طرح قضایی معتذرین موجب گذشت ۴۰ میلیارد تومانی شاکیان در همدان شده است

همدان- ایرنا- رئیس کل دادگستری استان همدان گفت که اجرای طرح ابداعی «معتذرین» در این استان موجب گذشت ۴۰ میلیارد تومان از طرف شاکیان با هدف ایجاد سازش و مختومه شدن پرونده دعاوی طی یکسال گذشته شده است.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا عدالتخواه» روز دوشنبه در دیدار با هیأت عالی اعزامی نیروی انتظامی به استان همدان، اظهار داشت: یکی از اقدامات موثر دادگستری استان همدان در راستای تسریع روند رسیدگی به پرونده ها و ایجاد صلح و سازش میان طرفین، فعال کردن ستاد تألیف قلوب متشکل از چندین کمیته از جمله «معتذرین» با هدف تشویق و ارشاد متهمین و مجرمین به عذرخواهی از شاکیان در پرونده های کیفری است.

وی افزود: در همین راستا و با اجرای این طرح در کلانتری ها و پاسگاه های استان همدان طی یکسال گذشته زمینه عذرخواهی چهار هزار و ۱۰۲ متهم از شاکیان برای جلب رضایت فراهم شده که با اعلام رضایت ۲ هزار و ۷۱۳ نفر از شاکیان، پرونده های مربوطه رسیدگی و مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره اثربخشی طرح ابداعی معتذرین در استان همدان و طرح آن به عنوان یک الگو در سطح کشور، گفت: تاکنون بسیاری از پرونده های قضایی استان با اجرای طرح معتذرین منجر به صلح و سازش طرفین و مختومه شده است.

عدالتخواه تلاش برای برقراری صلح و سازش را از جمله آموزه های دین اسلام دانست و اظهار داشت: حرکت در این زمینه موجب تحقق عدالت ترمیمی در ابعاد مختلف آن به ویژه تسکین و درمان تألمات روحی و روانی بزه دیدگان می شود و در باز اجتماعی شدن بزهکاران نیز بسیار مؤثر است.

به گفته وی، اجرای طرح معتذرین علاوه بر آثار متعدد معنوی در فرد خاطی و اشاعه فرهنگ عذرخواهی در جامعه، می تواند  به نحو چشمگیری موجب مختومه شدن پرونده های کیفری در کلانتری ها و مراجع قضایی شود.

رییس کل دادگستری استان همدان افزود: طراحی و اجرای کمیته های «معتذرین» و «مصلحین» از جمله اقدامات موثر انجام شده برای نخستین بار در دادگستری استان همدان است که منجر به کاهش پرونده ها و مختومه شدن بسیاری از دعاوی از طریق برقراری صلح و سازش بین طرفین شده است.

عدالتخواه افزود: در طرح «معتذرین» به جای مراجعه به شاکی برای گذشت، به متهم مراجعه کرده تا در صورت ابراز ندامت و پشیمانی از عمل خود و عذرخواهی از شاکی، زمینه صلح و سازش و مختومه کردن پرونده را فراهم کنیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه اظهار داشت: با اجرای این طرح های نوین و پیگیریهای موثر انجام شده، ۳۲ متهم قتل عمد در این استان طی ۲۵ ماه گذشته با تلاش ستاد تألیف قلوب دادگستری برای نهادینه کردن فرهنگ بخشش و گذشت اولیای دم، از قصاص و مرگ نجات یافتند.

معاون خدمات قضایی پلیس پیشگیری کشور و سرپرست هیأت اعزامی ناجا به استان همدان نیز در این دیدار با ابراز رضایتمندی از نتایج اجرای طرح معتذرین در این استان، گفت: بی تردید اجرای این طرح  با حمایت دستگاه قضایی موجب اعتماد بیش از پیش و نگاه بهتر مردم به دستگاه قضایی و پلیس به عنوان ضابط این قوه خواهد شد.

سرهنگ «اسماعیل افشاری اقدم» افزود: درهمین ارتباط پلیس هم به دنبال زمینه سازی برای اجرای طرح معتذرین در مراجع انتظامی سطح کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha