جمعیت غیرواقعی چالش جدی در دستیابی به سرشماری دقیق است

سمنان-ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: حضور افراد غیر ساکن در روستا در زمان سرشماری چالش جدی در دستیابی به جمعیت دقیق روستاهای استان است.

به گزارش ایرنا، سید حسن میرعماد عصر دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی استان سمنان در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری سمنان ابراز داشت: در برخی مراتع ییلاقی استان سمنان در فصل زمستان به دلیل برودت هوا عملا امکان زندگی وجود ندارد و به جز سه یا چهار ماه از سال خالی از سکنه است، اما در زمان سرشماری جمعیت زیادی در منطقه حضور می یابند و مانع از سرشماری دقیق می‌شوند.
وی ادامه داد: افراد برای گرفتن امتیاز بیشتر برای روستا و یا حتی مرتع خود تلاش می‌کنند با حضور افراد جمعیت بالایی را از روستا در سرشماری ثبت کنند.
وی بیان کرد: وقتی یک آبادی به روستا تبدیل شود مردم انتظار تامین زیرساخت دارند که خواسته به حقی است، اما هزینه کرد برای تامین زیرساخت برای روستایی که به زحمت و آمار غیر واقعی به ۲۱ خانوار رسیده است توجیه ندارد.
میرعماد تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای روستا مانند تهیه طرح هادی نباید تنها به استناد آمار باشد و باید آمار راستی آزمایی شود تا هزینه کرد در جایی باشد که جمعیت زیادی ساکن است.
وی خاطرنشان کرد: صرفا صدور مجوز بازسازی خانه‌ها در روستای پرور واقع در منطقه حفاظت شده پرور مشکلی نیست، اما نباید اجازه داده شود روستا توسعه یابد و یا خانه‌هایی غیر از خانه‌های موجود ساخته شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تراکم جمعیت به خودی خود تهدیدی برای محیط زیست منطقه حفاظت شده پرور به شمار می‌رود و نباید با صدور مجوز ساخت خانه های جدید آن‌هم برای تفریح، حیات این منطقه را به خطر انداخت.
به گزارش ایرنا، حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور استان سمنان که بیش از ۱۶۰ گونه جانوری دارد، این منطقه براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده پرور اعلام شد، حدود و مساحت منطقه نیز تاکنون چندین بار مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه ۷۰ مساحت منطقه نزدیک به ۶۵ هزار هکتار تعیین شد.
منطقه حفاظت شده پرور در۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار دارد و این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد سمنان، از شرق به دامغان و از غرب به منطـقه چاشم محدود شده و در این منطقه سه ناحیه صیدوا، محدوده کلورد و سرم لعلوم به عنوان محدوده‌های امن شناخته شده است.
از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رده پرندگان می توان به انواع پرندگان شکاری، کبک دری، بلدرچین، هوبره، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزندگان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از دوزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ ها اشاره‌ کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha