۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84463504
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چرا ارتش افغانستان در چشم به‌هم زدنی سقوط کرد؟

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸
کد خبر: 84463504
چرا ارتش افغانستان در چشم به‌هم زدنی سقوط کرد؟

تهران – ایرنا – زمانی که طالبان در ماه گذشته کابل را تحت کنترل درآورد و پایتخت افغانستان را بدون جنگ تصاحب کرد، فروپاشی سریع و ناگهانی ارتش آموزش دیده و تحت حمایت غرب افغانستان، جهان را حیران کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام های ارشد دولت سابق افغانستان گفتند که این پیروزی برق آسا، کاملا غیرمنتظره نبوده و نتیجه شکست های اساسی رهبری افغانستان، فساد گسترده، تبلیغات طالبان و خیانت نیروهای تحت هدایت آمریکا با خروج شتاب زده شان از این کشور بوده است.

یک مقام ارشد نزدیک به مرکز قدرت در افغانستان گفت که تنها دو روز قبل از ورود نیروهای طالبان به کابل، اشرف غنی رئیس جمهوری سابق با وزرای ارشد خود و روسای جاسوسی و نظامی جلسه اضطراری برقرار کرد.

این مقام با طرح این ادعا که ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد برای تامین امنیت کابل مهیا بود، افزود: گفته شد که ما تسلیحات، مهمات و منابع مالی کافی برای حفظ کابل به مدت دو سال در اختیار داریم، اما این موارد حتی برای دو روز از این شهر محافظت نکرد.

این مقام که همچون اکثر منابع دیگری که خبرگزاری فرانسه برای این مقاله با آنها مصاحبه کرد، از بیم اقدام تلافی جویانه خواست نامش فاش نشود، با اعلام اینکه از سقوط کابل شگفت زده نشده است، ادامه داد: وزرا به غنی دروغ می گفتند و ادعا می کردند که همه چیز خوب است، از این رو می توانند شغل و امتیازاتشان را حفظ کنند.

با پیشروی طالبان به سراسر کشور، حلقه داخلی قدرت بحث اصلاحات در سیاست را پیش کشید.

مقام یاد شده گفت: ما اولویت های خودمان را درست به دست نیاوردیم. درحالی که شهرها یکی پس از دیگری سقوط می کرد، شورای امنیت ملی برای گفت و گو درمورد جذب نیرو و اصلاحات اساسی تشکیل جلسه داد.

براساس این گزارش، طالبان تنها ظرف دو هفته در سراسر کشور افغانستان پیشروی کرد و مراکز استانی را غالبا بدون شلیک یک گلوله در اختیار گرفت.

یک مقام ارشد دولت سابق افغانستان نیز گفت که غنی مرتکب اشتباهات استراتژیک اساسی شد.

وی افزود: من پیشنهاد دادم جنوب را ترک کنیم، زیرا نیروی انسانی کافی برای دفاع از آن در طولانی مدت نداشتیم. اما رئیس جمهوری مخالفت کرد و گفت که همه افغانستان به دولت تعلق دارد.

در این میان، برای ارتش افغانستان حفظ همه جا در برابر طالبان، مسئولیتی غیرممکن بود.

با وجود میلیاردها دلار حمایت نظامی تحت هدایت آمریکا، تجهیزات و آموزش، ظرفیت ارتش افغانستان با سال ها فساد گسترده روبه رو بود.

افسران ارشد هرآنچه می توانستند، انجام دادند، حقوق رده های پایین تر را گرفتند و مهمات و سوخت را به فروش رساندند.

اوضاع پس از انعقاد توافقی بین واشنگتن و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ برای خروج نظامی از افغانستان بدتر شد.

«سامی سادات» ژنرالی که به شجاعت در برابر طالبان معروف است و برای هدایت نیروهای ویژه در کابل تنها چند روز قبل از سقوط این شهر به خدمت گرفته شد، گفت: به ما خیانت شد.

بدون حمایت هوایی آمریکا و با زمین گیر شدن نیروی هوایی دولت سابق افغانستان پس از خروج پیمانکاران خارجی از سوی واشنگتن، ارتش مزیت استراتژیک خود را از دست داد.

سادات در مقاله ای برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت: طالبان جرات یافت. قبل از آن توافق، طالبان در هیچ نبرد مهمی در برابر ارتش افغانستان پیروز نشده بود. بعد از آن توافق چه؟ ما دهها سرباز را هر روز از دست می دادیم.

سادات افزود: روزهای نهایی درگیری، عجیب و غریب بود. ما درگیر جنگ های شدیدی روی زمین در برابر طالبان شدیم، در حالی که جت های جنگنده آمریکا بر فراز آسمان به پرواز درمی آمدند و عملا نظاره گر بودند.

سادات ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر اینکه افغانستان بدون تلاش برای جنگیدن سقوط کرد، رد کرد و گفت: ما شجاعانه تا آخر جنگیدیم. ما ۶۶ هزار نظامی را ظرف ۲۰ سال گذشته از دست دادیم که یک پنجم نیروی جنگی تخمین زده ماست.

اما برای سربازان در خط مقدم، دلیل اندکی برای مردن وجود داشت زمانی که فرماندهان ارشدشان در حال فرار بودند.

یک مقام ارشد سابق ارتش افغانستان در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: وقتی طالبان به دروازه های کابل رسید، نظامیان می دانستند که رئیس جمهوری فرار کرده است و به همین دلیل نجنگیدند.

در آن واحد، طالبان از پیام های رسانه ای استفاده کرد تا نظامیان را به تسلیم شدن متقاعد کند، اقدامی که روحیه نظامیان را بیش از پیش تضعیف  کرد.

اولین معتمد رئیس جمهوری افغانستان گفت: ما قبلا در جنگ شبکه های اجتماعی شکست خورده بودیم.

وی افزود: طالبان به نظامیان می گفتند که بیهوده می جنگند، زیرا در سطح بالاتر توافقی منعقد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha