مردم و مسوولان همدان به حکیم هزاره ها ادای احترام کردند

همدان- ایرنا- همدان- ایرنا- همزمان با سالروز تولد ابوعلی سینا که به نام روز پزشک و همچنین همدان نامگذاری شده، جمعی از مردم و مسوولان استان همدان با حضور در آرامگاه این فیلسوف برجسته با اهدای گل به مقام شامخ حکیم هزاره ها ادای احترام کردند.

به گزارش ایرنا، آیین ویژه ادای احترام به مقام علمی و فرهنگی بوعلی سینا به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در محل آرامگاه این دانشمند و فیلسوف ایرانی برگزار شد.

این مراسم به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم به صورت بسیار محدود و با حضور جمع اندکی از دوستداران میراث فرهنگی و مفاخر علمی و همچنین جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان همدان برگزار شد و شرکت کنندگان با اهدای گل بر آرامگاه این فیلسوف بزرگ به مقام شامخ وی ادای احترام کردند.

در این آیین که با نواختن مارش نظامی آغاز شد سوگند نامه پزشکی برای جمع زیادی از دانش آموختگان رشته پزشکی قرائت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان دراین مراسم گفت: سالروز تولد ابوعلی سینا که به نام روز پزشک و همچنین روز همدان نامگذاری شده، از اهمیت زیادی برخوردار و روز بسیار بزرگی است.

«علی مالمیر» افزود: اول شهریور روزی است که به‌ حکم تقویم و به دلیل زادروز بوعلی‌سینا روز پزشک نامگذاری شده و از آنجا که حکیم هزاره ها و همدان نام و ارتباطشان درهم‌تنیده، این روز را نیز به نام همدان مزین کردند.

وی خاطرنشان کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌ زمین است و به شایستگی با داشتن جایگاهی والا در عرصه فرهنگ، تاریخ و تمدن به این نام و هنوان دست یافته چراکه از لحاظ تاریخی و فرهنگی قدمتی فراتر از سه هزار سال دارد و نخستین پایتخت اولین سلسله حکومت ایران بوده است.

به گفته وی،  همدان دانشمندان، مشاهیر، مفاخر و شاعران بزرگی چون ابن‌سینا، عین القضات، باباطاهر و کلیم کاشانی را در دل خود پرورانده است. 

وی با بیان اینکه همدان به‌ عنوان یکی از پنج شهر گردشگری و تاریخی کشور مطرح است، گفت: وجود آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت چند هزار ساله در همدان، همچون تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه، موزه مشاهیر، کتیبه‌های گنج‌نامه و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد همدان گواه بر جایگاه همدان در حوزه گردشگری ایران و جهان است.

حسبن بن عبدالله بن سینا در یک شهریور ۳۵۹ ه.ش (۳۷۰ ه.ق) در بخارا متولد شد و در دوم تیر ماه ۴۱۶ هجری شمسی مصادف با (اول رمضان ۴۲۸ ه.ق) در همدان وفات یافت.

شیخ‌الرییس، ابوعلی سینا، پورسینا از القاب این فیلسوف بزرگ است و بیش از ۱۳۰ کتاب از آثار ابن سینا بر جای مانده است و همچنین بیش از ۱۰۰ کتاب را به او نسبت می دهند.
بیشتر این کتابها به زبان عربی نوشته شده است و حدود ۲۰ کتاب وی نیز به زبان پارسی است و از مشهورترین کتاب های او می توان به اثر ۱۸ جلدی شفا، القانون فی الطب در ۱۸ جلد، مجموعه ۱۰ جلدی لسان العرب فی اللغه و الانصاف در ۲۰ جلد اشاره کرد.

آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا بنای یادبود فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است.

تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه به نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته است و در تالار شمالی، کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده است که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha