دام‌های کرمانشاه علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شدند

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه اعلام کرد کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (ppr) با موفقیت به اتمام رسیده است.

دکتر مجید همتی روز دوشنبه در این رابطه به خبرنگار ایرنا،  گفت: واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری ppr  (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) از نیمه اردیبهشت سال جاری شروع و تا پایان شهریور نیز ادامه داشت.  

وی افزود: در این فاز از مایه کوبی، جمعیت دام سبک بالغ و نابالغ استان تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت و حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ راس گوسفند و بز واکسینه شد که برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده کردیم بطوریکه برای خرید خدمت از بخش خصوصی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کرمانشاه تاکید کرد: PPR یکی از مهمترین بیماری های عفونی با واگیری بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت اقتصادی فراوان در صنعت دامپروری می‌شود علاوه بر این، با توجه به مشترک بودن بیماری بین دام و حیات وحش (نشخوارکنندگان وحشی مانند گوزن، بزکوهی و ...) از این نظر نیز حائز اهمیت است.

به گفته این دامپزشک، از مهمترین علایم این بیماری تب، بی حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال، زخم مخاط ناحیه دهان است و در مناطقی که بیماری بومی نیست و گله ها علیه این بیماری ایمن نیستند میزان واگیری تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد می­‌رسد.

همتی گفت: مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، رعایت بیوسکوریتی در دامداری، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش است.

به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر آلودگی برخی از کل و بز های وحشی در برخی از مناطق حفاظت شده کشور توسط سازمان محیط زیست منتشر شده و نگرانی نسبت به انتقال آن به دام های اهلی را بر انگیخته است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که به آن  طاعون بزی هم گفته می شود.

بر اساس اعلام متخصصان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و عامل این بیماری با عامل بیماری طاعون انسانی که از موش و به وسیله کک‌ها به انسان منتقل می‌شود، متفاوت است.

طاعون بزی قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،  تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی،  آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

همه گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha