نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی ۳۲۱ مجوز ایجاد واحد تولیدی صادر کرد 

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این سازمان در ۹ ماه سال جاری ۳۲۱ مجوز ایجاد واحد تولیدی روستایی، نیمه صنعتی و صنعتی  در زیر بخش های کشاورزی استان صادر کرد.

اسماعیل شیرغانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از مجموع این مجوزهای صادر شده ۱۰۵ فقره در خصوص ایجاد دامداریی روستایی و غیر صنعتی، ۸۷ فقره دامداری صنعتی و نیمه صنعتی، ۳۷ طرح در بحث طیور صنعتی و نیمه صنعتی، ۱۵ فقره تولید شیلات صنعتی و نیمه صنعتی، ۴۴ فقره پروانه گیاه پزشکی، ۲۴ پروانه ایجاد گلخانه، چهار فقره آبزی پروری روستایی و غیر صنعتی، چهار واحد قارج و یک فقره پروانه تلقیح مصنوعی است.

وی افزود: صدور پروانه ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. در ۹ ماه سال گذشته ۵۹۸ فقره جواز تاسیس صادر شده بود.

شیرغانی یکی از مشکلات و چالش های بحث ایجاد واحد های صنعتی و نیمه صنعتی را محدودیت در تامین آب عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی متقاضیان در خصوص تامین آب برای اجرای طرح ها با مشکلاتی مواجه خواهند شد، امکان تخصیص منابع‌آبی جدید در دشت های ممنوعه استان نیز وجود ندارد.

شیرغانی یکی از مهم ترین بحث در خصوص ایجاد واحد های تولیدی را را نبود سند اراضی کشاورزی دانست و اظهار داشت: در سال های گذشته برای ایجاد طرح های تولیدی صنعتی و نیمه صنعتی در اراضی قول نامه ای نیز مجوز تغییر کاربری برای آن صادر می شد اما از امسال این مجوز ها تنها برای اراضی سند دار صادر خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: به نوعی هم اینک حدود ۶۰ درصد متقاضیان اجرای طرح های تولیدی به خودی خود از این گردونه حذف خواهند شد و در مرحله اول باید به دنبال سند دار شدن اراضی کشاورزی خود بروند که این امر به یکی از دغدغه های بهره برداران تبدیل شده است.

شیرغانی با بیان اینکه سند دار کردن اراضی کشاورزی مزیت های زیادی برای کشاورزان دارد افزود: اما باید طرح سند دار شدن اراضی سرعت گیرد تا متقاضیان برای ایجاد واحد های تولید با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: هم اینک سازمان نظام مهندسی استان برای سند دار کردن اراضی کشاورزان خود به دنبال اقدامات انجام شده است که از کشاورزان می خواهیم این امر را به این سازمان واگذار کنند چرا که کارشناسان ابا قوانین و نحوه کار آشنایی دارند و کارها سرعت بخشیده می شود.

به گزارش ایرنا ۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha