نشست نقش رسانه‌های چهارمحال و بختیاری در بازسازی فرهنگی برگزار شد

شهرکرد - ایرنا - نشست «رسانه و بازسازی فرهنگ» از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری و فعالان عرصه رسانه به منظور بررسی نقش و جایگاه رسانه در بازسازی فرهنگ و چگونگی اقدام در حوزه فرهنگی در شهرستان سامان برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری به عنوان میزبان نشست هم‌اندیشی «رسانه و بازسازی فرهنگی» در این نشست گفت: آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که نقش عمل در بازسازی فرهنگی که اهالی رسانه بر آن تاکید دارند در چیدمان حرکت فرهنگی چگونه است و چه مقدمه‌ای بر آن حاکم می‌شود؟

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا،حجت‌الاسلام مهدی طاهری با بیان اینکه در مرحله نخست میل بر عمل مقدم است، افزود: زمانی می‌توان ملتی را به عملی وادار کرد که تمایلات اجتماعی آن ملت را درک کرد و شوق عمل را در آنان برانگیخت که این موضوع از دید صاحبان اندیشه می‌تواند به تغییر ساختار سیاسی و فرهنگی نیز منجر شود.

وی شناخت بزنگاه‌های تغییر میل در ملت را مهم دانست و تصریح کرد: آنچه بر میل مقدم است و به عنوان بزنگاه شناخته می‌شود، ذهن افراد جامعه است، ذهنی که در اصطلاح، افکار عمومی نیز تلقی می‌شود.

طاهری اظهار داشت: اینکه در جهت‌دهی افکار عمومی ایران اسلامی تا چه میزان تولیدات هم‌راستا و متناسب با گام دوم انقلاب قرارگرفته است و تا چه حد رسانه‌ها و متولیان در این امر موفق شده‌اند، جای بررسی و تامل دارد.

وی در ادامه فکر و اندیشه را مقدمه بر ذهن بیان کرد و گفت: در این حوزه باید تلاش شود نقش رسانه‌های اجتماعی در راهبری متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی به درستی مشخص شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بر تولید افکار عمومی متناسب با انقلاب اسلامی تاکید کرد و افزود: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، ضعف‌هایی در حوزه تبلیغات و تولید آثار رسانه‌ای وجود دارد که علت آن را می‌توان در رسوخ افکار غرب‌گرایانه و التقاط جریان‌های معاند در به کارگیری ابزارهای رسانه‌ای در کشور جست‌وجو کرد.

طاهری با تاکید بر اینکه در آسیب‌شناسی فرهنگی و محتویات ارائه شده ابتدا باید به بررسی تولیدات رسانه‌ای پرداخته شود، یادآور شد: متاسفانه رسانه‌های استان، آرمان‌ها را در دست نمی‌گیرند و در قابل یک جریان حرکت نمی‌کنند.

وی در تحلیل رسانه‌های چهارمحال و بختیاری، آن‌ها را به چاه‌های آبی که دسترسی به آن‌ها با زحمت همراه است، شبیه دانست و اظهار داشت: اگر حلقه اتصال این چاه‌ها فعال شود می‌توان جریانی حرکت کرد و اثر بیشتری را نیز در جامعه برجای گذاشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: استان در دهه ۶۰ در ردیف استان‌هایی با رشد جمعیتی بالا قرار داشت و از نیمه‌های دهه ۸۰ این اولویت جای خود را به نرخ بالای بیکاری داد که این نشان می‌دهد نقشه راه در این بخش راهبری نبوده است و باید به صورت ریشه‌ای به حل این مشکل پرداخته شود.

وی یکی دیگر از موضوعات مهم استانی در بحث نظام مسائل را به ورود صنایع فولاد برای حل معضل بیکاری دانست و ادامه داد: برای ایجاد اشتغال به ظرفیت‌های بومی چهارمحال و بختیاری توجه نشده است.

طاهری تحلیل رفتن انسجام خانوادگی و نبود متولی اقدام فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان را نیز به عنوان بخش دیگری از مسائل مهم و قابل بررسی در استان از سوی رسانه‌ها بیان کرد.

این مسوول فرهنگی بر تجمیع ظرفیت‌ها و توزیع مسئولیت‌ها در حوزه رسانه‌ای استان تاکید کرد و گفت: معیاری که در این عرصه باید به کار گرفته شود معیار و سخن رهبری است، ایشان تحلیل بسیار دقیقی در بحث نقد و انتقاد دارند که اگر رسانه‌ها به این موضوع دقت کنند می‌توانند موانع را به درستی رفع کنند و با محوریت مردم، جریان سازی فرهنگی را بر عهده بگیرند.

وی با طرح این سوال که آیا فضای رسانه‌ای استان مبتنی بر یک منطق پیش برنده است یا نه، افزود: هدف از برگزاری این‌گونه دورهمی‌های رسانه‌ای، ایجاد فضای گفت‌وگوی همدلانه برای یافتن راه‌حل‌ها و درمان مشکلات است.

طاهری اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه رسانه، هیجان جای عقلانیت را گرفته و حجابِ فهم حقیقت شده است که این هیجانات رسانه‌ای شخص‌محور می‌تواند ضربه‌ها و آسیب‌های متعددی را به بدنه فرهنگی جامعه وارد کند.

وی بر ضرورت تشکیل گروهی برای راهبری رسانه‌ای استان تاکید و تصریح کرد: باید دانست که رسانه بُعد فعالیت فرهنگی است و نه بخشی از آن و از این رو فعالیت فرهنگی نمی‌تواند بدون جریان رسانه‌ای حرکت کند.

تقویت رسانه‌ها یکی از مؤثرترین راهکارهای تحکیم فرهنگ در جامعه است

سرپرست نمایندگی روزنامه کیهان در چهارمحال و بختیاری در این نشست با بیان برخی ویژگی‌های برجسته فرهنگ اسلامی ایرانی گفت: فرهنگ همواره دستخوش تغییر و تحول است و از این رو پاسداری از ارزش‌های اصیل فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد.

ملک محمد زمانی، بروز و ظهور فضای مجازی را یکی از تغییرات مهم و اثرگذار در جهان امروز دانست و افزود: برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و ناامیدی‌های ایجاد شده در جامعه از اثرات منفی فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از متولیان فرهنگی در جامعه باید برای کمرنگ کردن اثرات منفی فضای مجازی، آموزش خانواده‌ها برای نظارت و اعمال محدودیت در میزان دسترسی جوانان و نوجوانان به این فضا و تبیین راهکارهای استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات فضای مجازی وارد عمل شود.

زمانی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تحکیم مبانی فرهنگی در جامعه و کم‌توجه‌ای به رسانه‌های نوشتاری در این زمینه تصریح کرد: رسانه‌ها نقشی سازنده در جریان سازی‌های فکری و اندیشه‌ای دارند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

توجه به نقش فرهنگ در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی ضرورت دارد

مدیر مسوول هفته‌نامه فریاد مردم نیز در این نشست گفت: توجه به مبانی فرهنگی اسلام و انقلاب در جامعه و به ویژه میان مسوولان باید بیشتر مدنظر قرار گیرد چرا که نادیده گرفتن آن موجب عقب ماندن از روند توسعه و پیشرفت است.

روح‌الله  اسکندری با تاکید بر نقش فرهنگ در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی افزود: سیاست‌زدگی، ضعف فرهنگی در جامعه را به دنبال دارد و مباحث مهم توسعه را در همه ابعاد تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به آمار بالای مهاجرت از چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:اگر چه برخی فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امر فرهنگ، فرامنطقه‌ای و فراملی است اما لازم است مسائل فرهنگی و نیازهای استان در اولویت این دستگاه‌ها قرار گیرد.

نشست نقش رسانه‌های چهارمحال و بختیاری در بازسازی فرهنگی برگزار شد

رسانه‌ها در حوزه آسیب‌شناسی فرهنگی باید فعال‌تر اقدام کنند

مدیرمسوول هفته‌نامه هم‌اندیشان با بیان اینکه برخی از ابعاد فرهنگی در جامعه دستخوش تغییر و تخریب شده است، گفت: باید برای بازسازی ارزش‌های فراموش شده اقدامی موثر انجام شود.

شجاع کریمی بروجنی، خاص بودن فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی را یادآور شد و افزود: هدایت جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر شناخت آسیب‌ها برای آن‌ها راهکار نیز ارائه شود.

وی گفت: رواج برخی ضد ارزش‌ها در جامعه در یک دهه اخیر گسترش یافته و به نوعی جایگزین ارزش‌ها و فرهنگ‌های اصیل شده است که نقش رسانه‌ها باید به عنوان حافظان فرهنگ ایرانی اسلامی و پاسداران ارزش‌های والای انسانی وارد عمل شوند و با شناسایی ناهنجاری‌های شکل گرفته نسبت به روشنگری و مطالبه اصلاح آن‌ها اقدام کنند.

کریمی بروجنی اظهار داشت: بی‌توجهی به معضل آلوده شدن مال و معیشت مردم به حرام به نوعی رواج یافته و در بدنه بازار و اقتصاد نیز نفوذ کرده است که باید علما و بزرگان با همکاری اصحاب رسانه برای شناسایی نقاط تقویت کننده این ضد ارزش تلاش کنند و در یک برنامه راهبردی و تعریف شده به حذف این نقاط بپردازند.

وی بروز برخی نشانه‌های دین‌گریزی و بی‌اعتقادی را به عنوان یک معضل فرهنگی دانست و گفت: لازم است رسانه‌ها در شناسایی این معضلات فرهنگی فعالانه‌تر ورود کنند.

جبهه رسانه انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود

یکی از فعالان فضای مجازی در چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست هم‌اندیشی با اشاره به اینکه رسانه در زندگی امروز نقشی‌محوری دارد، گفت: با این وجود، اهمیت این موضوع همچنان از طرف جامعه نخبگانی به‌درستی درک نشده است که باید در این زمینه دغدغه سازی با اولویت‌های ملی و استانی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا عرفانی‌نژاد افزود: تاکنون در برخی موضوعات فرهنگی و اجتماعی استان، اتفاقات و جریان‌های پراکنده خوبی شکل گرفته است اما تا ایجاد محفل هم‌اندیشی، طرح‌ریزی و عملیاتی کردن طرح و برنامه هنوز فاصله‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها در جبهه رسانه انقلاب اسلامی کم نیست، تصریح کرد: امروزه همه افراد دارای کنش مجازی هستند و اینکه رسانه‌ها و جامعه نخبگانی استان تا چه اندازه با این سلاح آشناست و از آن به‌ درستی استفاده می‌کند جای تامل و بررسی دارد.

عرفانی‌نژاد بر ارائه آموزش و تولید محتوای جذاب در حوزه رسانه و کنشگری مجازی تاکید کرد و یادآور شد: اگر جریان اندیشه تا میدان در استان شکل بگیرد و در کنار آن عقلانیت و همگرایی نیز در همه ابعاد فرهنگی وارد شود می‌توان اثرگذاری بیشتری را از رسانه‌ها مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به اولویت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در چهارمحال و بختیاری باید به ظرفیت‌های رسانه و فضای مجازی تکیه کرد و برای مطالبات عمومی وارد عمل شد.

نشست نقش رسانه‌های چهارمحال و بختیاری در بازسازی فرهنگی برگزار شد

فعالیت‌های موازی در حوزه فرهنگ و رسانه باید ساماندهی شود

سرپرست نمایندگی روزنامه رویداد امروز نیز در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت سیزدهم و تاکید ایشان بر حرکت خردمندانه و عاقلانه در جریان بازسازی ساختار فرهنگی کشور گفت: علاوه بر این سخنان باید بیانیه گام دوم انقلاب نیز سرلوحه قرار گیرد و در سطوح مختلف گفتمانی، گفتاری، ساختاری و سازمان‌ها و منابع انسانی تغییرات را ایجاد کرد.

مهدی فتاحی با تاکید بر حذف فعالیت‌های موازی در جریان فرهنگی و رسانه‌ای افزود: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی مجازی هر ۲ در این حوزه در حال فعالیت هستند که لازم است در اجرای برنامه‌ها به نقاط مشترک دست یابند و با سیاست‌گذاری یکسان حرکت کنند.

وی یادآور شد: در حل معضلات حوزه فرهنگی نیز باید این معضلات را به خرده معضل تبدیل کرد تا بتوان با ارائه راهکار برای حل آن‌ها با برنامه‌های مشخص و قابل اجرا پیش رفت.

حرکت در مسیر بازسازی فرهنگی یک حرکت مردمی است

کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت: پیامبر اکرم (ص) مبنای حرکت و رسالت خود را بر رسانه‌هایی همچون حدیث، خوانش قرآن، مباحث روضه و گعده‌های طلبگی قرار دادند.

مهدی طهماسبی افزود: در حال حاضر باید رسانه‌های سنی را حفظ کرد و رسانه نوین را آموخت و سواد رسانه‌ای را بالا برد.

وی بر واقع‌گرایی در امر فرهنگ و رسانه تاکید و تصریح کرد: تشکیل جبهه فرهنگی و رسانه‌ای این امکان را فراهم می‌آورد تا فعالان با خط فکری متفاوت در سنگرهای خود و زیر نظر یک فرماندهی واحد اقدامات خود را دنبال کنند.

طهماسبی یادآور شد: فعالان رسانه‌ای باید در کنار یکدیگر در مسیر بازسازی فرهنگی حرکت کنند و مراقبت شود که این حرکت‌ها به سمت دولتی بودن متمایل نشود چراکه محکوم به شکست است.

آسیب‌شناسی فرهنگی نیازمند اقدام علمی و پژوهشی است

رییس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه فاصله ایده تا عمل بسیار است، گفت: انقلابی بودن به حرف نیست و عملکرد باید نشان‌دهنده حرکت رسانه و فرد در این جریان باشد و رسانه زمانی می‌تواند کارایی داشته باشد که منشا تغییر، تحول و اثر باشد.

میثم محمودیان افزود: افرادی هستند که ادعایی در انقلابی‌گری ندارند اما می‌توانند با حرکت‌های کوچک اما اثرگذار، قدمی مهم و بزرگ برای حل مشکل مردم بردارند بنابراین نباید با خط‌کشی در این حوزه، جغرافیای کار در خط انقلاب را محدود کرد.

وی با بیان اینکه هر فردی که به میهن و نظام علاقه‌مند است و نگرش تغییر و تحول را دنبال می‌کند، انقلابی است، تصریح کرد: ایستادن و درجا زدن معنایی در این جبهه انقلاب ندارد.

محمودیان یادآور شد: جبهه‌ای عمل کردن رسانه‌ها تنها در مواقع بحرانی اثرگذار است و در برخی موارد که روند حل یک معضل طولانی می‌شود جبهه‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند و همراه یکدیگر نیستند که این نشان می‌دهد که در جبهه رسانه انقلاب جریانی ثابت و با برنامه‌ریزی و چشم‌انداز مشخص تعریف‌ نشده است.

وی بحث فرهنگ را بسیار وسیع و ورود به آن را نیازمند سواد بالا دانست و افزود: در حوزه فرهنگی چهارمحال و بختیاری باید ۲ موضوع را مدنظر قرار داد که یکی از آن‌ها توجه به خصوصیات و مختصات بومی فرهنگ در نقاط مختلف استان است چرا که در برخی موارد آنچه از یک دید، چالش به شمار می‌رود در اصل نوعی فرهنگ است که نمی‌توان آن را تحت عنوان مسئله و مشکل بیان کرد.

محمودیان مورد دوم در این بحث را لزوم دقت در مباحث جامعه‌شناسانه، روان‌شناسانه و مردم شناسانه بیان کرد و گفت: آسیب‌شناسی در فرهنگ باید دقیق باشد و لازم است یک گروه علمی و دانشگاهی که در این حوزه صاحب‌نظر و اندیشه هستند در کنار جریان رسانه قرار گیرند و با شناسایی عمق چالش‌ها، خوراک صحیح را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

وی تاکید کرد: حل مشکلات فرهنگی و حرکت در مسیر انقلابی نیازمند تفکر علمی و پژوهشی و مدام است.

تقویت سواد رسانه‌ای مدیران فرهنگی در حل مشکلات اثرگذار است

مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد نیز به عنوان یکی دیگر از افراد حاضر در نشست هم‌اندیشی «رسانه و بازسازی فرهنگ» گفت: حضور در جبهه فرهنگی نیازمند عزمی جدی و همگانی است و معمارانی که باید برای بازسازی فرهنگ اقدام کنند لازم است برای حضور موثر در این عرصه چاره‌اندیشی کنند.

اکبر ایازی افزود: تقویت سواد رسانه متولیان فرهنگی می‌تواند ضمن حل مشکلات به ایجاد جریان صحیح در این حوزه نیز منجر شود.

وی تصریح کرد: ضعف سواد رسانه‌ای اثراتی منفی و عمیقی را در حوزه فرهنگ بر جای می‌گذارد و فضای مجازی را نیز به سمت توهین و اظهارنظرهای ناشایست پیش می‌برد.

مرجعیت جریان فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب در استان تعریف شود

یکی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در بخش فرهنگ فعالیت می‌کنند اما همچنان مسئله اصلی در رابطه با حوزه ارتباطی فرهنگ و رسانه به درستی مشخص نشده است، گفت: در رابطه با تعیین اولویت‌های فرهنگی و چگونگی ورود رسانه‌ها به این اولویت‌ها نیز اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد.

احسان قائدامینی افزایش آمار رسانه‌ها را نوعی آفت دانست و افزود: این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که تولید محتوا در این آمار بالای رسانه‌ای به حداقل رسیده است.

وی شناسایی افراد اثرگذار و کنشگر در فضای رسانه‌ای را یادآور شد و تصریح کرد: علاوه بر استفاده از ابزار مختلف برای توانمندسازی رسانه‌ها برای ورود به حوزه فرهنگ لازم است، مرجعیت و رهبری این جریان نیز تعیین شود تا بتوان به درستی در این حوزه قدم برداشت.

نشست نقش رسانه‌های چهارمحال و بختیاری در بازسازی فرهنگی برگزار شد

به گزارش ایرنا، دیگر اعضای حاضر در نشست هم‌اندیشی «رسانه و بازسازی فرهنگ» در خصوص تشکیل اتاق فکر برای جریان‌سازی فرهنگی در ابعاد رسانه‌ای، توجه به ارزش‌های دفاع مقدس و نقش آن در ایجاد جریان فرهنگی، تأثیرپذیری قشر جوان از محتوای شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فکری در نگاه به فرهنگ، ضرورت ایجاد حلقه‌های میانی با حضور فعالان رسانه‌ای و تداوم نشست‌های رسانه‌ای به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha