۴۰۰ نصاب آسانسور در خراسان رضوی ملزم به دریافت تاییدیه استاندارد شدند

مشهد-ایرنا- مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: ۴۰۰ شرکت عرضه‌ و نصب آسانسور در این استان مجوز فعالیت دارند که باید مطابق قانون پیش از تحویل آسانسور به مالک همه تاییدیه‌های استاندارد را دریافت کرده و در اختیار مشتری قرار دهند.

سیدمحمد سجادی عطار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین تصمیم های گرفته شده با حضور نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت، نماینده جامعه ممیزی و متولی بازرسی آسانسور، رییس اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته و کارشناسان اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی، از این پس عرضه کنندگان و نصابان آسانسور که این خدمات را بدون دریافت تاییدیه های استاندارد به مصرف کننده ارائه دهند، به دادگاه معرفی می شوند.

وی گفت: بازرسی‌های اخیر این اداره کل مشخص کرد که تعدادی از آسانسورهای موجود در مراکز عمومی و خصوصی، فاقد تاییدیه‌های لازم برای بهره برداری هستند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان داشت: به استناد ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، عرضه هرگونه کالا و خدمت مشمول مقررات استاندارد اجباری جرم است و در صورت احراز تخلف، به حبس یا تعیین جزای نقدی برای متخلف منجر می شود، لذا شرکت‌های عرضه کننده و نصاب آسانسور باید محصول خود را پس از اخذ تمام استانداردها و تاییدیه‌های لازم، به منظور بهره برداری در اختیار مصرف کننده و بهره بردار قرار دهند.

سجادی عطار افزود: تمامی عرضه کنندگان و شرکت‌های نصب آسانسور، ملزم به اخذ تمام تاییدیه‌ها و استانداردهای لازم پیش از تحویل آسانسور به بهره برداران شخصی و عمومی و یا در ساختمان‌های دولتی، اداری و تجاری هستند.

وی گفت: آسانسورهایی که تا پیش از اعلام این خبر بدون اخذ تاییدیه‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته است نیز باید تا پایان آذرماه امسال در سامانه مدیریت و بازرسی آسانسور ثبت و فرآیند بررسی آن‌ها آغاز شود.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: مسوولیت عدم انجام موارد مذکور و تبعات آن مستقیما بر عهده شرکت عرضه کننده خواهد بود و در صورت مواجهه با چنین مواردی در بازرسی‌های کارشناسان اداره کل استاندارد، برای حفظ سلامت استفاده کنندگان، آسانسور تا زمان دریافت تاییدیه‌ها و رفع تمامی نقصان‌های ایمنی، مهر و موم خواهد شد.

سجادی عطار در خصوص شمار آسانسورهایی که در خراسان رضوی باید تاییدیه های استاندارد را دریافت کنند، اظهار داشت: پیش از این عرضه و نصب آسانسور بدون الزام به اخذ تاییدیه های استاندارد صورت می گرفت، لذا نمی توان آماری از شمار آسانسورهای دارا یا بدون تاییدیه استاندارد ارائه کرد.

وی گفت: سال گذشته حدود پنج هزار تاییدیه استاندارد برای بهره برداران آسانسور توسط این اداره کل صادر شده است که شماری از از این رقم تمدید تاییدیه بهره برداری و تعدادی نیز تاییدیه بهره برداری برای بار نخست بوده است.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha