۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84533441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرهای کوتاه محیط زیست کردستان

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 84533441
خبرهای کوتاه محیط زیست کردستان

سنندج - ایرنا - واکسیناسیون ماموران اجرایی محیط زیست کردستان برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا، دستگیری شکارچی در کامیاران، پایش شبانه واحد های صنعتی و تولیدی استان به منظور بررسی وضعیت زیست محیطی آنها و بررسی وضعیت غار کُنه شه‌م شه‌م مریوان از جمله اخبار کوتاه محیط زیست استان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار داشت: هر سال  در پاییز واکسن آنفلوانزا و با اولویت گروه‌ها و افراد در معرض خطر  حفاظت محیط زیست استان کردستان تزریق می شود.

فریبا رضائی با اشاره به اینکه محیط بانان و نیروهای عملیاتی بخش های مختلف برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا واکسینه شدند، افزود: با توجه به شیوع بیماری هایی که در فصل سرد بیشتر بروز پیدا می کند و همچنین با توجه به پاندمی کرونا و احتمال اشتباه در خصوص تشخیص بیماری و در راستای بالا بردن سطح ایمنی بدن ، با پیگیری های انجام شده و همکاری مرکز بهداشت همه  محیط بانان و پرسنل عملیاتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا واکسینه شدند.

غارکُنه شه‌م شه‌م مریوان زیستگاه سه گونه خفاش کمیاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان  اظهارداشت: غار کنه شه م شه م با مساحت ۹ هکتار در اطراف روستای توراخ تپه شهرستان مریوان واقع شده و به دلیل زیستگاه گونه ای از خفاش ها در لیست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

فریبا رضائی افزود: این غار یکی از غارهای زیبای استان کردستان است که در میان کوه های شمالی شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است و در نزدیکی روستای تراخ تپه و در منطقه سرسبز و با صفایی به نام “کوه چهل چشمه” قرار دارد.

وی اضافه کرد: این اثر طبیعی ملی حدود ۱۶۵ کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد و در طول میلیون ها سال در دل کوه های آهکی این منطقه ایجا شده است. این غار از غارهای نسبتا کوچک است که کمتر از ۵۰۰ متر وسعت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان  گفت: غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان که زیستگاه  سه گونه خفاش کمیاب است، به عنوان یکی از غارهای بکر و دست نخورده استان پتانسیل پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست را داشت و اکنون به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

پایش شبانه واحد های صنعتی و تولیدی در دستور کار محیط زیست کردستان قرار دارد

 معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان از تقویت و شدت پایش های شبانه واحدهای صنعتی و تولیدی استان کردستان توسط کارشناسان محیط زیست خبر داد و گفت: پایش شبانه صنایع به لحاظ بررسی وضعیت زیست‌ محیطی واحدها و جلوگیری از ایجاد آلودگی احتمالی آنها بویژه در فصل سرما حائز اهمیت است.

اقبال حمیدی  اضافه کرد:  روسا و کارشناسان اداره‌ کل و ادارات تابعه مکلف شده‌اند بیش از پیش نسبت به نظارت بر فعالیت شبانه واحدها و کنترل آلایندگی آنها اقدام و با دقت و شدت بیشتری کنند.


وی با اشاره به واحدهایی که اخیراً مورد پایش شبانه قرار گرفته‌ اند، اظهار داشت: در این پایش ها تصفیه‌ خانه فاضلاب ها، وضعیت آلایندگی هوا به لحاظ کارکرد صحیح و کامل بودن بررسی شد و تذکرات لازم در خصوص راهبری تصفیه‎ خانه‌ ها به منظور مطابقت پساب خروجی و اندازه آلایندگی با استانداردهای زیست‏ محیطی و مدیریت پسماندهای تولیدی به صاحبان و مدیران واحدها ارائه شد.

دستیگری شکارچیان در گشت شبانه

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران از دستگیری شکارچیان متخلف در گشت و کنترل شبانه محیط بانان خبر داد و اظهار داشت: سه نفر متخلف که قصد شکار و تعدی به جان حیات وحش را داشتند با هوشیاری و رصد مناطق تحت مدیریت توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران دستگیر شدند.

خبرهای کوتاه محیط زیست کردستان

سامان سیفی با اشاره به اینکه  از این متخلفان دو قبضه اسلحه ساچمه زنی و دو عدد نورافکن کشف و ضبط شده است، افزود: مراتب توسط واحد حقوقی صورتجلسه شد و متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کامیاران اضافه کرد: شکار و اقدام به شروع شکاردر زیستگاههای حیات وحش توسط متخلفین جرم است و طبق مواد ۱۰ تا ۱۵ قانون شکار و صید و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب و مجازات است.

سیفی اظهار داشت: گشت و کنترل شبانه به صورت مستمر در مناطق تحت مدیریت شاهو و کوسالان، شکار ممنوع ومناطق آزاد شهرستان کامیاران انجام می شود.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر بفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha