بازگشایی مدارس پایه‌گذار فصل جدیدی از تعلیم و تربیت باشد

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در بازگشایی مدارس به جای بازگشت به روال‌های گذشته پایه‌گذار فصل جدیدی از تعلیم و تربیت باشیم.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محمود مهرمحمدی؛ درخصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: به باور من در بازگشایی، شرایط واقعی و واقعیت‌ها (حال)، باید مدنظر باشد اما شرایط آرمانی(آینده)، بویژه با توجه به رواج گفتمان تحول در آموزش و پرورش، نباید از نظر دور بماند.

وی افزود: مهم‌ترین مضمون در نگاه به آینده، استفاده از تکنولوژی برای ترمیم نقائص پیشین در حوزه‌های کیفیت و عدالت، یا تحقق انقلاب آموزشی، است. در این مورد لازم است سرمایه‌گذاری‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری در اولویت قرار گیرد و درباب سخت افزار نیز، تدارک ابزار مناسب(تبلت یا گوشی) برای همه دانش‌آموزان نیازمند، یک اولویت جدی و آشکار است.

وی ادامه داد: توانمند سازی سراسری معلمان در حوزه «سواد تکنولوژی» هم لازم است جزء اولویت ‌های تربیت معلم، پیش از خدمت و آموزش نیروی انسانی شاغل در آموزش ‌و ‌پرورش باقی بماند.

مهرمحمدی با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید گفت: در بازگشایی مدارس، به جای بازگشت به روال های گذشته، پایه‌گذاری «فصل جدید» تعلیم‌ و تربیت برای «نسل جدید» (که از قضا نسل دیجیتال هم هستند) باید در افق دید سیاست‌گذاران آموزش ‌و ‌پرورش و الهام بخش آنان باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اصول بازگشایی مدارس، تصریح کرد: تضمین سلامت و بهداشت جسمانی، از طریق واکسیناسیون یا امکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پیش‌نیاز علی‌الاطلاق حضور فیزیکی دانش‌آموزان و معلمان قلمداد می‌شود.

مهرمحمدی افزود: تضمین سلامت روانی و اجتماعی از جمله استلزامات حضور در جمع و برقراری تعاملات اجتماعی و بویژه از نوع فیزیکی، علی‌الخصوص برای دوره‌ ابتدایی، است و نباید مورد غفلت قرار گیرد. همچنین  برای دوره ابتدایی با توجه به حساسیت‌های رشدی(تکوینی) این دوره (و به ‌ویژه دوره‌ اول ابتدایی) و ماهیت «پایه‌ای» اهداف آموزشی و تربیتی، آموزش حضوری می‌تواند اولویت مستقل از شرائط یا همیشگی نظام آموزشی باشد.

وی ادامه داد: اگر چه ارائه‌ دروس کارگاهی و آزمایشگاهی به شکل حضوری و دروس نظری به شکل مجازی، اقتضای شرایط کنونی است، اما با توسعه نرم‌افزاری در عرصه‌های اینچنینی این تمایز یا اولویت، پایدار نخواهد ماند. اتفاقاً اختلاف فاحش در امکانات و تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه ها و همچنین کیفیت نیروی انسانی،  با به‌کاربستن تکنولوژی دیجیتال قابل جبران است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: برای شرایط ویژه‌ روحی و روانی معلمان و دانش‌آموزان در بازگشت به مدرسه باید تدابیر لازم اندیشیده شود. از جمله، بسیج ظرفیت‌های مشاوره درون و بیرون مدرسه یک ضرورت است.

مهرمحمدی با اشاره به ظرفیت‌های تکنولوژی و مسأله‌ بازگشایی غیربازگشتی، گفت: تحقق شایستگی‌های والای تربیتی و ساخته شدن منش و شخصیت دانش‌آموزان در ابعاد علمی، اخلاقی، مستلزم ترک رویه‌های سنتی(تجویزی، دستوری، مهندسی شده) تعلیم و تربیت و ایجاد انعطاف در مواد و منابع یادگیری است که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به بهترین شکل قابل تحقق است.

وی اظهار داشت: عنایت به واقعیتی به‌نام تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف که از شروط پایبندی به عدالت است نیز مستلزم ایجاد چنان تنوعی در فرایندها و حتی برآیندهاست که جز با تمسک به ظرفیت تکنولوژی‌های جدید دست‌یافتنی نیست. تکنولوژی می‌تواند با تولید محتوای مرغوب و باکیفیت آموزشی و قرار دادن آن در دسترس عموم دانش‌آموزان، در خدمت رفع مؤثر نابرابری‌های ناشی از کیفیت به شدت متفاوت یاددهی-یادگیری، در مدارس کشور قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: تکنولوژی می‌تواند به توسعه‌ زیرساخت خرد حرفه‌ای از طریق انباشت و به اشتراک گذاشتن دانش و تجارب زیسته حرفه‌ای، میان معلمان و مدیران در مقیاس وسیع منجر شود.

مهرمحمدی حضور و مشارکت فعال والدین در صحنه تعلیم و تربیت را یکی از فرصت‌های بالقوه‌ تعلیم و تربیتی دانست و گفت: توانمند سازی والدین در فرآیند بازگشایی در حوزه‌ سواد تکنولوژی و همچنین اصول تعلیم و تربیت باید در اولویت باشد تا این قوه به فعلیت درآید.

وی تصریح کرد: تکنولوژی جدید می‌تواند در خدمت تحقق ایده یادگیری مادام‌العمر و یادگیری خود راهبر معلمان و دانش‌آموزان باشد و تأمین و سازماندهی به فرصت‌های یادگیری خارج از مدرسه به‌شکل آنلاین و آفلاین برای تحقق این هدف، از سیاست‌های ضروری است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha