اسب اصیل ترکمن ظرفیتی برای رونق اقتصادی گلستان است

گرگان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اسب اصیل ترکمن ظرفیتی برای این استان بوده که با هدف رونق اقتصادی استان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

رحمت اله سمیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:  حمایت از اسب اصیل ترکمن در  استان از ۱۵ سال قبل با برگزاری منظم جشنواره مربوط  آغاز شده و در مسیر توجه و حمایت بیشتر قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: هم اکنون جمعیت اسب اصیل ترکمن شناسایی شده در استان به هفت هزار و ۵۰۰ سر رسیده است در حالی که این جمعیت در  ۱۵ سال قبل ۵۰ سر بود.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان با حمایت همه جانبه از جمله پیگیر تشکیل انجمن اختصاصی در سال جاری، لحاظ کردن تسهیلات بانکی برای علاقمندان به سرمایه گذاری، هماهنگی با هیات سوارکاری استان و اختصاص یک کورس از رقابت های اسبدوانی هر هفته و تامین نهاده ها با قیمت دولتی است.

سمیعی ترغیب دستگاه های مرتبط ملی به موضوع صادرات اسب اصیل ترکمن و ایجاد درآمدزایی برای پرورش دهندگان و توسعه سرمایه گذاری این بخش را خواستار شد و گفت: اسب اصیل ترکمن یکی ظرفیت های مهم این استان است که بیش از گذشته باید در این بخش سرمایه گذاری بشود.

به تاکید معاون بهبود تولیدات دام جهادکشاورزی گلستان با تشکیل انجمن اختصاصی اسب اصیل ترکمن در استان گلستان بسیاری از اهداف موردنظر این بخش اقتصادی محقق می شود.

اسب ترکمن در ۴۰۰ سال قبل از میلاد شاخته شده و بنابر نظر محققان، آسیا مهد پرورش اسب است که ۲ نژاد آرین و مغول به وجود آمد که امروز اسب های نژاد ترکمن در مناطق مختلف کشور پراکنده و در حال پرورش هستند که می توان به پرورش این حیوان از گرگان تا جلگه های منطقه اصلی شمال و تا دشت بجنورد اشاره کرد.

برای اسب ترکمن چهار تیره آخال تکه، یوت، چناران و جرگلان شناخته شده است و رنگ آن ها بیشتر خاکستری رنگ و بدنی کشیده و لاغر دارند، شکم این حیوان بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسب ها، تخت و به معنی دیگر شکم آن لاغر است.

اسب های ترکمن دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله قد ۱۴۸ تا ۱۵۵ سانتیمتر، گوش های بلند و متحرک، سینه فراخ و متناسب، کپل کم شیب با عرض خوب، مفاصل قوی، سم های محکم با زوایه مناسب و تحمل حرکات سنگین ورزشی است. رنگ های اصلی این نژاد کهر،نیله، کرنگ، سمند و قره کهر است.

اسب ترکمن اندامی کشیده، دمی باریک، سر و گردن زیبا دارد.

اسب اصیل ترکمن ظرفیتی برای رونق اقتصادی گلستان است

نزد مردم گلستان و بیشتر در شمال این خطه، پرورش اسب ترکمن نزد قوم اهل سنت ترکمن از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هر ساله کورس های بهاره، تابستانه و پاییزه در شهرهای گنبدکاووس، آق قلا و بندرترکمن با استقبال علاقمندان به این ورزش مهیج برگزار می شود.

همچنین روستای ترکمن نشین صوفیان کلاله واقع در شرق گلستان نمونه ای بازر برای معرفی صنعت پرورش اسب ترکمن در گلستان به شمار می رود که از ۱۵ سال قبل میزبانی جشنواره اسب اصیل ترکمن را در کشور برعهده دارد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که قوم اهل سنت ترکمن یکی از اقوام بومی منطقه را تشکیل می دهد و عمده فعالیت آن ها به حرفه کشاورزی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha