چین: حمایت از دولت سوریه برای امور بشردوستانه ضروری است

تهران - ایرنا - معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، حمایت از دمشق برای تثبیت وضعیت امنیتی در سراسر این کشور و ایجاد شرایط لازم جهت انجام امور بشردوستانه و روند سیاسی در سوریه را ضروری دانست.

به گزارش ایرنا، شبکه چین امروز (پنجشنبه) به نقل از «گِنگ شوانگ» اضافه کرد که پکن از توافق آتش بس بین طرف‌های درگیر در «درعا» در جنوب سوریه استقبال و از دولت این کشور برای تثبیت وضعیت محلی، بازگشت غیر نظامیان به زادگاهشان و امدادرسانی به آن‌ها حمایت می‌کند. 

وی با بیان اینکه بسیاری از اعضای شورای امنیت نگران اقدامات تروریستی در سوریه و خطرات گسترش این اقدامات هستند، تاکید کرد که پرداختن به موضوع مبارزه با تروریسم یک الزام اساسی جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه است. 

معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، وجود نیروهای تروریستی در «ادلب» را خطری بزرگ برای امنیت ملی سوریه دانست و اظهار داشت که جامعه بین‌المللی باید با قاطعیت علیه تروریسم صحبت کند و از تلاش‌های دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم و فشار برای صلح و بازسازی در این کشور حمایت کند. 

وی که در جلسه سازمان ملل سخن می‌گفت، از جامعه جهانی خواست تا تلاش‌های خود را برای بهبود وضعیت بشردوستانه در سوریه به شکل اساسی افزایش دهد. 

شوانگ با اشاره به اینکه بر اساس برآورد سازمان ملل، نیازهای بشردوستانه در سوریه از زمان وقوع بحران در ۱۰ سال پیش به بالاترین سطح خود رسیده است و بیش از ۱۳ میلیون نفر در این کشور نیاز فوری به کمک دارند، افزود: جامعه جهانی باید تلاش‌های مشترکی را برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به سوریه انجام دهد و در جهت بهبود وضعیت بشردوستانه در این کشور در اسرع وقت تلاش کند. 

وی گفت: جامعه بین‌الملل باید با اجرای قطعنامه ۲۵۸۵ به توسعه پروژه‌های حیاتی زودهنگام در زمینه منابع آب، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اسکان و مقابله سوریه با بیماری «کرونا» کمک کند، تا توسعه اقتصادی و اجتماعی در این کشور افزایش یابد. 

معاون نماینده دائم چین در سازمان با تاکید بر اینکه تحریم‌های یک جانبه از سوی کشورهای خاص، بحران انسانی در سوریه را تشدید می‌کند و مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی در این کشور می‌شود و تصریح کرد که این تحریم‌های یکجانبه با تلاش‌های جامعه بین‌المللی در تضاد است و فوری باید لغو شوند. 

شوانگ در ادامه تقویت نظارت بر مکانیزم تحویل کمک‌های فرامرزی را خواستار شد و افزود: باید تلاش شود تا انتقال از طریق مرزهای خاکی به تحویل خطوط «هوایی» ارتقا یابد. 

وی افزود: چین از سازمان جهانی بهداشت برای ادامه اجرای عملیات بشردوستانه در شمال شرق سوریه از طریق مکانیزم خطوط حمایت می‌کند. 

این دیپلمات چینی در سازمان ملل، تحویل اولین محموله کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه توسط برنامه غذایی جهانی از طریق «حلب» به استان ادلب را نشان دهنده پیشرفت بزرگ در عملیات امدادرسانی بشردوستانه در سوریه دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری جامعه جهانی، سازوکارهای ارسال کمک‌های بشر دوستانه از طریق خطوط [هوایی ] به مردم سوریه توسعه یابد و نیازهای بشردوستانه مردم این کشور بهتر برآورده شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha