۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۲۸
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84460990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ اثر صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری برای دریافت نشان ملی انتخاب شد
عکس تزئینی است.

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ اثر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از این استان انتخاب شد و به مرحله کشوری داوری دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی راه یافت.

مهرداد جوادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در این دوره ۵۰ اثر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از هنرمندان این استان ارزیابی و در نهایت با نظر هیات داوران، ۱۵ اثر راهی مرحله کشوری شد.

وی افزود: کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات، ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال و بروز استعدادها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها از مهم‌ترین اهداف برگزاری دوره‌های داوری مُهر اصالت محصولات صنایع‌دستی در سطح ملی و استانی به‌شمار می‌رود.

جوادی تصریح کرد: استفاده از مواد مصرفی مرغوب در تولید، حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید، توجه به کیفیت مطلوب اثر درفرآیند تولید و محصول نهایی و همچنین رعایت طراحی مناسب و اصولی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی آثار صنایع‌دستی ارسالی به ششمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی استان است.

وی با اشاره به ارزیابی آثار دارای تولید انبوه و نیمه‌انبوه در این مرحله یادآور شد: هر هنرمند تنها مجاز به ارسال ۲ اثر و شرکت‌های تعاونی مجاز به ارسال سه اثر برای داوری بودند که البته در صورت انتخاب آثار و راهیابی شرکت‌های تعاونی، اثر به نام همان شرکت ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گواهی نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی را فقط مخصوص اثر دانست و گفت: این گواهی مختص تولیدکننده نیست، همچنین نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی واحدهای کارگاهی دارای پروانه تولید برای کارگاه صادر می‌شود و به‌نام شخص یا اشخاص شاغل در آن کارگاه نخواهد بود.

وی گفت: تاکنون ۴۲ اثر از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده و هفت اثر در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است.

جوادی تاکید کرد: افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، پویایی و رشد درآمدهای عمومی و ارزی از مهم‌ترین دستاوردهای صدور نشان ملی برای تولیدات صنایع و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری مرغوبیت و اصالت دارد و امید است بتوان برای ارتقای کمی و کیفی رشته‌های مرتبط با این حوزه تلاش کرد.

به گزارش ایرنا، زمان ثبت‌نام برای شرکت در ششمین دوره داوری مُهر اصالت محصولات صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از ۲۸ فروردین‌ماه امسال تا پایان تیرماه سال‌جاری فرصت داشت.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha