اولویت اول بازگشایی مدارس سلامت دانش‌آموزان است

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بازگشایی مدارس سلامت دانش‌آموزان در اولویت اول قرار دارد و بعد از آن باید به سراغ آموزش حضوری و ترکیبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته کیفیت بخشی برویم و محتواهای سال گذشته را بازبینی کنیم.

علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با حضور مجازی اعضای استانی این شورا برگزار شد، به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: بازگشایی مدارس با رویکرد آرام و تدریجی و با اطمینان از سلامت دانش‌آموزان و با رویکرد ترکیبی از حضوری و مجازی، همراه است. 

وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ارائه خدمات توان بخشی و توسعه هنرستان ها را در اولویت کاری خود قرار دهد. «آموزش مهارت‌های فردی، فنی و حرفه ای و همچنین توسعه هنرستان‌ها و رشته های فرهنگی هنری» در دستور کار این سازمان قرار گیرد.

کاظمی ادامه داد: معلمان استثنایی با همه کمبودها، انسانیت و اخلاق را به دانش آموزان می آموزند و با عشق و علاقه کار می کند.

وی ضمن تشکر از مجموعه همکاران سازمان، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی علیرغم شرایط سخت کرونایی برنامه ها را به بهترین شکل استمرار بخشید، ارائه بسته های تحولی، نشانه توسعه فعالیت ها در این مجموعه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: این باعث افتخار است که چنین افرادی الگوی تربیتی نظام تعلیم و تربیت هستند.

کار در آموزش و پرورش استثنایی سخت است

کاظمی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مینیاتوری از نظام تعلیم و تربیت کشور با پیچیدگی ها، طول، عرض و عمق بیشتری است؛ بنابراین کار کردن در این سازمان بسیار سخت و دشوار است.

وی ادامه داد: توجه به دانش‌آموزان استثنایی بالاترین و عینی ترین مصداق عدالت آموزشی است. باید قدر کار کردن در این مجموعه را بدانید، تحقق سند بنیادین، تفسیر و تبیین نیست بلکه فعل است لذا در این عرصه می شود تحقق را با فعل  نشان داد.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، کاظمی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را دارای دو مأموریت اصلی دانست و گفت: ارائه خدمات خاص به افراد نیازمند، یکی از این مأموریت‌هاست و توسعه هنرستان‌ها و ارائه خدمات توانبخشی نیز از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی بر تهیه طرحی برای پوشش دانش‌آموزان استثنایی مناطق روستایی و محروم تأکید و عنوان کرد: رویکردهای این سازمان نیز باید فراگیری و تربیتی باشد و آموزش مهارت‌های فردی، فنی و حرفه ای و توسعه هنرستان‌ها و رشته های فرهنگی هنری در دستور کار این سازمان باشد. رویکرد مهارتی اگر در سایر حوزه ها مهم است در این حوزه واجب است؛بنابراین مهارت های لازم را باید به دانش آموز استثایی جهت اداره خودش بیاموزیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر بهره مندی از ظرفیت کانون‌های فرهنگی تربیتی برای دانش‌آموزان استثنایی و رویکرد تلفیقی در آموزش ها اشاره و عنوان کرد: آموزش خانواده‌ها، توسعه مشارکت‌های خیرین، ارائه خدمات مشاوره ای، متناسب سازی فضاهای آموزشی، ارتقای سازمان و پرهیز از کوچک انگاری این سازمان، از موارد مهم است که باید مورد توجه واقع شود و در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص تخصیص اعتبارات و نیروی انسانی قطعاً این سازمان را در اولویت قرار خواهم داد زیرا معتقدم در این حوزه، استفاده از نیروی انسانی متخصص، امری اجتناب ناپذیر است و در بحث فضا و تجهیزات باید رعایت استانداردها، تخصیص سرانه هر منطقه، توسعه پوشش ها و  ساماندهی سرویس ایاب و ذهاب باید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی در خصوص برنامه ریزی‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی اظهار کرد: در کارها باید کیفیت بخشی و جذاب سازی صورت گیرد و توسعه ضریب نفوذ پوشش که کار ارزشمندی است در دستور کار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha