به گزارش ایرنا،فاطمه دختر روستایی ۱۳ ساله اهل یکی از روستاهای بندرعباس در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود و بغضی در گلو داشت داستانش را این گونه برایم تعریف کرد: هرچند پدرم شغلش آزاد است و وضع مالی چندان خوبی هم نداریم اما کلاس اول تا پنجم ابتدایی را با موفقیت و با نمرههای بالایی قبول شدم و سعی کردم با شاگرد ممتاز شدن کمی از رنج خستگی در چهره پدرم و مادرم را بزدایم و آنها را خوشحال کنم.
اما از سال گذشته که ویروس کرونا کلاسهای درس را مجازی کرد، وضع زندگی ما نیز به یکباره تغییر یافت و شرایط سختی را سپری کردیم؛ با اینکه ما سه خواهر و برادر هستیم لذا درآمد پدرم کفاف زندگی و تحصیل مان را نمی داد؛ من و برادرم که پارسال کلاس اول ابتدایی بود، مجبور بودیم درس و مشق هایمان را با تنها گوشی قدیمی مادرم انجام دهیم که همیشه هنگ میکرد و درسها دانلود نمیشد و در نتیجه با غرولند معلمان مواجه بودیم.
مادرم قبلا شلوار بندری و زری بافی میکرد و زندگیمان کم و بیش می چرخید اما چشمانش دیگر سویی نداشت و با شرایطی سختی که کرونا برایمان بهوجود آورد این راه درآمد نیز کافی نبود و لذا از تیرماه امسال به شهر مادرش (رودان هرمزگان) رفته و به همراه برادرش در باغهای لیموی این شهرستان مشغول به لیمو چیدن هستند تا بتواند پولی برای خورد و خوراک و همچنین نوشتافزار ما جور کند.
پدرم نیز برای اینکه شرمنده ما نشود شغلش که چوپانی است و دیگر گوسفندی نمانده به پدربزرگم سپرده و خودش در باغ های اطراف مشغول به کار روزمزد است تا شاید بتواند از پس خرج و مخارج ما برآید. علاوه بر این نیز از عمو و عمه هایم کمک خواسته تا گوشی برای من و برادرم تهیه کند و میخواست در روز ۲۶ شهریورماه امسال که تولدم هست به من هدیه دهد اما برادر و خواهرای پدرم که خودشان هم وضع مالی چندان خوبی نداشتند، نتوانستند آنچنان به ما کمکی کنند و پدرم خسته و ناامید از این وضع موجود است.
فاطمه میگوید پارسال در درس زبان و عربی چون سال اولی (کلاس هفتمی) بودم و این درسها نیز به صورت مجازی بود، مشکل داشتم؛ چرا که حرفای معلمانم را خوب درک نمیکردم و متوجه نمی شدم، یا اینکه وسط درس یهویی گوشی خراب میشد و یا اینترنت قطع و وصل میشد.
از طرفی هم مادرم با اینکه دیپلم انسانی دارد اما چون درسها نسبت به زمان تحصیل شان تغییر کرده و به اصطلاح سختتر شده است، نمیتوانست کمکی به من بکند.(البته ناگفته نماند که در پایه ابتدایی مادرم همیشه در درسهایم به من کمک میکرد).
با شرایط سختی که پارسال داشتیم اما خدا را شکر توانستم قبول شوم و به پایه هشتم ارتقا یابم. اما امسال گوشی مادرم هم خراب شده است و من ماندهام چگونه باید درس بخوانم؛ از آموزش و پرورش و خیران خواستارم که فکر چاره ای برای دانش آموزانی همچون من که از تبلت بی بهره اند، کنند.
پدر و مادر فاطمه نگران تحصیل بچه هایشان هستند که نکند امسال نیز با نداشتن گوشی هوشمند از درس و مشق جا بمانند و نتوانند درس بخوانند.
امثال فاطمه و خانواده اش در شهر بندرعباس و استان هرمزگان زیاد هستند که حتی به نان شب شان گرفتارند چه برسد به خرید گوشی همراه و تبلت. البته ناگفته نماند که سال گذشته تعدادی از دانش آموزان نیازمند و محروم حاشیه شهرها و روستاهای این استان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و نبود اینترنت پرسرعت و همچنین نداشتن سواد مجازی اولیاشان از تحصیل جاماندهاند.
دانش آموزان نیازمند به تبلت چشم انتظار کمک خیران
سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) نیز با همه بیم و امیدها از راه رسید و مسوولان آموزشی به این نتیجه رسیده اند که تحصیل حضوری در یادگیری دانش آموزان مؤثر است اما به دلیل شرایط کرونایی برخی از مدرسهها همچون سال گذشته مجازی بوده که دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت کشور بهویژه هرمزگان برای خرید تبلت و گوشی هوشمند چشم انتظار کمک خیران هستند.
از آنجا که بخشی از تحصیل دانش آموزان امسال حضوری و بخشی هم غیرحضوری بوده لذا دانش آموزان کمبضاعت هرمزگان که حتی تحصیل حضوری هم هزینه داشت امسال نیز با توجه به بازگشایی مدارس نیازهای آنان دوچندان شده است.
بسیاری از خانوادههای هرمزگانی در مناطق شهری و روستایی از تلفنهای همراه والدین خود برای ارتباط با شبکه شاد و واتساپی استفاده میکنند و حتی برخی هم با یک تبلت، به صورت ۲ و سه نفره به تحصیل می پردازند، به طوری که هنوز بسیاری از این دانش آموزان همین شرایط را هم ندارند.
برای این منظور باید آموزش و پرورش، کمیته امداد و بهزیستی به سراغ خیران بروند و آنان را تشویق به خرید این لوازم آموزشی (تبلت و گوشی هوشمند) کنند تا دانش آموزان در آغاز تحصیلی از سایر همکلاسیهای خود عقب نمانند.
البته تاکنون حرکتهایی هم صورت گرفته و از سوی سازمان ها، نهادها و افراد خیر اقدام به خرید تبلت برای دانش آموزان نیازمند هرمزگان کرده اند اما به صورت کامل این مشکل برطرف نشده و بسیاری از دانش آموزان امسال، ابزار ارتباطی در اختیار ندارند.
نیاز ۲۰ هزار دانش آموز هرمزگانی به تبلت و اینترنت پرسرعت
باید گفت که برخی از اولیای دانش آموزان توان خرید وسایل و ابزارهای ارتباطی مثل تبلت و تلفن همراه ندارند و دراین روزهای سخت کرونایی نگران بوده که همچون سال گذشته فرزندان آنان از آموزش مجازی چندان بهره نبرده و از تحصیل عقب بمانند.
برای پیگیری این موضوع که چه تعداد از دانش آموزان هرمزگانی نیاز به تبلت دارند و در این راستا چه کارهایی صورت گرفته است، به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان رفتیم که وی گفت: ۲۰ هزار دانش آموز هرمزگانی برای دریافت آموزشهای مجازی، به تبلت و اینترنت پرسرعت نیاز دارند.
ایرج بیت اللهی افزود: ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این دانش آموزان کمبضاعت و نیازمند استان به اینترنت دسترسی دارند اما تبلت برای تحصیل غیرحضوری و آموزش مجازی ندارند.
وی بیان داشت: همچنین هفت هزار و ۵۰۰ نفر از این دانش آموزان نیز به اینترنت دسترسی ندارند و باتوجه به اینکه در روستاها و در مدرسه های کم جمعیت درس می خوانند لذا تلاش میشود کلاسهای آنها به صورت دورهای و حضوری برگزار شود.
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان درخصوص تامین تبلت به دانش آموزان نیازمند استان نیز به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در مردادماه امسال با مشارکت امور شعب بانک ملی، ۵۰ دستگاه تبلت هوشمند به دانش آموزان تحت حمایت کمیته استان اهدا شد.
بیت اللهی افزود: پارسال نیز بیش از چهار هزار دستگاه تبلت با کمک نهادهای حمایتی، صنایع، خیران، بانکها و سایر نهادهای خیریه هرمزگان تهیه شد و در اختیار دانش آموزان بی بضاعت استان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه تبلت دانش آموزی یکی از زیرساختهای مورد نیاز دانش آموزان در یادگیری غیرحضوری است، یادآورشد: هم اکنون ۹۸ درصد مدرسه های استان هرمزگان تحت وب و اینترنت هستند ولی برای استفاده بهینه از شبکه شاد و دیگر ملزومهای آموزش مجازی نیاز به اینترنت پرسرعت است که این بستر باید برای همه دانش آموزان فراهم شود.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان یادآورشد: یکی از چالشهای پیش روی، شناسایی تارکان تحصیل و بازماندگان از تحصیل است که در این راستا امامان جمعه و جماعت اهل شیعه و سنت استان، رسانهها و مسوولان همچون بخشداران و دهیاران میتوانند راه گشای آموزش وپرورش در این مسیر باشند.
بیت اللهی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، همه شئونات فردی و انسانی جوامع بشریت را تحت الشعاع قرار داده است و در این راستا حوزه آموزش نیز یکی از حوزه هایی بوده که تغییر یافته است.
وی اظهارداشت: سال گذشته در این شرایط سخت کرونایی که هیچ گونه آموزش قبلی وجود نداشت، معلمان با اتکاء به توانمندی فردی و بهکارگیری وسایل و امکانات شخصی، مسیر خطیر و مهم آموزش و پرورش دانش آموزان را به پیش بردند.
این مسوول فرهنگی خاطرنشان کرد: همراهی خوب دستگاه ها و همت بلند معلمان و همچنین ایجاد عدالت آموزشی با راهاندازی برنامه شاد منجر به آموزش برابر در کشور شد و آموزش و پرورش هرمزگان هم توانست برای نخستین بار، در درصد قبولی و میانگین نمرههای کتبی درسهای امتحان نهایی پایه دوازدهم بالاتر از میانگین کشوری قرار گیرد و رتبه ۱۹ کشور را از آن خود کند.
بیت اللهی گفت: امسال نیز آموزش و پرورش هرمزگان این آمادگی را دارد که همه لوازم تحصیل دانش آموزان بی بضاعت استان را از جمله لباس فرم، کتاب، نوشتافزار و گوشی هوشمند را پیگیری و فراهم کند تا وضعیت بداقتصادی خانوادهها، مانع ترک تحصیل دانش آموزان نشود.
نیاز پنج هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد هرمزگان به تبلت
کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان نیز در ۲۱ شهریورماه امسال در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: که هم اکنون ۴۳ هزار دانش آموز تحت پوشش این نهاد هستند که از این تعداد پنج هزار نفر به تبلت و گوشی هوشمند نیاز دارند.
جلیل تراهی افزود: هزینه هر دستگاه تبلت بیش از ۳۰ میلیون ریال است که ۵۰ درصد هزینه خرید آن را کمیته امداد و ۵۰ درصد دیگر از محل کمکهای خیران و بنگاههای اقتصادی غرب هرمزگان تامین میشود.
وی بیان داشت: پویش نذر امام سجاد(ع) نیز همزمان با شهادت ایشان برای تامین یکهزار دستگاه گوشی هوشمند به ارزش هر دستگاه ۴۵ میلیون ریال در مرحله نخست آغاز شده است که امیدواریم تا هفته اول مهرماه امسال نیاز یکهزار نفر از دانش آموزان استان رفع شود.
مدیرکل کمیته امداد هرمزگان یادآورشد: البته پیش از این نیز این نهاد علاوه بر تهیه اقلام آموزشی، نوشتافزار، پوشاک دانش آموزان و کمکهای نقدی و غیرنقدی، بیش از یکهزار دستگاه تلفن هوشمند به دانش آموزان نیازمند استان اهدا کرده است.
بیت اللهی در ادامه از مجموعه آموزش و پرورش هرمزگان، خیران مدرسه ساز، مرکزهای نیکوکاری، بنگاه های اقتصادی غرب بندرعباس، حامیان طرح اکرام ایتام، هیات های مذهبی و گروه های جهادی و افراد تاثیرگذار جامعه دعوت کرد در پویش خرید تبلت به دانش آموزان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد یاری کنند.
وی گفت: همه سعی مان براین است که هیچ دانش آموزی در هرمزگان به واسطه فقر و تنگدستی از تحصیل بازنماند و کمیته امداد این آمادگی را دارد که با هماهنگی آموزش وپرورش هزینه تحصیل دانش آموزان نیازمند را فراهم کند.
بیت اللهی همچنین ابرازداشت: افراد خیر و نیکوکار میتوانند کمکهای خود را جهت کمک به تامین تبلت به کد دستوری *۸۷۷۷*۰۷۶*۱# و یا به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۰۶۴۸ کمیته امداد واریز کنند و همچنین به صورت غیرنقدی به مرکزهای نیکوکاری و دفترهای کمیته امداد شهرستان های استان تحویل دهند.
اختصاص ۵۰ درصد اعتبار خرید تبلت به دانش آموزان استثنایی هرمزگان
در دیماه سال گذشته نیز رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت وگوی ویدئوکنفراسی با اعضای شورای آموزش و پرورش هرمزگان گفته بود که ۵۰ درصد از اعتبار تهیه ۲۲۶ تبلت دانش آموزان با نیازهای ویژه این استان، از سوی وزارت آموزش و پرورش تخصص یافته است.
سید جواد حسینی یادآورشد: ۴۵۱ دانش آموز با نیازهای ویژه در هرمزگان از داشتن تبلت محروم هستند که در قالب قرارداد مشارکتی بین وزارت و استانها، اعتبار ۲۲۶ تبلت برای این دانش آموزان تخصیص داده شده است.
وی بیان داشت: در این قرارداد، استانها در صورت تهیه ۵۰ درصد از نیاز دانش آموزان بی بضاعت به تبلت، وزارت آموزش وپرورش تهیه ۵۰ درصد دیگر از نیاز دانش آموزان را تعهد میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با کمک سایر دستگاه ها و سازمانهای دولتی و همچنین از طریق نهادهای مردمی و حمایتی و مجامع خیری به دنبال تهیه تجهیزات هوشمند برای دانش آموزان نیازمند سراسر کشور است.
در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) بیش از ۴۰۵ هزار و ۸۳۰ دانش آموز هرمزگانی در تمامی مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه در استان مشغول به تحصیل میشوند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.
نظر شما