۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
کد خبر: 84470435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسفالت‌های چهل تیکه، بلای جان خودروهای یزد

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
کد خبر: 84470435
محمدحسین فلاح
آسفالت‌های چهل تیکه، بلای جان خودروهای یزد

یزد- ایرنا- پشت فرمان خودرو به فکر مشکلات روزمره زندگی هستی و داری "دو دو تا چهار تا" می‌کنی که یک تکان شدید و بوق ممتد خودرو پشت سر، تو را به خود آورده و رشته افکارت را پاره می‌کند!

تا میخواهی چاله اول را رد کنی و دوباره به فکر همان مشکلات و حتی شاید رویاهای شیرینت برگردی به داخل چاله دوم می افتی و وقتی این یکی را هم رد می کنی حس می کنی اصلا فرمان دست خودت نیست چون حالا که چاله و چوله ها را رد کردی نوبت حرکات ناموزون خودرو بر روی آسفالت های ترک خورده است.

وقتی بر چاله و چوله و آسفالت چهل تیکه و وصله شده هم غلبه کردی، باید به جنگ سرعت گیرهای کف خیابان بروی که چون دیواری، راه را بر تو سد کرده اند، اضافه کنید به همه اینها، خیابان های تنگ و کم عرض شهر یزد و ضعف فرهنگ رانندگی.

و این آغاز یک قصه تلخ و کشدار است؛ اگر همه اینها را در کنار هم قرار دهی به این نتیجه می رسی که وقتی در شهری چون یزد در پشت فرمان قرار گرفتی فقط باید به فکر سر و گردن باشی که به سقف ماشین اصابت نکند و کمرت را محکم نگه داری که مهره‌هایش از هم جدا نگردد.

اصلا مگر می شود شما در شهری چون یزد پشت فرمان بنشینی و بتوانی با خیالی آسوده رانندگی کنی؟ چاله چوله‌ها (هر چند کم عمق)، ترک های کف آسفالت، وصله های مداوم و سرعت گیرها امانت را میگیرد .

در کنار اینها وجود موتورسیکلت های فراوان در خیابان های شهر یزد که برخی از آنها قانون شکنان حرفه‌ای هم هستند می تواند اعصاب هر راننده ای را به هم بریزد، موتورسیکلت های بی‌شماری که تعدادی از آنها با مانورهای دلخراش و صداهای گوشخراش، شهر را به تسخیر خود درآورده‌اند.

یزد با خیابان های سنتی و کم عرض، دیگر گنجایش این همه خودرو و موتورسیکلت را ندارد و حالا اگر قرار باشد آسفالت های آن هم ناهنجار باشد دیگر فرصتی برای مجال نیست و هر آن باید مواظب خودت و خودروت باشی.

پیش از این شهرداری، آسفالت می‌کرد و از آن طرف شرکت های مختلف مانند آب و گاز و مخابرات، اقدام به کندن همین آسفالت های تازه می کردند که هنوز هم آثار این کند و کوها در بسیاری از خیابان های شهر یزد قابل مشاهده است.

حالا آسفالت همین خیابان ها به مرور زمان، ترک هم خورده، چاله هایی هر چند کم عمق هم در کنار آن سبز شده و از آن سو شهرداری فقط اقدام به پر کردن سطحی این ترک ها و بعضا چاله چوله ها کرده است.

این اقدام شهرداری نمی تواند پاسخگوی مشکلات آسفالت شهر باشد، یزد به طرحی نو نیاز دارد ، چون خیابان های آن، آنچنان تکه تکه شده و مانند جگر زلیخا قاش قاش گردیده که نیاز مبرم به اقدامات زیربنایی و آسفالت نو دارد.

قطعا یکی از مشکلات شهرداری ها مشکلات بودجه‌ای است و قطعی‌تر آنکه آسفالت همه این خیابانها نیاز به بودجه ای کلان دارد و شاید همین مانع بزرگی در رسیدگی به خیابانهای سطح شهر باشد اما باید برای این معضل شهری در یزد چاره ای اندیشید.

خیابان های یزد به گونه ای است که تردد در آنها بازار جلوبندی سازها را آباد کرده و وجود این آسفالت های ناهمگون و پاره پاره برای خودروهای مردم، خرج آفرین شده و متاسفانه آنهایی بیشتر ضرر می کنند که خودروهای ساده و ارزان قیمت سوار می شوند وگرنه آنهایی که خودرو خوب دارند کمتر تسلیم چاله چوله های خیابان می شوند.

نکته قابل تامل اینکه خرابی آسفالت‌ها نه فقط در نقاط مرکزی شهر بلکه در خیابان های فرعی و کوچه پس کوچه های گمنام شهر هم به معضلی برای خودروها، عابران و رهگذران تبدیل شده است.

متاسفانه مناطق کم برخوردار شهرها هم همیشه یا دیده نشده اند و یا کمتر مورد توجه واقع شده‌اند؛ اگر سری به خیابان ها و کوچه های مناطقی چون آزاد شهر، امامشهر، حسن آباد، اکبر آباد، اکرمیه، خیرآباد و محلات قدیمی شهر یزد بزنید مشاهد آسفالت های قدیمی و تکه و پاره، برخی واقعیت ها را نمایان خواهد ساخت.

و اکنون مردم و رانندگان یزدی از وضعیت آسفالت خیابان های یزد گله دارند و اقدام فوری مسوولان را طلب می کنند؛ جا دارد شهرداری و شورای شهر یزد که به تازگی سکان شهر یزد را در دست گرفته اند به این مقوله ورود کرده و ساماندهی آسفالت خیابان ها را در دستور کار خود قرار دهند.

آسفالت‌های چهل تیکه، بلای جان خودروهای یزد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha