تمرکز بر پرورش نگاه عکاسانه در بخش عکس چهارمین‎ ‎اشکواره حسینی

ساری – ایرنا – دبیر بخش عکس اشکواره حسینی گفت: بخش عکس چهارمین دوره اشکواره حسینی با هدف پرورش نگاه و گرایش به سمت روایت در عکاسی از فرهنگ محرم و عاشورا، صرفا به دریافت مجموعه عکس‌ها اختصاص دارد و هیچ تک عکسی پذیرفته نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، دبیرخانه چهارمین دوره رویداد سراسری فرهنگی و هنری اشکواره حسینی فراخوان دریافت آثار بخش عکس این رویداد را با یک تفاوت شاخص نسبت به دوره‌های گذشته منتشر کرد. در این دوره از این اشکواره بر خلاف دوره‌های گذشته که تک‌عکس و مجموعه عکس پذیرفته می‌شد، فقط مجموعه عکس‌های مرتبط با فرهنگ عاشورا پذیرفته می‌شود.

به گفته دبیر بخش عکس چهارمین دوره اشکواره حسینی، دبیرخانه این رویداد پس از رایزنی با داوران متشکل از حیدر رضایی، مهدی قاسمی و مصطفی مکبری و تعدادی از کارشناسان به این نتیجه رسید که بخش در چهارمین دوره برگزاری ضمن تعیین محوریت نشانه‌ها و تاثیرات ‏مفاهیم عاشورایی در خانواده و جامعه با تغییر رویه در پذیرش آثار، پذیرای ایده‌ها، اندیشه‌ها و روایت‌های عکاسان ‏در قالب مجموعه عکس باشد.

مجید نیکجو روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نگاه خلاقانه، بررسی موضوعات اجتماعی برگرفته از مفاهیم عاشورا، معناگرایی و آیین‌ها موضوعاتی ‏است که عکاسان می‌توانند با محوریت آن‌ها آثار خود را فقط در قالب مجموعه عکس ارائه دهند.‏

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تکرار در بسیاری از تک‌عکس‌های دریافت شده دوره‌های گذشته مشهود است. تعداد زیادی از آثار دوره‌های گذشته را نیز تک‌عکس‌ها تشکیل می‌دادند. البته این موضوع به دلیل محدودیتی که در تک‌عکس نسبت به مجموعه عکس وجود دارد در بسیاری از رویدادهای مشابه نیز قابل مشاهده است. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است با برگزاری این رویداد اتفاق مناسبی در جریان عکاسی از محرم و فرهنگ و عاشورا رقم بخورد، باید به سمت مجموعه‌ عکس‌ها و روایت تصویری حرکت کنیم.

پرورش نگاه در عکاسی

دبیر بخش عکس چهارمین اشکواره حسینی اظهار کرد: در این دوره قصد داریم به عکاسانی که برای ثبت تصاویری از فرهنگ محرم و عاشورا دارای نگاه و ایده مؤلفانه نیز هستند بیشتر توجه کنیم. در واقع هدف مجریان این رویداد و هیئت داوران سوق دادن عکاسان به سمت ایجاد نگاه مؤلف در عکاسی است. زیرا چیزی که اثر را در عکاسی متمایز می‌کند نگاه عکاس است و رسیدن به این هدف نیز در مجموعه‌ عکس‌ها بیشتر میسر است.

نیکجو خاطرنشان کرد: پیشنهاد دبیرخانه به عکاسانی که مایل به شرکت در این رویداد هستند این است که جریان‌های رویدادمحور را دارای فرآیند کنند و به آن‌ها معنا ببخشند. برای هیئت داوران این موضوع اهمیت زیادی دارد که عکاس برای دریافت نشانه‌ها و محتواها وقت گذاشته و دارای نگاه است و بر اساس یک نگاه مؤلفانه نسبت به تولید اثری راویانه در قالب مجموعه عکس پیش می‌رود. به همین دلیل هیئت داوران برای پروژه‌هایی که معناگرا هستند اهمیت خاصی قائل می‌شوند.

وی با بیان این که پارسال ۱۹۸۶ عکس از ۲۰۳ عکاس و ۲۸ استان به دبیرخانه این جشواره رسیده بود، افزود: هرچند که انتخاب این قالب برای بخش عکس اشکواره و الزام به ارسال مجموعه عکس ممکن است از نظر کمیت دریافت آثار و شرکت کردن عکاسان سبب پایین آمدن آمار نسبت به دوره‌های گذشته شود، اما معتقدیم می‌تواند بر کیفیت محتوایی این رویداد بیفزاید.

این عکاس و مدرس عکاسی تصریح کرد: حتی پیش‌بینی می‌کنیم در مجموعه عکس هم موضوعات مشابه زیادی داشته باشیم. اما نقطه تمایز مجموعه عکس و تک‌عکس در همین است که با وجود تشابه موضوعی، نوع روایت و نگاه عکاس‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد. یعنی دست عکاس را باز می‌گذارد که در استیتمنت و کیفیت محتوایی به عنوان یک مؤلف آن‌چه که در ذهن دارد را روایت کند.

 دبیر بخش عکس چهارمین اشکواره حسینی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های تمرکز بر مجموعه عکس نیز گسترده‌تر شدن موضوع‌ها و ایده‌های مرتبط با محرم برای عکاسان است. یعنی دایره انتخاب موضوع برای عکاسان با توجه به ضرورت وجود ایده و نگاه برای روایتی مستقل، از یک رویداد عاشورایی می‌تواند به سبک زندگی، فعالیت‌های کناری و حاشیه‌های مرتبط با ماه محرم و فرهنگ عاشورایی اعم از فعالیت‌های گروهی، اشخاص و بسیاری از مسائل جنبی دیگر گسترش یابد. به همین دلیل موضوع، نحوه پرداخت، استیتمنت و کیفیت کاری که ارائه می‌شود در قالب یک مجموعه از معیارها برای هیئت داوران زیادی دارد.

جزئیات فراخوان

نیکجو درباره جزئیات فراخوان بخش عکس چهارمین اشکواره حسینی اظهار کرد: با توجه به الزامی بودن ارسال مجموعه عکس و نپذیرفتن تک‌عکس، هر عکاس می‌تواند سه مجموعه ارائه دهد و هر مجموعه نیز نهایتاً باید ۱۲ عکس داشته باشد. در نهایت نیز دست‌کم ۱۰ مجموعه عکس توسط داوران این رویداد برای ارائه در نمایشگاه انتخاب می‌شوند. بازه زمانی مجموعه عکس‌ها هم باید از سال ۱۳۹۵ به بعد باشد.

وی افزود: همه عکاسان و علاقمندان عکاسی در داخل یا خارج از کشور می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. اما هر مجموعه باید دارای عنوان و استیتمنت باشد که به همراه ارسال مجموعه در قالب فایل(پی‌دی‌اف یا ورد) ارائه شود. پس از داوری و راهیابی اثر به بخش نمایشگاه نیز منتخبان باید اثر اصلی را برای چاپ بفرستند. ضمنا هر نوع ویرایش عکس که مستند بودن عکس‌ها را دچار خدشه کند منجر به حذف اثر می‌شود.

به گفته دبیر این رویداد، آثار تک‌عکس راه‌یافته به بخش نمایشگاه در دوره‌های گذشته اگر به صورت مجموعه عکس در این دوره ارائه شوند نیز برای ‏داوری پذیرش نخواهند شد.

مهلت فرستادن آثار به دبیرخانه ۳۰ شهریور در نظر گرفته شد و ۷ مهر نیز آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

‏عکس‌ها باید به صورت یک فایل( ‏jpg‏) در اندازه ضلع بزرگ ۲۰۰۰ پیکسل و رزولوشن ‏dpi‏۱۵۰ ارسال شود.‏

‏شرکت‌کنندگان باید مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، کد ملی، نشانی محل سکونت و ‏شماره تماس را هنگام ارسال عکس اعلام کنند.

ایمیل ‏photoashkvareh@gmail.com‏ برای فرستادن آثار و مشخصات عکاسان در نظر گرفته شده و مرجع اصلی اطلاع‌رسانی صفحه اینستاگرامی رویداد به آدرس ‏ashkvare.ir@ است. شماره ۰۹۳۵۷۸۷۲۲۷۰ نیز برای ارتباط با دبیرخانه از طریق پیام‌رسان WhatsApp اعلام شد.

دبیرخانه فرستنده عکس را به عنوان صاحب اثر شناخته و در صورت مغایرت و بروز هرگونه مشکل حقوقی تبعات آن بر عهده ‏فرستنده اثر خواهد بود.همچنین ارسال عکس به دبیرخانه به معنی قبول مقررات و سایر تصمیمات دبیر خانه چهارمین دوره ‏بخش عکس اشکواره حسینی است.

امسال به عکاس برتر، تندیس و لوح سپاس همراه با ۲۵ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود و مقام‌های دوم و سوم نیز به ترتیب ۲۰ و ۱۵ میلیون ریال جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین به سه اثر شایسته تقدیر نیز هشت میلیون ریال جایزه اهدا خواهد شد.

 همایش فرهنگی هنری «اشکواره حسینی» برای چهارمین سال پیاپی و به همت کانون فرهنگی محبین آل طه آمل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ‏آمل به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha