۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84479708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تئاتر عامل موثر انتقال مفاهیم تربیتی به دانش آموزان است

گرگان - ایرنا - دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان گفت: آموزش تئاتر به دانش آموزان عامل موثر انتقال بهتر مفاهیم تربیتی و رفتاری، انتقال شادی و ترمیم آسیب‌های روح و روان کودکان و نوجوانان است.

به گزارش ایرنا، فرشید مصدق روز چهارشنبه در آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان اظهار داشت: تئاتر می تواند زمینه ساز بستری سالم تر برای رشد فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان باشد اما در حال حاضر جایگاه تخصصی برای تعلیم و تربیت آکادمیک تئاتر کودک وجود ندارد و بیشتر به صورت تبلیغاتی به این موضوع پرداخته شده است.

این استاد، نویسنده و کارگردان تئاتر گلستان تصریح کرد: برای آموزش تئاتر در آموزش و پرورش باید از متخصصان برای انتقال مفاهیم استفاده شود ولی هم اکنون این کار توسط معلمان پرورشی انجام می شود.

توجه کم مسئولین به تئاتر گلستان

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان همچنین گفت:مسئولین بودجه های کلان را برای مواردی که اهمیتش بیشتر از نشر فرهنگ و هنر و به ویژه تئاتر نیست اختصاص می دهند و نبضشان برای توجه به تئاتر و هزینه در این بخش کند می زند.

مصدق اظهار داشت: تئاتر بستری انکار نشدنی برای نجات فرهنگ جامعه و نقشه راه جامعه فرهنگی است و برخی کشورهای غربی بالاترین سهم را به آموزش و حمایت هنر تئاتر اختصاص می دهند.

وی تصریح کرد: توجه به تئاتر و اجرا و تولید آن در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و حتی سیاسی جامعه موثر است.

سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان جشنی برای تبادل نظر

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان همچنین گفت:این جشنواره با هدف  ارتقای فرهنگی و هنری تئاتر است و به دلیل انجام تبادل نظر و نقد بین تماشاگران و هنرمندان در جمع بندی و درک ظرفیت های آنان مؤثر است.

وی تصریح کرد: در سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان تلاش می‌شود انگیزه ها و دغدغه های موجود برای ارتقای معرفت و رسیدن به نقطه تعالی انسان در جامعه تبیین و بررسی شود.

این استاد، نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: جامعه با هنجارها و ناهنجارهای متفاوتی روبرو است و اگر هنرمندان تئاتر بتوانند آنها را به هنجارهای متعالی تبدیل و انسان ها را متحول کنند، موفق و پیروز هستند.

وی بیان کرد: امروز با این همه رسانه های قدرتمند،  فضاهای اجتماعی و مجازی، تئاتر باید خیلی قدرتمند تر با ناهنجاری‌ها مبارزه کند تا بتواند رسالت خود را به عنوان هنر مستقل به نمایش بگذارد.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان همچنین گفت: تئاتر تاثیرگذارترین و ماندگارترین پدیده هنری است که در ذهن مخاطب تاثیرات مثبتی می گذارد و پایان نقطه تئاتر آغاز رسالت و پیام رسانی در ذهن مخاطب است.

تلاش برای رفع ناامیدی هنرمندان تئاتر

مصدق اظهار داشت:با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن تئاتر گلستان هنرمندان به شدت آسیب دیده و با ناامیدی روبرو شدند که با این جشنواره  و روی صحنه رفتن شور، شوق، امید دوباره را هدیه می دهیم.

وی تصریح کرد: این جشنواره در شرایط زرد استان در فضای حقیقی و زنده با ظرفیت ۵۰ درصد سالن های نمایش استان برگزار می شود.

وی افزود: سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان هنرمندان در سه بخش مسابقه اصلی صحنه ای، مسابقه تئاتر کوتاه ویژه آموزشگاه ها و کارگاه های تئاتر و مسابقه تک گویی به رقابت می پردازند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان گفت: بخش تک گویی  و مونولوگ برای رعایت نسبی عدالت در بین هنرمندان تئاتر در نظر گرفته شده تا بازی هنرمند فارغ از موقعیت نمایش از جمله طراحی صحنه، نور و صدا در شرایط یکسان با فضا و استفاده از تحلیل های خاص مورد قضاوت قرار بگیرد.

مصدق اظهار داشت: آسیب های تئاتر و هنرمندانش قابل بررسی است؛ در همه جای دنیا در شرایط بحران آخرین جایی که بسته می شود سالن های تئاتر است و اولین جایی که باز می شود مراکز فرهنگی از جمله تئاتر است برای اینکه تئاتر افسردگی را از مردم دور و شادی را به آنها هدیه می دهد.

وی افزود: آخرین مهلت ارسال آثار توسط هنرمندان تئاتر ۲۵ مهرماه سال جاری است و منتخبین جشنواره از سوی دبیرخانه در ۳۰ مهرماه اعلام خواهند شد.

وی بیان کرد: علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره به آدرس golestan.theater.ir مراجعه کنند.

هنرمندان شاخص تئاترگلستان مغفول در جامعه

رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان نیز در این جلسه گفت: تئاتر استان وضعیت مناسبی در حوزه مالی و اقتصادی نداشته  و با شیوع ویروس کرونا فشارهای مالی بیشتری هر روز بر بازیگران ومسئولان تئاتر وارد شده که تنها اصحاب فرهنگ در جریان این موضوع قرار دارند.

سید محمد مهدی صمدی اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک ۴۰ کارگردان تئاتر در گلستان مشغول فعالیت هستند که ۱۲ نفر آنان به انتخاب متن و هدایت بازیگر می پردازند.

وی افزود:گلستان نویسندگان و بازیگران آکادمیک و تجربی با استعداد فراوانی دارد که به دلیل نبود ارتباط با دستگاه های مرتبط در پروژه های هنری شاخص معرفی نمی شوند.

رسانه حلقه واسطه بین هنرمندان و مدیران

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی گلستان نیز با اشاره به نقش اساسی رسانه ها در برطرف کردن مشکلات هنرمندان تئاتر گفت: رسانه ها حلقه واسطه بین مسئولین، جامعه و هنرمندان تئاتر هستند  و باید ازظرفیت ها و فرصت های خود برای آگاه سازی مسئولین با هنر تئاتر  و هزینه کردن در این هنر تاثیرگذار بر فرهنگ جامعه نقش آفرینی کنند.

صمد رحیمی اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در اسفند ۱۳۹۸ هنرمندان تئاتر در کنار تمام مشکلات خود تعطیلی عرصه تئاتر بدون بستر مالی  با سخت ترین دوره فعالیت  روبرو شدند که نیازمند حمایت نهادها،دستگاه ها و رسانه های استان بودند و چنانچه نهادی مانند شهرداری گرگان از بودجه خود بخشی را به این قشر اختصاص می داد شاید حداقل در مرکز استان شاهد این مشکلات هنرمندان مردمی و فرهنگی تئاتر نبودیم.

به گزارش ایرنا، در سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر گلستان از مجموع ۲۵ گروه نمایشی، ۱۵گروه به بخش رقابتی راه یافتند که در پایان نمایش‌ها، سه نمایش "اپیدمی" به کارگردانی رضا پورتراب زاده از گرگان،" راشومون" به کارگردانی عبدالرسول اونق از گرگان و "ژن "به کارگردانی محمد مهدی دنگلانی از کردکوی به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha