اولویت تخصیص بودجه‌های فرهنگی باید آموزش و تعلیم‌پذیری افراد باشد

کرمانشاه - ایرنا - نویسنده و مترجم کرمانشاهی آموزش و تعلیم‌پذیری افراد جامعه را ۲ مشکل اساسی در کشور دانست و گفت : اولویت تخصیص بودجه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتواند این ۲ مشکل را حل کند.

«مهرداد مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بودجه فرهنگ و هنر کشور اکنون کمتر از یک درصد است که ۱۶ ارگان و نهاد فرهنگی به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن ارتزاق می‌کنند، افزود: نتیجه و حاصل شهود حاکی از آن است که این میزان بودجه نه کافی که بسیار کم و ناکافی نیز هست.

وی اضافه کرد: مصداق عینی فرهنگ و هنر در رسانه، کتاب و آثار هنری مطبوعات است. اگر می‌خواهید فرهنگ مدار بودن یا به عبارت دیگر با فرهنگ بودن را بسنجید توصیه می‌کنم میزان حضور و تردد مردم را در کتاب فروشی‌ها و کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌های آثار هنری و پیشخوان روزنامه فروشی ها با حضور آنان در کلانتری ها، پاسگاه های نیروی انتظامی و دادگاه ها مقایسه کنید.

افراد جامعه باید تعلیم پذیر شوند

این نویسنده کرمانشاهی در ادامه با اشاره به اینکه افراد جامعه ما نسبت به دیگر مردم دنیا کمتر تعلیم پذیر هستند و در عین حال آموزش هم در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد، افزود: در آموزش هدف گذاری درست صورت نمی‌گیرد و مطالب آموزشی یا کاربردی نیز مورد علاقه عموم یادگیرندگان نیست و بقیه مشکلات و مسائلی که ما در این زمانه با آنها مواجه هستیم حاصل کاستی کوتاهی و قصور در این ۲ مورد است.

مرادی یادآوری کرد اگر در جامعه خوب و مناسب به حل این ۲ مسئله پرداخته شود، مسائل دیگر تحت شعاع این ۲ مورد اصلاح می شود.

وی در خصوص علل تعلیم ناپذیری در جامعه ادامه داد: عموم مردم ما به ویژه دانشجویان و دانش آموزان تمایلی به خواندن کتاب های غیر درسی مثل ادبیات داستانی و تاریخی و غیره ندارند. این نشان از آن است که تمایلی به درس و عبرت گرفتن از تجربیات و سرگذشت زندگی دیگران ندارند. آیا انسان برای رشد و تکامل باید همه چیز را خود تجربه کند؟ و این در حالی است که انسان از راه و روش هایی که دیگران تجربه کرده می تواند مسیر رشد و ترقی را کوتاه تر کند.

مرادی اظهار داشت: نخواندن کتاب و عدم مهارت یکی از نشانه‌های تعلیم ناپذیری و خودآموزی است. در زمان کنونی امکانات آموزشی زیادی وجود دارد، کتاب های آموزشی، نرم افزار ها، اینترنت و فضای مجازی همگی امکاناتی هستند که انسان می تواند با بهره گیری از آنها برای کسب مهارت های مختلف چه مهارت های حرفه ای و شخصی به دانش خود بیفزاید اما متاسفانه اینگونه نیست و عموماً کسب اطلاعات سطحی و تفننی و بدون هدف صورت می گیرد.

مطالب آموزشی متناسب با شرایط جامعه نیست

مدیر انتشارات سرانه با اشاره به اینکه در بحث آموزش متاسفانه وضعیت مناسب نیست و در آموزش علوم کاربردی مطالبی که به دانش‌آموز و دانشجو ارائه می‌شود تناسبی با شرایط روز جامعه ندارد، گفت : گواه آن خیل عظیم دانش آموختگانی است که هر ساله از مراکز آموزشی مدرک دریافت می‌کنند و وقتی به عمل می رسند ناتوان و درمانده اند و در بخش علوم انسانی هم وضع به مراتب بدتر است چون در کشور ما پژوهش و تحقیقات کافی و وافی صورت نمی گیرد و عمده مطالب از منابع خارجی یا وام گرفته می شود یا عین مطالب ترجمه می‌شود که در بسیاری از موارد با فرهنگ ما مطابقت و سازگاری ندارد و در کاربرد عملاً گمراه کننده است.

او گفت: از سوی دیگر تنوع قومیتی زبانی دینی و غیره در کشور ما بسیار زیاد است و نمی‌توان به صورت واحد فرهنگ سازی کرد و چون همه آموزه‌ها و علاقمندی افراد تحت آموزش هم راستا نمی‌شود آموزش موثر واقع نمی گردد.

این فعال فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه گفت: بنابراین با در نظر داشتن این ۲ مساله اساسی و بنیادین به مدیران و مسئولان توصیه می شود بودجه لازم را برای پژوهش و تحقیق در باب این که چرا مردم و جامعه ما تعلیم پذیر نیستند اختصاص دهند تا دانشمندان و اندیشمندان بتوانند عمل و دلایل آن را بیابند و راهکارهای لازم را ارائه کنند و در عمل به کار گیرند چون وقتی افراد جامعه تعلیم پذیر شوند به صورت خودکار از منابع مختلف از جمله مطالعه کتاب که مصداق بارز فرهنگ است دانش کسب می‌کنند و مطلب می آموزند، از همین معبر ارزش ها و غیر ارزش ها را می آموزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha