۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۷
کد خبر: 85032160
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تن زخمی آسفالت‌ معابر یزد با بودجه محدود شهرداری تیمار نمی‌شود + فیلم‌

یزد- ایرنا- تا قبل از ۲ سیل سهمگین سال ۱۴۰۱ که یزد را به دریاچه‌ای تبدیل کرد و خسارت سنگینی برجا گذاشت، آسفالت خیابانهای یزد تا حدی قابل تحمل بود اما این ۲ سیل ویرانگر، بخش قابل توجهی از آسفالت‌ اغلب خیابانها و کوچه ها را تخریب کرد.

به گزارش ایرنا، این روزها تردد در خیابانهای شهر یزد به دلیل فرسودگی آسفالت و چاله و چوله های متعددی که پس از ۲ سیل امسال در خیابان ها ایجاد شده، برای شهروندان و خودروها با مشکل همراه کرده است.

زخم ناشی از چاله چوله های متعدد بر تن اغلب خیابان ها و کوچه های شهر یزد نشسته و با مشکلات دیگری مانند ترک خوردگی آسفالت یا سرعت‌گیرهای فراوان عبور و مرور در معابر را مشکل کرده، با وجود تلاش شهرداری برای زیرسازی و آسفالت برخی معابر، حجم خرابی ها بسیار بیشتر از اقدامات ترمیمی شهرداری است.

در برخی موارد ترمیم و آسفالت برخی خیابان ها و معابر نیز به طور کامل انجام نشده و مابقی آن به حال خود رها شده است که این هم جای سوال دارد که چرا یک خیابان بطور کامل آسفالت نمی‌شود؟

وصله پینه‌ کردن‌ خیابانها نیز نتوانسته پاسخگو باشد و علاوه بر اینکه چهره زشتی به برخی خیابان های شهر داده، جای برخی از این ترمیم ها دوباره خالی شده و مشکل کماکان حل نشده باقی مانده است.

چند سال قبل مسوولان شهرداری یزد، صحبت هایی در خصوص راه افتادن "نهضت آسفالت" در یزد کردند که مشخص نشد چرا این نهضت، هنوز به نتیجه نرسیده است.

در خیابان های شهری مثل یزد نمی شود که پشت فرمان بنشینی و با خیالی آسوده رانندگی کنی، چاله چوله‌ها، ترک های آسفالت، وصله های ناهموار و سرعت گیرهای متعدد امان هر راننده ای را می‌گیرد .

یزد با خیابان های کم عرض، گنجایش این همه خودرو و موتورسیکلت را ندارد و حالا اگر قرار باشد آسفالت های آن هم ناهنجار باشد، هر آن باید مواظب باشی که در چاله‌ای نیفتی یا با خودرو، عابر یا راکب موتورسیکلت تصادف نکنی.

پیش از این شهرداری، آسفالت می‌کرد و از آن طرف شرکت های مختلف مانند آب، گاز و مخابرات، اقدام به کندن همین آسفالت های تازه می کردند که هنوز هم آثار این کندن ها در بسیاری از خیابان های شهر یزد قابل مشاهده است.

تن زخمی آسفالت‌ معابر یزد با بودجه محدود شهرداری درمان نمی‌شود + فیلم‌

حالا آسفالت خیابان ها به مرور زمان، ترک خورده، چاله هایی هر چند کم عمق هم در کنار آن سبز شده و از آن سو شهرداری فقط اقدام به پر کردن سطحی این ترک ها و بعضا چاله چوله ها کرده است و سیل های مخرب امسال هم، آخرین رمق این آسفالت‌ها را کشید.

یکی از مشکلات شهرداری ها محدودیت بودجه‌ است و آسفالت همه خیابانها نیاز به بودجه ای کلان دارد و شاید همین مسئله مانع بزرگی برای رسیدگی بیشتر به خیابانهای سطح شهر باشد اما باید برای این معضل شهری چاره ای اندیشید.

تن زخمی آسفالت‌ معابر یزد با بودجه محدود شهرداری درمان نمی‌شود + فیلم‌

خیابان های یزد به گونه ای است که تردد در آنها، کسب و کار جلوبندسازهای خودرو را پر رونق کرده و برای خودروهای مردم، هزینه آفرین شده و بیشترین ضرر هم متوجه خودروهای ارزان قیمت است.

نکته قابل تامل اینکه خرابی آسفالت‌ فقط محدود به نقاط مرکزی شهر نیست بلکه در خیابان های فرعی و کوچه پس کوچه های شهر نیز همین مشکل تردد را برای خودروها، عابران و رهگذران دشوار کرده است.

مناطق کم برخوردار شهرها هم همیشه یا دیده نشده اند و یا کمتر مورد توجه واقع شده‌اند؛ اگر سری به خیابان ها و کوچه های مناطقی چون آزاد شهر، امامشهر، حسن آباد، اکبر آباد، اکرمیه، خیرآباد و محلات قدیمی شهر یزد بزنید، آسفالت قدیمی و تکه و پاره اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می کند.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای ترمیم آسفالت خیابان‌های یزد در سال ۱۴۰۲

تن زخمی آسفالت‌ معابر یزد با بودجه محدود شهرداری درمان نمی‌شود + فیلم‌

رییس شورای اسلامی شهر یزد از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب ردیف بودجه عمرانی شهرداری یزد در سال آینده برای بهسازی و آسفالت معابر این شهر خبر داد و گفت: جاری شدن ۲ سیل سنگین امسال در شهر یزد، اوضاع بحرانی آسفالت شهر را بحرانی تر کرد و اکنون وضعیت مناسبی ندارد .

"عزیز الله سیفی" در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: در دوره های گذشته، شهرداری ها به سمت تکمیل پروژه ها رفتند و به همین دلیل برای ترمیم و آسفالت معابر اقدام خاصی نکردند و این باعث شده تا بر حجم وسیع آسفالت نامطلوب در سطح معابر شهر افزوده شود.

وی با بیان اینکه مرمت و بهسازی آسفالت معابر شهر از سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: با این وجود، حجم آسفالت تخریب شده به حدی است که با وجود فعالیت‌های قابل توجه در این زمینه، اقدامات انجام شده دیده نمی شود و هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

سیفی ادامه داد: مردم حق دارند گله مند باشند، خواسته شهروندان روشن است که امیدواریم با ۲۰۰ میلیارد تومانی که برای سال آینده پیش بینی شده بخش عمده مشکلات رفع شود.

رییس شورای شهر یزد از گرانی نرخ قیر خبر داد و گفت: دولت به شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر سهمیه قیر نمی دهد و ما مجبوریم آن را به نرخ آزاد تهیه کنیم که این مسئله باعث افزایش هزینه ها می شود.

سیفی با بیان این که پارسال ۶۵۰ هزار متر مربع از آسفالت معابر شهر مرمت شده و تا پایان امسال به یک میلیون متر مربع می رسد، اظهار امیدواری کرد در سال آینده افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر یزد مرمت و بهسازی شود .

به گفته وی حجم وسیعی از بهسازی آسفالت معابر شهری مربوط به مناطق جنوبی یزد مانند محله های حسن آباد و بلوار استقلال بوده و در مرکز شهر کار قابل مشاهده ای انجام نشده است.

گفته های رییس شورای اسلامی شهر یزد از چند زاویه قابل تامل است؛ ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای "ترمیم" آسفالت‌ معابر شهر یزد در سال آینده اختصاص یافته است؛ اگر این آسفالت های کهنه، زیرسازی هم شود به چه میزان بودجه نیاز خواهد داشت و چقدر زمان برای انجام آن باید صرف شود؟

کلام آخر اینکه باید به هر نحو ممکن حتی کمک گرفتن از بخش خصوصی و یا منابع دیگر نسبت به آسفالت همه معابر شهر به خصوص مسیرهای پردتردد اقدام شود زیرا این خیابانها شایسته شهروندان یزدی نیست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha