۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84490719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمان چرای دام در مراتع چهارمحال و بختیاری پایان یافت

شهرکرد- ایرنا- رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اتمام رسیدن زمان چرای دام در مراتع استان از دامداران و عشایر خواست هر چه سریعتر نسبت به  خروج دام از مراتع استان اقدام کنند.

 فرامرز مردانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زمان چرای دام در مراتع از ۱۵ اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شد، افزود: براساس تقویم کوچ زمان خروج دام از مراتع ۱۵ شهریورماه بود که به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه در استان خوزستان و همچنین استان چهارمحال و بختیاری زمان کوچ عشایر از استان به منطقه قشلاقی خوزستان به ۳۰ شهریور ماه تغییر کرد.

وی اظهار داشت: با  توجه به گذشت ۱۰ روز از زمان تقویم کوچ و خروج دام از مراتع، اما دام دامداران و عشایر در مراتع استان حضور دارد که دامداران عشایر باید هر چه سریعتر نسبت به خروج دام از مراتع اقدام کنند و دام خود را در پس‌ چرای مزارع قرار دهند.

وی به ارسال پیامک به همه دامداران و عشایر در خصوص خروج دام از مراتع اشاره کرد و گفت: مرتعداران، دامداران و عشایری که دام خود را از بعد از ارسال این پیامک از مراتع خارج نکنند جریمه و در صورت تکرار تخلف، پروانه چرای دام آنها باطل خواهد شد.

مردانی اظهار داشت:  طبق فصل۵ شیوه‌نامه فنی اجرایی، بهره‌برداری از مراتع کشور با متخلفان در حوزه چرای دام در مراتع طبق قانون برخورد می‌شود و پس از صدور اخطاریه نوبت اول و دوم، جریمه برای متخلفان صادر و پروانه چرای آنها باطل می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال ۴۷۴ پرونده به دلایل مختلف از جمله دام مازاد برای باطل شدن پروانه چرای به کمیسیون ماده ۴۲ ارسال شده است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس دستورالعمل از سازمان جنگل و مراتع کشور، به ازای هر راس دام دامداران، عشایر و مراتعداران متخلف به ۴۰۰ هزار تومان جریمه محکوم خواهند شد که این میزان ۲۰ درصد ارزش هر راس گوسفند است.

به گفته وی، برای متخلفان دادخواست جداگانه نیز برای ضرور و زیانی که به منابع طبیعی وارد کردند، تشکیل خواهد شد که براساس میزان تخریب در مرتع و پوشش گیاهی و تخریب خاک ، جریمه برای آنها اعمال خواهد شد.

مردانی گفت: هم اکنون ۱۷هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در مراتع استان  صادر شده است.

وی افزود: هم اکنون جمعیت دامی موجود در عرصه مرتعی استان ۲.۵ میلیون واحد دامی است که ظرفیت واقعی مراتع ۸۰۰ راس واحد دامی است.

به گفته وی، هم‌‍‌اکنون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع، دام در عرصه مرتعی وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه های استا معادل ۶۶ درصد را مراتع تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha