عملیات بهسازی دیواره مسیل آتشکده تاریخی آتشکوه محلات پایان یافت

خمین - ایرنا - رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: عملیات مرمتی بهسازی دیواره مسیل آتشکده تاریخی آتشکوه که از ابنیه ارزشمند به‌جای مانده از دوره پیش از اسلام در استان مرکزی است، پایان یافت.

 به‌گزارش روز یکشنبه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «مهدی لعل‌بار»  افزود:مرمت این دیواره در منطقه سیل‌گیر مجاور آتشکده آتشکوه با مشارکت خیران انجام شد و در این مرحله ۷۰ متر دیوار سنگی با ارتفاع ۲ متر ایجاد شد.
رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات توضیح داد: عملیات سنگ‌چینی و حصارکشی این آتشکده ۲ ماه به طول انجامید و برای انجام این کار ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد.
لعل‌بار با اشاره به اینکه بخشی از دیواره مسیل پیش از این بر اثر سیل تخریب شده بود، افزود: ساخت این دیواره برای محافظت ابنیه ارزشمند مجاور از خطر سیل است و در این عملیات همچنین کف مسیل هم اصلاح شد که از آسیب های بعدی جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام این عملیات حدود ۳۰۰ تن لاشه سنگ فکی مورد نیاز تامین و با مشارکت ۲ برادر خیر و نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان تکمیل شد.
لعل‌بار تاکید کرد: حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی به تنهایی از عهده دولت خارج است و همکاری و تلاش عموم مردم  نیاز است.
وی با اشاره به لزوم حفاظت و حراست هر چه بیشتر از این بنای مهم تاریخی گفت: با انجام این سنگ‌چینی، زمینه نگهداری از این مکان تاریخی بهتر مهیا  و تردد و بستر ورود گردشگران نیز تسهیل شده است.
️رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با اشاره به اینکه آتشکده آتشکوه در فاصله پنج کیلومتری محور اصلی نیم‌ور واقع شده و با شهر محلات نزدیک به ۱۳ کیلومتر فاصله دارد، ادامه داد: این اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و  در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آتشکده‌ آتشکوه در دوران ساسانی جایگاه آتش مقدس و اجرای مراسم مذهبی بوده و از نظر معماری بر اساس اصول خاصی ساخته شده است.
 بنای چهار طاقی این آتشکده شامل ستون‌های سنگی استوانه‌ای شکل است که بر روی هم استوار شده‌اند، این بنا دارای اتاق‌های سرپوشیده و محلی برای برافروختن آتش بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha