کمبود داروی بیماران مبتلا به قارچ سیاه در آذربایجان‌غربی رفع شد

ارومیه- ایرنا- مدیر ارزیابی و نظارت بر مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: کمبود داروی بیماران مبتلا به قارچ سیاه با اقدامات انجام شده در استان رفع شده است.

فاطمه آقازاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: داروی مصرفی برای درمان این بیماری " آمفوتریسین B لیپوزومال" بوده که یک داروی وارداتی است و طی سال ها و ماه های گذشته مصرف زیادی نداشت.

وی اضافه کرد: این در حالی است که با شیوع موج پنجم و گسترش نوع دلتا و ابتلا به بیماری قارچ سیاه، بلافاصله نیاز به مصرف این دارو در کل کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی روند صعودی پیدا کرد.

مدیر ارزیابی و نظارت بر مواد و فرآورده های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: با رفع کمبود داروی این بیماری، بیمارستان ها موظف هستند روزانه آمار بیماران مبتلا به قارچ سیاه را در سامانه وارد کنند و طبق آمار ثبت شده در این سامانه سهمیه دارویی برای استان ها در نظر گرفته خواهد شد.

آقازاده بیان کرد: علت کمبود داروی بیماران مبتلا به قارچ سیاه در طول هفته های گذشته سهمیه بندی به دلیل کمبود سراسری دارو، عدم ارسال دقیق و به موقع آمار بیماران مبتلا در مقطعی از زمان توسط واحدهای درمانی، ایجاد فاصله زمانی بین پارت های مختلف محموله های وارداتی دارو بوده است.

وی گفت: در حال حاضر  با پیگیری های صورت گرفته نیاز بیماران فعلی استان رفع شده است.

به گزارش ایرنا، قارچ سیاه موضوعی است که این روزها سر زبان‌ افتاده است؛ شیوع بیماری کووید ۱۹ و عوارض داروهای مصرفی منجر به افزایش موارد عفونت قارچی به نام موکورمیکوزیس به جهت کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده که همین امر، نیاز به داروی این بیماری را بیشتر کرد.

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سرطانی ها، افراد دارای نقص سیستم  ایمنی بدن، بیماران خونی مزمن، سوختگی و پیوندی ها در صورت ابتلا به کرونا و بستری شدن از ریسک بالایی جهت ابتلا به قارچ سیاه برخوردار هستند.

این عفونت قارچی  بیشتر مواقع سینوس‌ها، ریه، پوست و مغز و چشم را درگیر می‌کند.

طی هفته های اخیر با استفاده از داروهای کورتونی، احتمال ابتلا به قارچ سیاه در کشور و آذربایجان غربی بالا رفت که کمبود داروی آن در کشور و استان، موجب بروز نگرانی شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha