۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84530793
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۲ درصد زندانیان خراسان شمالی مشغول به کار شدند

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۱۸
کد خبر: 84530793
۸۲ درصد زندانیان خراسان شمالی مشغول به کار شدند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان اینکه اینک ۸۲ درصد زندانیان استان مشغول به کار هستند گفت: اشتغال شماری از آنها در خارج از زندان و تعدادی دیگر نیز در واحدهای کارگاهی زندان است.

عبدالرحیم گرجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها بخشی از مددجویان زندان های این استان که ناتوان بوده یا مسن هستند مشغول به کار نیستند.

وی با بیان اینکه بعضا تعداد کمی از زندانیان نیز برای کار علاقه مندی نشان نمی دهند افزود: این مددجویان را نیز با برنامه های تشویقی جذب کار می کنیم.

گرجی گفت: اصلاح و تربیت، کاهش جمعیت کیفری و ایجاد فرصت های اشتغال برای زندانیان پس از آزادی، تامین معیشت خانواده های زندانیان، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد اشتغال و حرفه آموزی از جمله اولویت های کاری سازمان زندانیان است.   

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای زندانیان در دوران حبس نقش عمده‌ای در ارتقای امنیت و آرامش محیط زندان دارد افزود: زندانیانی که شرایط کار در بیرون از زندان را نیز داشته باشند در کارگاه های بخش خصوصی، بخش خدماتی و مشارکت با شهرداری مشغول به کار خواهند شد.

گرجی اظهار داشت: اگر اصلاح و تربیت زندانیان از حوزه زندان ها فراتر رود و خانواده ها، اقوام و نزدیکان و کارفرمایان پس از آزادی زندانی را بپذیدند نرخ بازگشت به زندان بسیار کاهش خواهد یافت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی بر حمایت تامین معیشت خانواده تاکید کرد و افزود: هم اینک تلاش می کنیم تا خانواده های زندانیان از نبود سرپرست دچار مشکل معیشتی نشوند و بخشی از حقوق مددجویان به دست خانواده ها می رسد.

گرجی در بخش دیگری از سخنانش به متادون درمانی مددجویانی که اعتیاد دارند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد در داخل زندان به منظور ترک اعتیاد متادون رایگان دریافت می کنند، تلاش می شود با کاهش دارو مصرف به صفر برسد.

وی اظهار داشت: مددجویانی که در زندان ها دارای شغل شوند بعد از آزادی حرفه ای برای ادامه دارند و بعضا به دنبال اعتیاد نیز نخواهند رفت، برخی از آنان نیز ادامه متادون را برای درمان می گذرانند.

وی افزود: اما اگر مددجویان شغلی نداشته باشند نمی توانند بعد از آزادی درمان خود را ادامه دهند که بار دیگر گرفتار مصرف مواد مخدر نیز خواهند شد.

رتبه سوم حرفه آموزی در کشور 

گرجی با بیان اینکه این استان در حرفه آموزی رتبه سوم کشوری را دارد اظهار داشت: در سال جاری یکهزار نفر از مددجویان این استان در دوره های حرفه آموزی که توسط چندین دستگاه برگزار می شود شرکت کردند.

وی با بیان اینکه برخی از دوره های آموزشی قدیمی حذف و رشته های جدید وارد این دوره ها شده است افزود: رشته های مرتبط با صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات از جمله حوزه آموزش است.

براساس آمارها، شمار زندانیان استان نسبت به میانگین کشور ۲۳ درصد کمتر است که براین اساس به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۹۵ نفر در زندان‌های این خطه هستند.

میانگین جمعیت زندانی در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۵۳ نفر زندانی است.

هم اکنون حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر در زندان های استان محبوس هستند، این استان دارای سه زندان و یک کانون اصلاح تربیت است که تعداد زندانیان در کانون معمولا بین سه تا هفت نفر است که زیر ۱۸ سال سن دارند.

 ۹۷ درصد زندانیان استان مرد و سه درصد زن هستند که ۶۹ درصد از مددجویان متاهل هستند.

۷۱ درصد زندانیان استان بین ۲۶ نا ۴۵ سال سن دارند، بخش زیادی از نیروی کار در زندان ها محبوس هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha