استاندار: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خراسان رضوی به ۴۴ درصد رسید

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: میزان رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی به حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده که این رقم پایین‌تر از میانگین کشوری است.

یعقوبعلی نظری شنبه‌شب در نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: این کاهش رعایت شیوه نامه ها بدان معنا است که باید اهتمام جدی‌ و گسترده‌تری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.
وی بر لزوم تدوین و بکارگیری برنامه‌های عملیاتی، بخشی و صنفی در مقابله با کرونا تاکید و بیان کرد: باید به مدارس، سالن‌های پذیرایی، کارخانجات و اصناف مسوولیت بدهیم و از ظرفیت بدنه مردمی در مقابله با ویروس منحوس کرونا استفاده کنیم. در این راستا هنر دستگاه‌های اجرایی این است که مردم را بسیج کنند.
استاندار خراسان رضوی همچنین خطاب به فرمانداران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی این استان گفت: آمادگی‌ها باید همچنان حفظ شود، بدین منظور حتما گروه‌های ارزیاب برای سنجش میزان آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شهرستان‌ها اعزام می شود تا در مواجهه با موج احتمالی بعدی، کمبودها مشخص و نیازمندی‌ها مرتفع شود.
وی بر شتاب گرفتن واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در حاشیه شهر مشهد نیز تاکید و بیان کرد: دعوت و اقناع مردم برای انجام واکسیناسیون با جدیت بیشتری دنبال شود و ائمه جماعات در محافل و مساجد اهمیت این موضوع را برای مردم تبیین و مطرح کنند تا مردم سریعتر واکسینه شوند.
نظری کنترل مبادی زمینی ورود به خراسان رضوی را نیز بااهمیت توصیف و بیان کرد: باید در مبادی ورودی مسافر به استان اعم از فرودگاه و مرز حتما موضوع تست کرونا بطور جدی‌تر دنبال شود.
وی در ادامه نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای سنین ۶۰ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای باید شروع شود.
"لزوم آمادگی برای مواجهه با موج ششم، اقناع افکار عمومی، به روزرسانی پروتکل‌های بهداشتی، روند بازگشایی‌ها و یا رفع محدودیت‌ها، تجهیز بیمارستان‌ها، حمایت از حوزه واکسیناسیون، پرداخت مطالبات کادر درمانی، طرح شهید سلیمانی و حمل و نقل درون و برون شهری" دیگر موضوعاتی بودند که در این نشست با حضور مدیران دستگاههای ذیربط مورد بررسی قرار گرفتند. 

خراسان رضوی ۳۳ شهرستان دارد که چهار شهرستان آن در وضعیت قرمز، یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت آبی  از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

هم‌اینک در مجموع ۷۱۰ شهروند مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری و تحت مراقبت پزشکی و درمان هستند. آمار کنونی بستری‌ روزانه بیماران کرونایی در خراسان رضوی ۱۸۸ نفر است. 
۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین پنج میلیون ۵۸۸ هزار و ۵۴۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

هم‌اینک ۲۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۲۱ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. ۸۶ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

همچنین تاکنون ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دوز دوم آن را زده‌اند و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر نیز سومین دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۵۰ میلیون و هشت هزار و ۲۱۰ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۵۷ هزار و ۱۴۹  نفر را گرفته است. ۲۲۶ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۶۸ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۴۷ میلیون ۲۸۰ هزار ۴۴۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۷۷۴ هزار و ۶۷۳ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و انگلیس بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha