ارتقای توانمندی‌های شناختی کشور در دوران کرونا

تهران- ایرنا- ویروس کرونا آسیب‌های پیش‌بینی نشده‌ای به سلامت انسان‌ها وارد کرد و زمینه‌ساز آسیب‌های روانی شد. مهارت‌های شناختی گامی به سوی کاهش این عوارض و ارتقای توانمندی‌ها است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گام‌های متعددی برای ارتقای این توانمندی در کشور برداشته شد.

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ‌ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گام‌های متنوع و متعددی برای ارتقای مهارت‌های شناختی در اقشار گوناگون جامعه برداشته که از جمله این برنامه‌ها می‌توان از برنامه آموزش در مدارس برای پرورش شناختی و نیز روش های اجرایی طرح ها برای افزایش مهارت های شناختی کودکان و نوجوانان دانشجویان و معلمان به حوزه پرورش کودک نام برد.

همچنین حمایت از پژوهش‌های کاربردی در حوزه دانش و روش‌های رفتاری که به کاهش آسیب‌های شناختی کرونا منجر می‌شود از دیگر برنامه‌های حمایتی ستاد در این راستا است.

برگزاری چالشی نوآورانه و فناورانه برای کمک سازمان‌ها در شرایط کرونا یکی دیگر از گام‌ها در مسیر کاهش آسیب‌های کرونا بود. در قالب رقابتی نوآورانه برای شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری علوم و فناوری‌های شناختی از جمله متخصصان علوم اجتماعی، ‌روان‌شناسی، اقتصاد و سایر بخش ها در قالب تیم‌های دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، موسسات فعال و تیم‌های تخصصی در شناسایی و حل این چالش‌ها نقش آفرینی کردند.

با شیوع ویروس کرونا، آسیب‌های‌ جدی و پیش‌بینی نشده‌ای به سلامت میلیون‌ها انسان وارد کردکه علاوه بر مرگ و میر، زمینه‌ساز آسیب‌های روانی شد، پژوهش‌ها نشان می‌دهد شیوع بیماری کرونا بر مهارت‌های شناختی افرادی که به ویروس کووید۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، تاثیرگذار بوده است.

مطالعه‌ها نشان داد که نقص شناختی در افرادی که علائم تنفسی شدیدتری دارند و در افرادی که تست مثبت آنها تأیید شده است بدتر است. محققان تجزیه و تحلیل خود را برای در نظر گرفتن تفاوت ها بر اساس سن، جنس، تحصیلات یا سایر متغیرهای جمعیت شناختی و اجتماعی یا اقتصادی تنظیم کردند.

نزدیک به ۱۸۵ میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته اند. گزارش علائم شناختی نشان دهنده ایجاد آسیب‌های شناختی به این افراد است.

همچنین ناشناخته بودن این بیماری، مشخص نبودن زمان پایان آن و آسیب‌های ناشی از قرنطینه، زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های شناختی، عارضه‌های فکری و بسیاری از مشکلات روحی و روانی می شود. در مدت شیوع این ویروس، پژوهش های متعددی درباره پیامدهای شناختی آن در جامعه انجام شد و از جنبه های مختلف بررسی شده است.

با نگاهی دقیق به وضعیت فعلی مشخص می شود که باید شیوع دو بیماری همه گیر را در مورد کرونا در نظر گرفت. یکی همه گیری بیماری جسمی و دیگری همه گیری ترس از این بیماری که ناشی از پاسخی ترسناک به شرایطی نامعلوم است.

کرونا و سوگیری شناختی

سوگیری شناختی یک اشتباه سیستماتیک در قضاوت و تصمیم گیری که ممکن است در نتیجه محدودیت های شناختی، عوامل انگیزشی یا سازگاری با محیط های طبیعی رخ دهد.

باید در نظر داشت که علاوه بر افرادی که در معرض خطر شدید ابتلا به این بیماری قرار دارند افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های قبلی از جمله بیماری های مزمن تنفسی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت هستند سایر افراد نیز دچار این بیماری می شوند.

سوگیری‌های شناختی منفی ناشی ترس از شیوع ویروس کرونا پیشگویی‌های نادرست و فاجعه آمیز، نگرش منفی، تعمیم بیش از حد، تفکر دوگانه، شخصی سازی، سرزنش، مقایسه های ناعادلانه، پشیمانی افزایش اما و اگرها، استدلال احساسی، نادیده گرفتن شواهد علمی و... است. اما این سوگیری‌ها می‌تواند به سوگیری‌های دیگری چون خوش بینی، تعصب عادی، باورهای آخرالزمانی، فرضیه جهان عادلانه، پذیرش نقش قربانی و فرار از مسئولیت ها منجر شود.
 

تلاش برای کاهش عارضه‌های شناختی ناشی از کرونا

نخستین قدم ایجاد یک ذهنیت انتقادی برای تشخیص اخبار جعلی است و باید زمان مناسبی را برای به روز رسانی اطلاعات منتشر شده توسط منابع معتبر اختصاص دهند. گام دوم این است که یک رویکرد مداخله ای مثبت را در کنترل خود ایجاد کرده و روش‌های علمی و دارویی را برای کنترل آسیب‌های شناختی مورد استفاده قرار دهیم.

در همین راستا عوامل استرس‌زا که  باعث بروز  اختلالات شناختی در حوزه های مختلف یعنی توجه، یادگیری و حافظه و حوزه های اجرایی مانند تصمیم گیری و حل مسئله می‌شود، مورد توجه فعالان حوزه علوم شناختی قرار گرفت. درمان توانبخشی شناختی یک مداخله مفید در ارتقای مهارت‌های شناختی است،  این روش تلاش می کند عملکردهای شناختی را ارتقا دهد.

این روش درمانی با هدف کاهش اختلالات عملکردی مغز یا کاهش تأثیر ناتوان کننده آن اختلالات انجام شده و به عنوان روشی مؤثر برای کاهش سوگیری های شناختی و افزایش ظرفیت افراد برای پردازش و تفسیر اطلاعات ثابت شده است. این درمان به مدیریت استرس، مداخلات مدیریت استرس شناختی-رفتاری توجه دارد. عملکردهای شناختی در افراد سالم نیز می تواند بهبود یابد و این شامل جمعیت زیادی است که ممکن است در معرض خطر کرونا قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha