قاچاق چوب بلای جان جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - افزون بر آتش سوزی ها و عوامل طبیعی این روزها قطع درختان جنگلی که بیشتر با هدف سودجویی شکل می‌گیرد بلای جان ارزشمندترین سرمایه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

اگرچه تا چند سال گذشته قطع درختان جنگلی به صورت محدود برای مصارف خانگی انجام می شد، اما امروزه تیغ اره سودجویان برای تجارت به جان جنگل های این استان کم برخوردار افتاده است.

تخریب کوره های کوچک تولید زغال و خودروهای پر از هیزم که با همکاری ماموران نیروی انتظامی و منابع طبیعی  کهگیلویه و بویراحمد توقیف می شود خبر تلخی است که گهگاهی تیتر رسانه های ارتباط جمعی می شود.

طبیعت دوستان استان بیم آن دارند تا با ادامه تراژدی قطع درختان جنگلی که برای تولید زغال و فروش چوب از سوی افراد محلی و سودجویان غیربومی صورت می گیرد حیات زیباترین عرصه های طبیعی این خطه از زاگرس با خطر جدی مواجه شود.

عوامل شکل گیری و پیامدهای آن

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:بیکاری و فقر ، قیمت بالای چوب و  وجود جاده‌های فرعی در دل جنگل‌ها زمینه را برای قاچاق چوب در استان فراهم کرده است.

آنان با اشاره به اینکه نابودی منابع طبیعی به‌عنوان سرمایه ملی، افزایش آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین،پدیده گرد و غبار از پیامدهای تخریب جنگل هاست تاکید می کنند صیانت از درختان جنگلی ازدستبرد سودجویان نیازمند مسوولیت پذیری اقشار مختلف جامعه است.

این کارشناسان تأمین نیروی کافی و امکانات لازم برای حفاظت از جنگل‌ها، مسدود کردن راه‌های ارتباطی فرعی مورد استفاده سودجویان در داخل جنگل‌ها و ایجاد اشتغال برای ساکنان روستاهای همجوار با جنگل‌ها را از راهکارهای پیشگیری قاچاق چوب می دانند.

اهمیت جنگل های بلوط

درختان بلوط به عنوان گونه غالب جنگل های کهگیلویه و بویراحمد نه تنها سایه ساری برای آرامش رهگذران و گردشگران است بلکه به دلیل عامل ذخیره سازی آب، تولید اکسیژن دارای اهمیت است.

آن طور که کارشناسان منابع طبیعی می گویند: هر هکتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخیره سازی ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب در خاک است و سرعت نفوذ بارش در خاک های جنگل های بلوط ۴۰ برابر بیشتر از اراضی بدون جنگل است.

هر هکتار درخت بلوط همچنین می تواند حدود ۶۸ تن از آلاینده ها و ریزگردها را رسوب دهد و از آنجا که هر درخت، اکسیژن مورد نیاز ۲ انسان را تامین می کند بنابراین با قطع هر درخت منبع تولید اکسیژن برای ۲ انسان از بین می رود به همین دلایل صیانت از این گونه ارزشمند امری اجتناب ناپذیر است.

قاچاق چوب رو به افزایش

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دستگاه متولی در سال های اخیر تلاش کرده با اقدام هایی مانند نصب آبگرمکن های خورشیدی و استفاده از جوامع محلی  برای طرح های احیای جنگل ها و مراتع از قطع درختان  جنگلی پیشگیری کند اما همچنان پدیده قاچاق چوب در استان رو به افزایش است.

غلامحسین حکمتیان اصل تاکید کرد: به دلیل اینکه قاچاق چوب در کهگیلویه و بویراحمد از سوی سودجویان و برای استفاده های غیرشخصی رو به افزایش است کاهش این پدیده نیازمند فرهنگسازی با مشارکت رسانه های ارتباط جمعی به منظور جلب همکاری جوامع محلی در شناسایی سودجویان است.

اقدام های بازدارنده

با  توجه به خسارت به اقتصاد ملی و اشتغال مولد، از بین رفتن گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و کاهش تنوع زیستی به عنوان پیامدهای  مهم قاچاق چوب استفاده از عوامل بازدارنده مانند جریمه مالی متخلفان شناسایی شده در دستور مسوولان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جریمه مالی سودجویان از جمله راهبردهای دولت برای پیشگیری از قاچاق چوب درختان جنگلی  در  استان است.

حکمتیان اصل ابراز داشت: خودروی های حامل محموله های قاچاق چوب در کهگیلویه و بویراحمد با گشت زنی های مداوم ماموران یگان حفاظت توقیف و متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل می شوند.

وی تصریح کرد: متخلفان قاچاق چوب به ازای هر کیلوگرم هیزم تر ۱۵۰ هزار تومان، هیزم خشک ۱۷۰ هزار تومان و هر کیلوگرم زغال ۳۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

توقیف ۹۱ محموله قاچاق چوب

حکمتیان اصل افزود: در نیمه نخست امسال ۹۱ محموله زغال و هیزم قاچاق در استان  با تلاش های ماموران یگان حفاظت کهگیلویه و بویراحم توقیف شده است.

وی تاکید کرد:امسال ۷۴هزار کیلوگرم زغال و هیزم در این استان کشف شده است که از این میزان ۴۷ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم زغال و ۲۷ هزار و۹۲ کیلوگرم آن زغال بوده است.

وی از شهروندان ساکن نزدیک جنگل های استان خواست در صورت مشاهده متخلفان قاچاق مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

توزیع نفت سفید راهکاری برای دستبرد به  درختان

آن طور که مسوولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اذعان می کنند: با وجود تلاش هایی مانند توزیع نفت سفید در مناطق بدون گاز و توزیع آبگرمکن های خورشیدی اما  قاچاق چوب در این استان در حال افزایش است که این امر نشان می دهد دست درازی به  درختان جنگلی برای تهیه چوب بیشتر به مقصود تجارت است نه مصارف خانگی. 

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه وبویراحمد گفت:برای پیشگیری از قطع  درختان جنگلی در مناطق بدون شبکه گاز نفت سفید در این مناطق توزیع می شود که از ابتدای سال گذشته تا شهریور ماه  امسال ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار لیتر نفت سفید در مناطق سخت گذر و سردسیری این استان توزیع شده است.

قدرت‌الله ویسی با اشاره به اینکه بخش اصلی توزیع سوخت در نیمه دوم سال انجام می شود، اظهار داشت: از این میزان بیش از ۱۱ میلیون  لیتر در سال ۹۹ در مناطق دور دست و بدون شبکه گاز  کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۵۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha