کیفیت پایین آموزش‌های مجازی باعث اختلال در اقتصاد آینده کشور می‌شود

سمنان- ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: علت پایین بودن درآمد خالص بسیاری از کشورها عقب‌ماندگی آموزش و پرورش است و کیفیت پایین آموزش مجازی درجه اقتصادی کشور را در ۱۵ سال آینده با اختلال مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، فرهاد کریمی روز چهارشنبه در نشست خبری اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در سالن جلسات این اداره کل ابراز داشت: ماهیت آموزش و پرورش، به صورت تعاملی و ۲ جانبه بین معلم و دانش‌آموز است و در صورتی که آموزش حضوری محقق نشود، تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: آموزش مجازی ۳۰ الی ۴۰ درصد از ظرفیت آموزش را دارد و برای پرورش مهارت و رویه‌های زندگی اجتماعی مناسب نیست.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تا کنون ۵۳ هفته آموزشی مفید از دست رفته است که تعطیلی مدارس، ترک تحصیلی دانش‌آموزان و خسارت اقتصادی سنگین برای آینده کشور به همراه دارد.

کریمی گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، اگر دانش‌آموزی بین پنج تا هفت ماه از مدرسه دور بماند، خطر ترک تحصیلی او سه برابر افزایش می‎یابد و ۴۰ درصد از درآمد او برای ۲۰ سال آینده از دست می‌رود.

وی افزود: اختلال در رشد اجتماعی و ناسازگاری فرهنگ ما با آموزش مجازی، ۲ آسیب جدی این شکل از آموزش است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: باید در ابتدا خودتنظیمی دانش‌آموزان ارتقا یابد تا مانع از حواس‌پرتی و گذراندن اوقات به بطالت در فضای مجازی باشد و سپس روبه آموزش مجازی گسترده‌تر حرکت کنیم.

کریمی با اشاره به اقتضایی بودن آموزش حضوری افزود: اولویت در ابتدا با سلامت دانش‌آموزان و سپس آموزش باکیفیت است.

وی با بیان اینکه نتایج منفی آموزش مجازی ۱۲ سال آینده مشخص می‌شود افزود: برنامه‌های جبرانی برای زمان از دست رفته در حال تدارک و تدوین است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۳ پژوهش در رابطه با آسیب‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان انجام شده است گفت: در بعد فردی، دانش‌آموزان دچار آسیب‌هایی مانند اضطراب، افسردگی ترس، خشم، احساس تنهایی و بی‌حوصلگی می‌شوند.

کریمی بیان کرد: در بعد اجتماعی نیز آسیب‌هایی مانند اختلال در ارتباط با خانواده، نداشتن حمایت اجتماعی کافی، ضعف انگیزه و فرانگرفتن مدیریت زمان شناسایی شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تحول آموزشی باید از دوره پیش دبستانی آغاز شود و افرادی که پیش دبستانی می‌گذرانند، میانگین نمرات آزمون‌های آنان در دوران تحصیل ۵۰ الی ۶۰ نمره افزایش می‌یابد.

کریمی، به عنوان نماینده وزیر آموزش و پرورش و معین استان سمنان در بازگشایی مدارس در این نشست حضور داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha