۴ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84449185
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

علامت سوال بزرگ مقابل ادعای آمریکا برای مبارزه با تروریسم

تهران – ایرنا – مقام های فعلی و سابق آمریکا در سخنانی به نوعی ادعای واشنگتن برای برقراری امنیت در افغانستان را زیر سوال بردند و تاکید کردند که این مساله هیچ خروجی مثبتی نداشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مقام های مزبور گفتند با وجودی که نظامیان آمریکایی و شرکای آنها افغانستان را ترک کرده اند و طالبان کنترل این کشور را در اختیار دارد، توان واشنگتن برای خشکاندن ریشه القاعده و دیگر گروه های افراط گرا در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

نیروهای امنیتی افغانستان متلاشی شده اند و آمریکا در حال حاضر با شرکای اندکی در افغانستان دست به گریبان است.

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما در موقعیت خوبی قرار نداریم.

در آستانه بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر، نبود نبود از تهدیدهای بالقوه افراط گرایی، چشم انداز ترسناکی را ایجاد کرده است.

تعیین تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگر نهادهای جاسوسی را از حمایت محروم کرده و آنها را به بستن پایگاه ها و خروج پرسنل از این کشور وا داشته است.

به گفته مقام های آمریکایی، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند به کشورهای همسایه تکیه کند زیرا تاکنون نتوانستهاست در مورد پایگاه هایی برای نیروهای ضد تروریسم آمریکا و پهپادها توافقی منعقد کند.

این مساله، واشنگتن را به انجام عملیات ضد تروریسم از پایگاه های آمریکا در خلیج فارس و حساب کردن روی طالبان برای پایبندی به توافق نیروهای آمریکایی منعقد شده در سال ۲۰۲۰، وابسته کرده است.

مقام های مزبور تاکید کردند که این اقدامی پرهزینه است. پرواز هواپیماهای نظامی به خارج از خاورمیانه، نزدیکترین پایگاه نظامی که واشنگتن در این منطقه دارد، ممکن است در نهایت به قیمت هزینه های بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی مستقر در افغانستان در ابتدای سال جاری تمام شود.

همچنین استفاده از منابع آمریکا برای نظارت بر شبه نظامیان در افغانستان باید با اولویت اول دولت واشنگتن در آسیا برای مقابله با چین رقابت کند.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه پس از نشست سران گروه هفت گفت که گروه هفت کشور صنعتی این مساله را در اولویت قرار دادند که طالبان باید در مبارزه با تروریسم مشارکت داشته باشد.

فرماندهان ارتش آمریکا چندی پیش برآورد کردند که گروه هایی چون القاعده می توانند در دو سال آینده تهدیدی از افغانستان برای آمریکا به شمار روند.

«ناتان سلز» هماهنگ کننده ضد تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا تا ماه ژانویه (دی ۹۹)، تخمین زد که حال ممکن است برای القاعده جهت بازسازی توان برای انجام عملیات خارجی شش ماه زمان نیاز باشد.

بایدن گفته است که آمریکا به دقت گروه های شبه نظامی در افغانستان را زیر نظر دارد و از توان رهگیری و خنثی کردن تهدید برخوردار است.

اما وی به اشتباه هفته گذشته گفت که القاعده از این کشور خارج شده است، سخنانی که مقام های آمریکا را گیج و حیران کرد.

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفت که پرزیدنت به توان القاعده برای حمله به آمریکا از افغانستان اشاره داشته است.

در همین حال، یک سری گزارش های سازمان ملل حاکی است که صدها نیروی القاعده و سرکرده های ارشد این گروه در افغانستان مستقر هستند.

در سال ۲۰۱۵، فرماندهان ارتش آمریکا شوکه شدند وقتی فهمیدند القاعده یک اردوگاه آموزشی بزرگ را در جنوب استان قندهار مدیریت می کند. این در حالی بود که هزاران نظامی آمریکایی و ائتلاف در افغانستان حضور داشتند.

«کاترین ویلبارگر» مقام ارشد سابق پنتاگون گفت: حتی زمانی که نیروهای زمینی و پوشش هوایی قوی ای داشتیم، از آنچه القاعده قادر به انجام آن بود، شگفت زده می شدیم.

پاکستان اعلام کرده که پذیرای نظامیان آمریکایی نخواهد بود و کشورهای آسیای میانه نیز نسبت به پذیرش درخواست آمریکا به دلیل نگرانی از احتمال خشمگین شدن روسیه، تمایلی نشان نداده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha