قربانیان این ویروس گنجانده نمی شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراسم عزا در روستاها همچنان برگزار می شود و اهالی با جمعیت زیاد در این مراسم حاضر می شوند و این امر سبب تشدید شیوع کرونا شده است.

وی افزود: کنترل شیوع کرونا در مناطق روستایی بسیار سخت تر از مناطق شهری بوده و در این مناطق دسترسی به اقلام بهداشتی و نیز خدمات درمانی کمتر است و البته به لحاظ فرهنگ حاکم در روستاها، کنترل دستورالعمل های بهداشتی سخت تر است. 

کلاته در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: انتظار می رفت روستاهای هدف گردشگری در روزهای تعطیل هفته اخیر بسته شود، اما این اقدام به درستی انجام نشد و بعضا ممانعت اهالی روستاها و یا دهیاران از ورود گردشگران به روستا و باغ ها به تنش و درگیری اجتماعی کشیده شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با اشاره به نگرانی روستاییان از حضور گردشگران و شیوع کرون به واسطه این حضور خاطرنشان کرد: در روزهای تعطیل هفته اخیر شمار زیادی از گردشگران در روستاهای بزرگ از جمله درکش، رویین و اسفیدان حاضر شدند که سبب گلایه اهالی این روستا و دهیاران شد. 

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

اکنون تمامی هشت شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند. 


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha