۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴
کد خبر: 84447114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمیسیون آموزش مجلس با برنامه های وزیر پیشنهادی علوم موافقت کرد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش با ارائه گزارش کمیسیون متبوعش در مورد وزیر پیشنهادی علوم گفت: برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی علوم مورد بررسی قرار گرفت و نظر این کمیسیون در مورد زلفی گل مثبت است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رضا حاجی پور در نشست علنی نوبت  امروز سه شنبه  در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی  علوم در مورد بررسی سوابق وی گفت:  محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۶ مدرک تحصیلی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز کسب نموده است. ایشان عضو هیئت علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان است و دارای پیشینه خوب علمی است.

حاجی پور گفت: وی مقالات متعددی در زمینه علمی دارند و بیش از ۵۶۰ مقاله از ایشان منتشر شده است. 

وی در مورد تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی گفت: تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی، کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها، حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) از جمله این تعهدات است.

وی ادامه داد: در بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی به توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی - تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی، توجه به مهارت آموزی و آموزش های کاربردی در آموزش عالی، توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها، توجه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان و توجه به پروژه های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان،اساتید و تقویت شرکت های دانش بنیان تاکید شده است.
وی تاکید کرد:  رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت های اساسی مشخص می شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.
سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: در  انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.

حاجی پور بیان داشت:بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است.

سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیت های ایشان، می توان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.

وی گفت: در نتیجه گیری نهایی این کمیسیون آمده است: بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha