به گزارش روز شنبه گروه آموزش ایرنا از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مجید ذاکری افزود: ارسال ۵۹۳ اثر به این جشنواره قابل توجه بود. پیش از این در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سه جشنواره با رویکرد متن کتاب برگزار شد، اما این نخستین جشنوارهای است که با نگاه به تصویرسازی و طراحی جلد کتاب، اجرا می شود. لذا میتوان گفت استقبال هنرمندان از این رویداد بسیار خوب بود.
وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره نزدیک به پنج ماه پیش بهصورت سراسری منتشر شد و با پوشش خبری و رسانهای مناسب، از همه تصویرگران و هنرمندان برای حضور در این رویداد دعوت بهعمل آمد.
دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی خاطرنشان کرد: در این رویداد ۵۹۳ اثر از ۳۹۸ هنرمند، به دست ما رسید که پس از چند مرحله داوری، که بهصورت آنلاین و حضوری و در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد، در نهایت ۴۴ اثر در بخشهای آثار برگزیده، آثار تقدیر شده و انتخاب مردمی، به مرحله نهایی راه یافتند.
ذاکری درباره روند انتخاب آثار مردمی، گفت: برای نخستین بار همه آثاری که به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند، برای رأیگیری مخاطبین و عموم مردم در سایت قرار داده شدند که مورد استقبال گسترده قرار گرفت. در واقع بخش منتخب مردمی، شامل آثاری است که توسط خود مخاطبان انتخاب شده و در معرض نمایش عموم نیز قرار گرفته است.
وی درباره بخشهای مختلف این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره در مقطع ابتدایی و در ۹ شاخه درسی تفکر و پژوهش، علوم تجربی، ریاضی، فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، قرآن، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی و هدیههای آسمانی برگزار شد.
دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی تصریح کرد: از بین ۵۹۳ اثر ارسالی، ۲۰۳ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد و ۴۴ اثر نیز در بخشهای برگزیده، شایان تقدیر و منتخب مردمی، انتخاب شدند، اما از میان این آثار، کارهایی که به صورت بالفعل امکان بهرهبرداری داشته باشند، در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و برای طراحی جلد کتابهای درسی استفاده خواهند شد.
ذاکری ادامه داد: بخشی از آثار برگزیده این جشنواره نیازمند ویرایش و ایجاد تغییراتی در راستای سیاستهای آموزشی است؛ لذا این آثار در جلساتی مورد بررسی و تغییر قرار خواهند گرفت. همچنین اطلاعات هنرمندانی که آثار آنان در بخش منتخب مردمی انتخاب شده، جمعآوری و در نخستین فرصت کارگاههای آموزشی خاصی برای این گروه برگزار می شود تا بتوانند به استانداردهای مد نظر دست پیدا کنند.
وی درباره معیارهای انتخاب آثار در این جشنواره، عنوان کرد: معیارهای بسیاری در این جشنواره مد نظر قرار گرفت و ابعاد مختلفی در فراخوان ذکر شده بود، اما مباحثی چون مخاطبشناسی، بومی بودن آثار، حس زیباییشناسی برای گروه سنی خاص، و تناسب تصویرسازی با کتاب مورد نظر از جمله عمدهترین ویژگیها بود.
دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتابهای درسی، تداوم را عامل مهمی در رشد این رویداد خواند و گفت: با توجه به برگزاری این رویداد برای اولین بار، میتوان گفت هم از نظر تعداد آثار و هم حضور هنرمندان، کمیت قابل توجهی را شاهد بودیم، اما آنچه که بیشتر احساس میشد این بود که بیشتر هنرمندان به دلیل دور بودن از فضای کتابهای درسی و کار مداوم در عرصه کتاب قصه و نشریات، احساس نزدیکی کافی را با کتاب درسی نداشتند. بر همین مبنا در صورت تداوم این رویداد، شاهد کار بهتر و حرفهای تری در دورههای آتی خواهیم بود.
بر اساس این گزارش، نمایشگاه آثار اولین جشنواره جلد کتابهای درسی ۱۳ آبان با حضور مسئولان، مدیران و کارکنان سازمان، هنرمندان، تصویرگران و جمعی از علاقمندان افتتاح شد. علاقمندان به بازدید از نمایشگاه جشنواره میتوانند تا ۲۳ آبان ماه به خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان آیتالله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، مراجعه کنند.
نظر شما