مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد: منابع آب استان نیاز به مدیریت علمی دارد

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت:با توجه به سطح افت منابع آب های زیرزمینی ، مدیریت مصرف این ماده حیاتی با ارزش باید به عنوان یک ضرورت مهم اجتماعی و اقتصادی برای آینده استان بیشتر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش شنبه شب روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در دومین شورای حفاظت آب شهرستان اشکذر که با حضور فرماندار، نماینده مدیریت بحران و دیگر مسئولان ذی ربط استان و منطقه برگزار شد ،با ابراز نگرانی از افت سطح آب های زیرزمینی به ویژه دشت چرخاب و اشکذر که بخش بزرگی از دشت مهریز - اردکان را شامل می شود بر مدیریت علمی مصرف به عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد و مهمترین منبع آب شرب استان در آن قرار دارد ، گفت: سطح آب های زیرزمینی استان به خصوص منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت ۴۵ سانتی متر در سال روبروست و اگر مدیریت نشود هرساله به این عدد افزوده ، فرونشست ها و فروچاله های زیادی را موجب می شود.

جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد:در راستای برنامه های رویداد آبی و سازگاری با کم آبی استان که به جد با همکاری و هماهنگی مسئولان ذیربط در حال برگزاری و برنامه ریزی است با نصب کنتورهای هوشمند و طرح تحویل حجمی آب در پایان سال  ۱۴۰۵ سطح افت آب های زیرزمینی و کسری مخزن  به صفر برسد تا از نشست زمین و ایجاد بیشتر فروچاله ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به  اینکه اشکذر قطب گلخانه و صنعت استان است از مدیران ذیربط خواست در مورد چاه های غیرمجازی که ممکن است در رابطه با این ۲ موضوع حفر شود پیگیری و اقدام لازم و ضروری را انجام دهند.

همچنین فرماندار اشکذر در این جلسه با بیان اینکه  برنامه رویداد آبی می تواند منشای خیر و برکتی برای استان باشد گفت: همه مسئولان و مدیران شهرستان همکاری دارند و برای مطلوب نگهداشتن منابع آب های زیرزمینی و در دسترس بودن این منبع حیات با ارزش برای آیندگان از هیچ تلاشی دریغ نمی شود.

وی با بیان ویژگی های اشکذر از لحاظ تولید گلخانه و صنعت یزد و  نخستین شهرستان تامین کننده گوشت مرغ استان  با ابراز نگرانی از وضعیت سطح افت آبخوان های شهرستان گفت: افت آبخوان ها برای استمرار و آینده این واحدها مضر و این فروچاله ها و فرونشست هایی که در اثر برداشت بی رویه آب و در صدر آنها حفر چاه های غیرمجاز در گلخانه ها و واحدهای صنعتی بوجود آمده بسیار وحشتناک و نگران کننده است.

هادی هادی نسب از همه مدیران ذیربط خواست تا با هماهنگی و عزم جدی از حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری و در شناسایی و پر کردن این چاه ها تلاش مضاعف کنند چرا که با شناسایی و جلوگیری از برداشت آب یک چاه غیرمجاز می توان آب مجاز بیشتری در اختیار شهروندان چه از لحاظ شرب و چه کشاورزی و صنعت قرار داد.

وی به مشکل کشتارگاه دام ، مجتمع دامداری و صنایع غذایی هم اشاره کرد و همچنین با بیان اینکه اشکذر در مسیر خط اصلی راه آهن یزد به جنوب کشور، اصفهان وتهران قرار دارد، تاکید کرد که فروکش کردن زمین می تواند بسیار حادثه ساز باشد خواستار رفع مشکل این واحدها شد.

همچنین در ادامه کارشناس مدیریت بحران استانداری  یزد در این نشست با تشکر از مجموعه مدیریت آب استان برای سپری کردن بحران کم آبی با هماهنگی ها و همکاری های لازم گفت: برای مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت های بی رویه ،هر واحد صنعتی، دامی یا گلخانه ای برای اخذ مجوز و استمرار آن باید الزاما با  آب منطقه ای هماهنگ باشد  و برای حفظ و حراست از منابع آب در مناطق پرخطر آمادگی لازم وجود داشته باشد که اگر بارندگی شدت گرفت، منابع آبی دچار تهدید نشود.

محمدجواد دهقانی با بیان اینکه نشست زمین، خطر ریزش در آینده نه چندان دور تهدیدی برای شهرستان اشکذر است خواستار مطرح شدن این موضوع در مدیریت بحران استان در اسرع وقت شد.

 در این نشست مجید زارع بیدکی به عنوان رییس جدید اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر معرفی و از خدمات محمدعلی حکیمی نیز تشکر شد.

طرح رویداد آبی از سال گذشته برای اولین بار در کشور و در استان با هدف حفاظت از منابع آبی استان آغاز و مسئولان ذیربط با حضور در شهرستان های مختلف استان به صورت دوره ای از نزدیک با مشکل منابع آبی آن شهرستان آشنا شده و برای رفع آن در سریعترین زمان ممکن اقدام می کنند.

شرکت آب منطقه ای یزد سال گذشته بیلان منفی سالانه آب استان را ۳۰۰ میلیون مترمکعب ، آب مصرفی بخش کشاورزی ، شرب و بهداشت ، صنعت و معدن را به ترتیب ۷۰۰، ۱۱۰ و ۶۵ میلیون مترمعکب ذکر کرد.

۸۷ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان یزد در ۲۴ شهر و ۱۳درصد در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند که از این تعداد ۹ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های خاتم و ابرکوه مستقر هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha