۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84458763
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

وزیر علوم در راستای استقلال دانشگاه‌ها گام بردارد

رشت- ایرنا - مدرس فیزیک دانشگاه آزاد رشت و تهران شمال اظهار کرد: وزارت علوم به دلیل دارا بودن جایگاه ستادی متولی برنامه‌ریزی علمی کشور بوده و نقش هماهنگ‌ کننده و سیاست‌گذاری ر ا در این زمینه دارد لذا انتظاری که از وزیر علوم می رود این است که در راستای استقلال دانشگاه ها گام بردارد.

سعید بابایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشینه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم که از اساتید موفق و به نام شیمی در ایران است گفت: نام زلفی گل از سال ۱۳۸۳ در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد رشته شیمی جهان در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفت و مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت واقع شد.

وی افزود: اینکه رشته ی تحصیلی وزیر علوم از رشته های علوم پایه می باشد قابل توجه و باعث امیدواری است. چرا که رشته های علوم پایه به دلیل گستردگی و پیچیدگی قابلیت فعالیت های بین رشته ای را دارند و این موجب می شود فارغ التحصیلان این رشته ها با رشته های مختلف مهندسی، پزشکی و فلسفه آشنا باشند و این یعنی مهارت و توانایی ذهنی قوی تر.

این مدرس فیزیک اضافه کرد: وزیر علوم در زمینه های مختلف اجتماعی صاحب قلم بوده و تاکنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه‌های علم سنجی، سیاست گذاری علم، پژوهش و فرهنگ منتشر کرده که این مقالات به همراه برخی از نقطه نظراتشان در کتابی به نام "دانش برای دانایی" به چاپ رسیده است.

انتظار جامعه ی دانشگاهی وزیرعلوم

بابایی استقلال فضاهای دانشگاهی را مهم ترین عامل در توسعه و شکوفایی علوم دانست و گفت: با توجه به سابقه وزیر علوم انتظار می رود که در راستای استقلال دانشگاه ها گام بردارد.

وی ادامه داد: وزارت علوم به جای تکیه بر سیاست های ثابت و حرکت دادن همه دانشگاه ها به یک سمت، باید به هر دانشگاهی این اجازه را بدهد که بر اساس قابلیت و توانایی در رشته ها و گرایش هایی که در آن ها قوی است، برنامه‌ریزی کند.

مدرس فیزیک دانشگاه های گیلان اظهار داشت: توانایی و قدرت و جذابیت هر دانشگاه در رشته ها و گرایش هایی که در آن فعالیت می کند مشخص بوده و باید این فرصت به دانشگاه داده شود تا با توجه به ظرفیت های اساتید و دانشجویان برای پیشرفت و افزایش کمی و کیفی دستاوردهای علمی برنامه ریزی کرده و تعریف ماموریت و ایجاد هدف کند.

بابایی خاطر نشان ساخت: مورد دیگری که در وزارت علوم مهم بوده و به بهتر شدن عملکرد این وزارتخانه کمک می کند، ارتقای کیفیت و توانمندی اعضای هیئت ‌علمی است. زیرا  اعضای هیئت علمی، علاوه بر وظیفه یاری دادن به دانشجویان ، توانایی ایجاد بینش و پرورش مهارت‌های اشتغال‌پذیر در دانشجویان را برعهده دارند که در آینده آنها نقش مهمی دارد.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت علوم همچنی تلاش کند ارتباطات اساتید را با خارج از کشور برقرار کرده و امکانات برای تبادل علمی را نیز فراهم کند. همچنین باید اقداماتی انجام شود تا کشور از مسیر دانش، علم و تکنولوژی باز نمانند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با شروع به کار زلفی گل و برنامه ریزی و اولویت بندی مسایل، با گذر زمان مشکلات برطرف شود و جامعه ی دانشگاهی با آرامش و اطمینان خاطر در مسیر علمی حرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha