به گزارش ایرنا شماره هفتم مجلۀ گاهِ نقد، نخستین جلد این مجله با موضوع ادبیات داستانی است. این شماره به «پروندهای برای رمان دینی» اختصاص دارد و تلاش میکند تا نگاهی دقیق به مفهوم رمان دینی و ویژگیهای آن بیندازد. در این شماره در چند بخش مختلف، ابتدا تعاریف و چیستی رمان دینی بررسی میشود و سپس در گفتوگو با صاحبنظران این حوزه و یادداشتهای کارشناسان، به جستوجوی رمان دینی در ادبیات داستانی ایران می پردازد.
«گفتار»، «جستار»، «نوشتار»، «هشدار»، «دیدار»، «نقدوار» و «پیوست» بخشهای گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویهای متفاوت به رمان دینی و ویژگیهای آن و نمونههای مختلف در آینۀ کتابها نگریستهاند.
در گفتار، سردبیر مجموعۀ ادبیات داستانی گاهِ نقد، دکتر حسین زحمتکش زنجانی، نگاهی به تاریخچۀ داستاننویسی در جهان و ایران و فرازوفرودها و نقاط عطف آن میاندازد و «داستانِ داستاننویسی ایران» در دوران پیشامدرن تا پسامدرن را بررسی میکند. همچنین تفاوت چیستی داستان و رمان را روشن میسازد و در نهایت، با ورود به مرز داستان و رمان دینی، بهمرور ویژگیهای آنها میپردازد.
در بخش جستار، اعضای هیئت تحریریه، به موضوع هنجار در ادبیات داستانی و رمان دینی توجه میکنند و امکان وجود رمان دینی را مثبت میدانند و سرشاخههای رمان دینی و ارزشی را میکاوند.
در نوشتار، هفت یادداشت از هفت کارشناس این عرصه جای گرفته است که هرکدام گوشهای از موضوع ادبیات و رمان دینی را بررسی میکنند. در یادداشتهای این بخش، مهدی کفاش دربارۀ «ادبیات دینی و هزار اما و اگر و شاید» سخن میگوید، میرشمسالدین فلاح هاشمی ارتباط میان «خداوند، دین و داستان» را روشن میکند، محمدقائم خانی به بررسی رابطۀ «ادبیات و زبان دین» میپردازد، سیدمحمدحسین فیروزآبادی «روایت داستانی در قرآن در مقایسه با شاخصههای رماننویسی مدرن» را مرور میکند، وحید زندکریمخانی جستوجوی «رئالیسم جادویی و رئالیسم عرفانی» را در دنیای مولوی پی میگیرد، مجتبی رنجبر یخفروزانی به سراغ تولستوی میرود و «تغییر رویکرد لئو تولستوی به رسالت هنر و خلق آثار داستانیِ دینی و اخلاقی» را بازخوانی میکند و در نهایت، علی شِشتمدی «آسیبشناسی ادبیات داستانی دینی» را انجام میدهد.
در بخش هشدار، حسین زحمتکش زنجانی «هیاهوی رسانهای ملت عشق» را ردیابی میکند و دربارۀ کتاب ملت عشق، تبلیغات و حمایتهای آن، ترجمههای گوناگون و دلایل پرفروش شدنش سخن میگوید و این نکته را بررسی میکند که کتابی به نام ملت عشق هرگز نوشته نشده و آنچه در بازار ایران به فروش میرسد، دقیقاً چیست و چگونه به این جایگاه رسیده است.
در دیدار، با سه تن از اندیشمندان و صاحبنظران عرصۀ ادبیات دینی دیدار شده و گفتوگوهایی روشنگر با آنها صورت گرفته است. احمد شاکری در مصاحبهای با عنوان «رمان بومی چارهای جز دینیبودن ندارد»، دیدگاههای خود را در این زمینه بیان و این موضوع مهم را مطرح میکند که آیا رمان دینی اساساً امکان تحقق دارد، یا رمان و دین اصلاً با یکدیگر جمعپذیر نیستند. در دومین مصاحبه، علیاصغر عزتیپاک «رماننویسی بر بستری از باورهای الهی» را تحلیل میکند و مرز رمان دینی و رمان فقهی را مشخص میکند و به واکاوی ویژگیهای دینی بودن رمان میپردازد. کامران پارسینژاد نیز در سومین مصاحبه، دربارۀ «ژانری به نام ادبیات داستانی دینی» میگوید و جای خالی نویسنده و باورهایش در رمان دینی را مطرح میکند.
بخش نقدوار به مرور رمانهای نویسندگان ایرانی که در دو سال گذشته چاپ شده است، میپردازد و این رمانها را در دو گروه هنجارین و هنجارستیز دستهبندی میکند و نقد و بررسی آنها را به قلم کارشناسان مختلف در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
در پیوست، آخرین بخش هفتمین شماره از گاهِ نقد، دو بستۀ پیشنهادی برای خوانندگان محترم و علاقهمندان به این حوزه آماده شده است. نخستین بسته کتابهایی با موضوع « پژوهش و نقد ادبی» را معرفی میکند و در دومین بستۀ پیشنهادی کتابهایی در زمینۀ «مستندنگاری پایداری» گردآوری شده است.
هفتمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد به سردبیری دکتر حسین زحمتکش زنجانی، در ۲۸۸ صفحه در مراکز پخش و روزنامهفروشیها و فروشگاه های اینترنتی عرضه شده است.
مجلۀ گاهِ نقد به همت سامانۀ کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ موجود در نقد تخصصی حوزههای مختلف کتاب تدوین و در حوزههای گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درستنویسی، روانشناسی و دین عرضه خواهد شد.
نظر شما