۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۸:۱۴
کد خبر: 84486993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیدار کردن سقراط درون با «ماجراجویی در فلسفه»

تهران- ایرنا- کتاب «ماجراجویی در فلسفه» یک کتاب مرجع فلسفی به زبان ساده است که با داستان‌ها و تمرینات ذهنی خود سقراط درون خواننده را بیدار می‌کند.

کتاب [ماجراجویی در فلسفه] شما را به سفری ماجراجویانه در جنگل افسون‌شده ذهنتان دعوت می‌کند. با ورود به این جنگل، حس شگفتی در شما بیدار می‌شود و ممکن است احساس کنید باید از باورها و پندارهای همیشگی‌تان فراتر بروید. وقتی به خودتان اجازه می‌دهید چیزهایی را باور کنید که ممکن به نظر نمی‌رسند، این فرصت را پیدا می‌کنید که «کوله‌پشتی» تان را که پر از عادت‌های قدیمی چشم و ذهنتان است، به راحتی از روی شانه بر زمین بگذارید. خلاص شدن از این بار سنگین به شما امکان می‌دهد که خوشی و آزادی سفر سبک‌بار را تجربه کنید. (ص. ۱۰)

ایده معرفی فلسفه به کودکان در نگاه اول شاید دشوار به نظر برسد اما برندن اودانوهو در کتاب ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز رویکرد قصه گویی را برای این کار انتخاب کرده که مبحث پیچیده فلسفه را برای خوانندگان جوان قابل فهم می‌کند. نویسنده در این کتاب با استفاده از حکایت‌های محلی و ایده‌های متفکران بزرگ تلاش می‌کند باورها و پندارهای کهنه و خاک گرفته خواننده را به چالش کشیده و با ایجاد شگفتی او را به تلاش برای رسیدن به جوابی تازه ترغیب کند. قهرمانان متفکر این کتاب نقشه‌هایی را کشف می‌کنند که مخاطب را به مقصد خرد هدایت کرده و نحوه نگاه او به دیگران، جهان و زندگی‌ای که در زمین دارد را تغییر می‌دهد. با مطالعه این کتاب شجاعت و کنجکاوی در وجود خواننده ریشه دوانده و توانایی او برای سوال کردن، یاد گرفتن و تفکر مستقل داشتن تقویت می‌شود. این کتاب ابزار نقشه‌کشی در دنیای فلسفه را در اختیارتان قرار می‌دهد و قطب‌نمای تفکر مستقل را کف دستتان، قطب نمایی که در جریان یک ماجراجویی فلسفی روشنگرایانه راهنمایتان خواهد بود.  

خواندن این کتاب که اکتبر سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات گیل منتشر شد به هرکسی که می‌خواهد ایده‌های بنیادی درباره تعریف فلسفه و خط فکری برخی از فیلسوفان بزرگ تاریخ را فرابگیرد، توصیه می‌شود. این کتاب یک کتاب مرجع است که با داستان‌ها و تمرینات ذهنی خود به گونه‌ای طراحی شده که سقراط درون خواننده را بیدار کند.

وقتی وارد این کتاب می‌شوید، آماده باشید که در شگفتی‌های دنیا و اندیشه‌ها و رویاهای خود گم شوید. باید به استقبال سرگشتگی‌ها بروید! اگر خطر کنید و به پیشروی در جنگل ذهنتان ادامه دهید، سرانجام به فضای باز و روشنی می‌رسید که در آن اندیشه‌هایتان دنیای شما را روشن می‌کنند. همچنان جرات به خرج بدهید و بدانید که به احتمال زیاد باز هم گم می‌شوید. ماجراجویی هرگز متوقف نمی‌شود. (ص. ۱۱)

ماجراجویی در فلسفه به سه بخش قدم گذاشتن در دل ناشناخته‌ها، کشف ردپاهای جدید اندیشه و بازگشت به خانه برای شروع دوباره تقسیم می‌شود؛ در بخش اول قهرمانان داستان «از همان آغاز هزار چهره می‌شوند؛ از یک دیدگاه به دیدگاه دیگر گذر می‌کنند و در ذهن حیوانات و انسان‌های داستان‌هایی که در پی می‌آیند، جای می‌گیرند» و در این راه «جست‌وجوی خود را برای رسیدن به شناختی عمیق‌تر از خود و جهان آغاز می‌کنند» (ص. ۱۳). در بخش دوم خوانندگان در کنار قهرمانان داستان «در عمق بیشتری از ناشناخته‌ها پیش می‌روند و به جست‌وجوی رد پاهای جدید اندیشه مشغول می‌شوند، چون در پی پیدا کردن راه‌های جدید دیدن و اندیشیدن هستند» (ص. ۱۰۸). در بخش پایانی کتاب نیز «تمایل به کنار گذاشتن ذهن متفکر» در قهرمانان داستان جان می‌گیرد و «ماجراجویی و سفر به فراسوی ذهن متفکر این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که به شناخت خویشتن حقیقی خود نزدیک‌تر شوند و درک بهتری از دیگر موجودات و زمین پیدا کنند» (ص. ۲۰۴).

هر کدام از این سه بخش از ۹ فصل کوتاه تشکیل شده‌اند که در کنار داستان‌های کوتاه آموزنده، شامل مباحثی که خواننده را به فکر کردن ترغیب می‌کنند و اشاراتی از فلاسفه بزرگ از افلاطون و بودا گرفته تا کانت هستند. قهرمانان داستان در جریان کتاب با سوالات بزرگ و مهم و اساسی محک می‌خورند. نویسنده این کاراکترها را از آن جهت قهرمان می‌خواند که ابتدا با شگفت زده شدن و سپس با سوال کردن و گوش سپردن گام‌هایی در راستای درک جهانشان برمی‌دارند کاری که خواننده نیز به انجام آن دعوت می‌شود. اودانوهو در این کتاب فلسفی داستان‌هایی از سلطنت‌های قدیم هند و چین و ایرلند باستان روایت می‌کند و نشان می‌دهد چطور می‌توان زندگی مدرن را با به کار بستن اخلاقیات فلسفی بهبود بخشید. البته کتاب ماجراجویی در فلسفه تنها به ایده‌های فیلسوفان بزرگ درباره واقعیت، رویابینی، پرسشگری، انسان، ثروت و ... خلاصه نمی‌شود و در پایان کتاب بیوگرافی کوتاهی درباره هرکدام از این فلاسفه به همراه تصویرگری‌های جذاب از آنها نیز وجود دارد.

برندن اودانوهو یک نویسنده ایرلندی است که تحصیلات مقدماتی خود را در رشته فلسفه و اقتصاد دانشگاه ملی گالوی تکمیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود در رشته فلسفه را از کالج دانشگاهی دوبلین گرفت.

وی که علاوه بر نویسندگی فلسفه هم تدریس می‌کند، درباره کتاب ماجراجویی در فلسفه خود می‌گوید: در ابتدا این کتاب را نوشتم تا خوانندگان جوان را به جهان جالب و شگفت انگیز فلسفه جذب کنم. اما همزمان آن را طوری نوشتم تا برای خوانندگان بزرگسالی که آشنایی کمی با فلسفه دارند نیز جذاب باشد. عامل دیگری که محرکم برای نوشتن این کتاب شد، چشم‌انداز گنجاندن قصه‌گویی در قلب فلسفه بود.

کتاب ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز با ترجمه شهاب الدین عباسی و در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه توسط نشر نو چاپ و روانه بازار شده است.

۱۳۵۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha