۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84457765
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورل بر ضرورت تشکیل نیروهای واکنش سریع اروپا تاکید کرد

تهران-ایرنا- جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه گفت: خروج آشفته و بی نظم و ترتیب غرب از افغانستان احتمالا به کاتالیزوری برای سرعت بخشیدن به تلاش ها برای تشکیل نیروی دفاعی مشترک تبدیل خواهد شد که تشکیل نیروهای واکنش فوری بخشی از آن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت بورل در  نشست غیر رسمی وزیران دفاع اتحادیه اروپا در اسلوانی گفت: گاهی وقت ها برخی از رویدادها نقش کاتالیزور را ایفا  و پیشرفت هایی را ایجاد می کنند. به نظر من، اوضاع افغانستان یکی از این موارد است.

وی به خبرنگاران گفت: ما باید به دنبال چیزی باشیم که عملیاتی تر است. دفاع قوی تر اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافته است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در همین زمینه گزارش داد: اظهارات بورل در حالی مطرح شده که کنت مک کنزی فرمانده نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا در ۳۰ اوت پایان ماموریت ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را اعلام کرد.

بورل روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا، خواستار اقدام دولت های اتحادیه اروپا برای تشکیل نیروی واکنش سریع اروپایی به منظور آمادگی بهتر برای رویارویی با بحران های آینده مانند افغانستان شد.

وی در این مصاحبه اظهار داشت، عزام و استقرار نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان همزمان با بدتر شده اوضاع امنیتی این کشور، نشانگر نیاز اتحادیه اروپا به تسریع در تلاش هایش برای تدوین سیاست مشترک دفاعی است.  اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو باید نیروی مداخله اولیه شامل ۵ هزار نیرو برای اقدام سریع را داشته باشد.

۱۴ عضو این اتحادیه شامل آلمان و فرانسه در ماه مه (اردیبهشت) پیشنهاد تشکیل چنین نیرویی را برای کمک به دولت های خارجی نیازمند به کمک فوری، مطرح کردند.

موضوع تشکیل چنین نیرویی برای نخستین بار در ۱۹۹۹ میلادی در جریان جنگ کوزوو مطرح و در ۲۰۰۷ منجر به راه اندازی نظام مشترکی شامل گروه های رزمی ۱۵۰۰ نفری برای واکنش به بحران ها شد، اما به علت اختلاف نظر دولت های اتحادیه اروپا در باره چگونگی و زمان استقرار آنها هرگز این گروه ها استفاده نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha