اجرای طرح‌های آبخیزداری راهکاری موثر برای کنترل روان آب‌ها است

همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای کامل عملیات آبخیزداری سالانه در هکتار ۲۷۰ متر مکعب کنترل رواناب و ۸۱ متر مکعب استحصال آب به همراه دارد.

«محمد مهدی آرتیمانی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به نقش مهم و موثر اجرای طرح های آبخیزداری در کنترل روان آب و سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، اظهار داشت: ۲۴ هزار سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در اراضی این استان تاکنون ایجاد شده است.

وی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری در سرشاخه دشت‌های بحرانی استان سبب افزایش نفوذ آب و افزایش ذخیره آبخوان ها و آب های زیر زمینی می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: همچنین در کنار اجرای طرح های آبخیزداری، کنترل برداشت آب از آبخوان ها با مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور بر روی چاه ها، اصلاح الگوی مصرف آب شهری و اصلاح الگوی کشت از افت یکباره آب موجود در آبخوان جلوگیری می کند.

آرتیمانی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی به ویژه افزایش دمای هوا سبب شده میزان روان آب، نفوذ آب، نامنظمی در بارش و میزان برداشت آب برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی دچار تغییر شده و افت شدید سطح سفره آب های زیر زمینی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: هر چند بروز سیل و میزان بارش ها در سال ۹۸ جان دوباره ای به دشت های این استان بخشید و روند افت آب های زیر زمین را کند کرد اما سبب توقف کامل این روند منفی نشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پس از مقداری سکوت و توقف در افت سطح آب های زیر زمینی دوباره شاهد کاهش سطح آب بودیم به گونه ای که متوسط افت سالانه آب در استان همدان به بیش از یک متر می رسد.

آرتیمانی افزود: ۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان همدان در سالجاری پیش بینی شده است.

وسعت اراضی ملی استان همدان حدود ۹۰۵ هزار هکتار است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha