اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی ۴۰ درصد کم‌آبی کشاورزی را رفع می‌کند

شهرکرد- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌های کشاورزی استان ۴۰ درصد مشکل کم‌آبی را جبران خواهد کرد.

حسین بهرامی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از دشت سفیددشت شهرستان بروجن تاکید کرد: بارندگی سالانه این منطقه کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر است و امکان کشت محصولات کشاورزی دیم وجود ندارد.
وی افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی در این منطقه می‌توان سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را مهار و ذخیره‌سازی کرد.
بهرامی به خشک شدن تمامی چاه‌های کشاورزی و کاهش شدید منابع آب دشت سفیددشت شهرستان بروجن بر اثر خشکسالی‌های یک  دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: اکنون زمین‌های درجه یک کشاورزی در این منطقه به بیابان تبدیل و تعطیل شده است.
وی با اشاره به نبود گلخانه‌های کشاورزی در دشت سفیددشت یادآور شد: توسعه گلخانه‌ها، تغییر الگوی کشت و هدایت کشاورزان برای کشت محصولات کم‌آب‌بر از مهم‌ترین ضرورت‌ها برای گذر از بحران و شرایط سخت کنونی است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: هم‌اکنون درخواست‌های زیادی برای احداث گلخانه در زمین‌های کشاورزی دشت سفیددشت شهرستان بروجن وجود دارد که به‌علت مشکل تامین گاز، راکد مانده است.
وی گفت: البته روند اجرایی احداث ۲ مجتمع گلخانه‌ای با ۱۳۰ هکتار وسعت در شهرستان بروجن در دستور کار قرار گرفته که امید است با تامین گاز بتوان روند اجرا و بهره‌برداری از این طرح را تسریع کرد.
بهرامی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به هزینه‌های زیادی نیاز دارد که در این زمینه باید تخیلات تخصصی این حوزه افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.
در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.
اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha