کشت گلخانه برای بهره وری درست آب در خراسان شمالی مورد توجه قرار گیرد

بجنورد- ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مدیریت آب گفت: کشت گلخانه‌ای بعنوان صنعتی که چالش های خشکسالی این استان را تا حدی کاهش می دهد، باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد قنبری روز سه شنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان شمالی اظهار داشت: ریسک بالای کشاورزی به علت بارندگی کم و نامنظم و سرماهای بی موقع توجه به توسعه صنعت گلخانه ای خراسان شمالی را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: هم اینک در شهرستان اسفراین بسیاری از محصولات صیفی جات در گلخانه ها تولید می شود که تا حدودی نیاز استان در خارج از فصل تامین می شود اما نیازمند گسترش بیشتر است.

معاون استاندار خراسان شمالی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه میزان عملکرد تولید محصولات گلخانه ای نیز ۱۰ برابر کشت در فضای باز است، افزود: از سویی تولیدات گلخانه ای مورد پسند بازارهای صادراتی است و بر این اساس کاملا تخصصی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سطح کشت محصولات گلخانه‌ای این استان۷۰ هکتار است و از این میزان کشت گلخانه ای پنج هزار تن انواع محصول صیفی و سبزی، گیاهان دارویی و ۳۵۰ هزار شاخه گل و گیاه گلدانی تولید می شود.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha