علی خاکی صدیق روز شنبه در پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که با محوریت ازسرگیری آموزش حضوری به صورت مجازی و با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد، افزود: اینکه دانشگاههای کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط میشود.
وی تصریح کرد: یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری از نظر خوابگاه، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی وجود دارد بنابراین با توجه به تنوع این محدودیتها برنامهریزی برای آغاز آموزش حضوری بر عهده دانشگاهها است که باید مدل خود را ارایه کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی حرکت کنیم.
به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت علوم، خاکی صدیق ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاهها در یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها اشاره کرد و اظهار داشت: باوجود دستاوردهای آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری غیرقابل انکار است و باید به سمت آن برگردیم البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی، برگشتی نوین با ترکیبی جدید باشد.
وی افزود: دانشگاهها توانمندیها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورت ساماندهی و اجرا کنند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط میشود، اکنون بحث از سرگیری آموزش حضوری یک قانون است و باید در جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاهها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد، آموزش حضوری را انجام می دهیم، خاطرنشان کرد: دانشگاهها باید این برنامهریزی را سامان دهند که جهتگیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها ولی در چارچوب برنامهریزی استانی باشد.
خاکیصدیق با یادآوری اینکه توجه به امتحانات حضوری پایان ترم دانشگاهها امری لازم و ضروری است، ادامه داد: باید برنامهریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات پایان ترم دانشگاهها به صورت حضوری برگزار شود.
وی، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاهها را واکسینه شدن عنوان کرد و گفت: بنا بر گزارش های ارایه شده توسط وزارت بهداشت مشکلی از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر فردی نمی خواهد واکسینه شود باید تبعات آن را بپذیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: تلاش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به صورت ملی انجام شود و هماکنون این مهم توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( )ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال انجام است. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزشهای الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی کمک میکند کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.
خاکی صدیق همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظامنامه اخلاق آموزش در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاقمداری حرکت دهیم، توجه به نظامنامه اخلاق آموزش که تصویب و به دانشگاهها ارسال شده ضروری است. در این راستا بیش از ۵۰ دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را تشکیل داده و همچنین ۳۰ درصد از این دانشگاهها شیوه نامه اخلاق آموزش را تدوین کردهاند.
وی در خصوص رتبهبندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هم اظهار داشت: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و هم اکنون توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام میشود. در اسفندماه سال جاری نیز این رتبهبندی انجام می شود و قصد داریم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهمیت است مباحث اخلاق و از جمله اخلاق پژوهش است.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه در برخی از دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی کماکان مشاهده می شود تلاش برای افزایش کمیت وجود دارد، افزود: این امر واضح است که یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. لذا نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش و یا دورهها و رشتههای جدید راه اندازی کنیم بدون آنکه شرایط آن را داشته باشیم.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاهها به هر دلیلی تضعیف شود بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظامها باید تقویت شود.
نظر شما