تک‌بعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی شد

تهران- ایرنا- نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی گفت: تک‌بعدی بودن وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و میان‌رشته‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهرداد ویس کرمی روز سه شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم باید نیروهای مورد نیاز در علوم پایه، کشاورزی، فنی حرفه‌ای و هنر را فراهم آورد طوری که حاصل آن، تربیت نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.

وی ادامه داد: سوابق علمی زلفی‌گل قابل قدردانی و از مفاخر علمی رشته شیمی است اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و میان‌رشته‌ای شده است. قرار نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده، ادامه یابد. قرار نیست در گام دوم انقلاب تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقای سوری اساتید دانشگاه تداوم داشته باشد. بلکه باید گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی اظهارکرد: کسی می‌تواند راهبری آموزش عالی را داشته باشد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها، صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه با اساتید و همایش‌های سوری این مهم محقق نمی‌شود.

وی افزود: ریز و دقیق شدن زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شد که حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی مسائل توجه کافی نداشته باشد که از جمله آنها می‌توان به تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان، فقدان برنامه اساسی برای تولید علم به ویژه درباره علوم انسانی و اسلامی مورد نیاز جامعه، مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی و هنر اسلامی نام برد.

ویس کرمی با بیان اینکه تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گفت: حتی گفته می‌شود ایده ساخت کامپیوتر نخست در ذهن یک فیلسوف شکل گرفت البته این به معنای تایید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه سخن ما اهمیت علوم انسانی و تحول علوم انسانی است.

این نماینده مجلس از دیگر موارد غفلت شده در برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه راهکارهای کارآمد سازی رساله‌های دکترا، فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و تسهیل ازدواج دانشجویی، نبود برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی انتقادی و محصول محور در بیان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، مشکلات بیمه و بانک اسلامی، ارتباط موثر بین دانشگاهیان و نخبگان خارج از دانشگاه همچنین دانشگاهیان با رسانه و توده مردم برای حل عملی مشکلات جامعه اسلامی، نبود برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، نبود برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان برای ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، عنوان کرد.

 وی با انتقاد از ترجمه محوری به جای حرکت به سوی علم، گفت:  متفکران غربی گفتند زمانی‌که اندلس به برکت اسلام در اوج که فرهنگی میدرخشید بقیه اروپا به وحشی‌گری خود افتخار می کردند و این ناشی از ظرفیت فرهنگ اسلامی است.

ویس کرمی همچنین از لحاظ نشدن ساماندهی مربیان حق التدریس در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به کارمند در وزارت علوم انتقاد کرد و ادامه داد: در حکم کارمندان وزارت علوم نوشته شده غیر هیات علمی و این توهین است که کارمند که کار دیگری دارد را با هیات علمی بسنجیم.

 نماینده مجلس گفت: زلفی‌گل در همان رشته‌ای که عمری آموخته، به تربیت دانشجو بپردازد چون وزارت علوم مدل دیگری از وزیر را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha