نصب سامانه نجات اضطراری آسانسور در مشهد الزامی شد

مشهد- ایرنا- بر اساس اعلام مسوولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی و مطابق ضوابط شرکت توزیع برق مشهد از ابتدای مهرماه امسال نصب "سامانه نجات اضطراری آسانسور" برای باز شدن در بالابر هنگام قطع برق در این کلانشهر الزامی شد.

مسوولان فرمانداری مشهد یکی از مشکلات ویژه این کلانشهر در فصل تابستان و دوره قطع نوبتی برق را گرفتار شدن مردم در آسانسورها عنوان کرده بودند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان آتش نشانی مشهد با قطع نوبتی برق، نیمی از عملیات امداد و نجات این سازمان مربوط به رهاسازی افراد گرفتار شده در آسانسورها بوده است.

مسوولان فرمانداری مشهد تاکید داشتند باید نظام مهندسی سخت گیری بیشتری انجام می داد تا سازندگان واحدهای مسکونی ملزم به استفاده از لوازم جانبی خاص در آسانسور می شدند تا مشکلی هنگام قطع برق در آنها روی نمی داد.  آسانسورهای ایمن هنگامی که برق قطع می شود به صورت خودکار به طبقه همکف رفته و در آنها باز می شود و سپس از فعالیت باز می ایستند.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نصب سامانه نجات اضطراری در استانداردهای جهانی و استاندارد ملی ایران الزامی نیست، این الزام فقط در مبحث ۱۵ نظام مهندسی برای آسانسورهای بیمارستانی بلانکاردبر می‌باشد تا هنگام قطع برق آسانسور در نزدیک ترین طبقه با در باز متوقف شوند.

جواد کریم پور افزود: پس از وقوع مشکلات ناشی از قطع برق برای بالابرها، کارگروهی بین دستگاه های متولی برای رفع این نواقص تشکیل شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه شرکتهای نصاب آسانسور، تامین برق سه فاز بالابرها را با اخذ مجوز از شرکت برق تامین می کنند، لذا مصوب شد این شرکتها سامانه  نجات اضطراری در آسانسورها نصب کنند.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: اعمال این مصوبه فقط برای آسانسورهای جدید پس از تاریخ تصویب آن است. 

آسانسور ۳۵ درصد از دستگاه های دولتی تاییدیه استاندارد ندارند

وی افزود: پیگیری برای تامین استاندارد آسانسورهای بخش عمومی و دولتی که قبل از سال ۸۲ ساخته شده‌اند از سال ۹۴ آغاز شد.

کریم پور ادامه داد: در مجموع ۶۵ درصد از آسانسورهای دستگاه های اجرایی این استان پروانه تاییدیه استاندارد دارند و ۱۵ درصد آنها نیز در حال اقدام برای دریافت تاییدیه های لازم هستند.

چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha