۲ عضو هیات علمی اسفراینی در فهرست دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

بجنورد_ایرنا_ معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین گفت:  دکتر علی خرسند زاک و دکتر صدیقه عباسی از  اعضای هیات علمی این مجتمع به استناد گزارش متخصصان دانشگاه استنفورد سال ۲۰۲۱ در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

دکتر مرتضی سعادت طرقی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی داده‌های اسکوپوس انجام شد فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پر استناد در تمامی رشته‌ها و نیز دانشمندان ۲ درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند.

وی افزود:  این پژوهش که بر اساس  داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام گرفته دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته بر اساس شاخص های استنادی استاندارد طبقه‌بندی کرده است.

سعادت طرقی گفت: شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی انتشار حداقل پنج مقاله بود که در مجموع هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در فهرست نهایی علاوه بر ۱۰۰ هزار  نفر برتر، ۲ درصد برتر هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد.

وی افزود: در گزارش  متخصصان دانشگاه استنفورد که در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ در مجله PLOS  به چاپ رسیده است، نام ۲ عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین دکتر علی خرسند زاک (دانشیار نانو فیزیک) و دکتر صدیقه عباسی (دانشیار گروه مهندسی شیمی)  پژوهشگران برتر استان خراسان شمالی به دلیل استنادهای بالای مقالات تحقیقی و سهم بسزایی که در پیشرفت حوزه‌های تخصصی داشته‌اند دیده می‌شوند.

معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی اسفراین گفت : در این فهرست، شاخص های متعددی بر روی مقالات منتشره در پایگاه استنادی اسکوپوس از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ میلادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که از جمله آن می توان به تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به مقالات شامل یا بدون خوداستنادی نویسنده، تعداد مقالات تک نویسنده، درصد استناد نویسندگان به مقالات خود، رنکینگ دانشمندان در حوزه‌های تخصصی و معرفی حوزه تخصصی نویسندگان، اشاره کرد .

مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی در سال ۹۰ تاسیس شد و اکنون ۴۸ عضو هیات علمی دراین مجتمع آموزش عالی اسفراین فعال هستند .

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی  بجنورد قرار دارد ‌.