اجرای سند راهبردی حکمرانی در افق گام دوم انقلاب یک تکلیف است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: اجرای سند راهبردی حکمرانی این استان در افق گام دوم انقلاب یک تکلیف است و باید همه بخش‌ها برای عمل به مفاد آن پای کار باشند.

«فرزاد مخلص الائمه» روز دوشنبه در آئین معارفه و تکریم استاندار مرکزی با حضور وزیر کشور در اراک، افزود: سند راهبردی حکمرانی استان مرکزی در افق گام دوم انقلاب تدوین و در نشست هیات دولت نیز ارایه شده است و به‌زودی و با ویرایش دقیق‌تری منتشر و به اطلاع و آگاهی نخبگان و مدیران استان مرکزی می‌رسد.

وی بیان کرد: این سند در هفت سرفصل و در ۷۵ محور فرعی تهیه شده است و نگاه مسئله‌محور در امور دارد و همه به تقویت یا در صورت لزوم، تغییر نگاه در حوزه ماموریت دعوت می‌شوند.

استاندار مرکزی ادامه داد: در این سند وضعیت موجود در مسایل و مشکلات دیده شده و وضع مطلوب نیز ارایه شده است.

مخلص الائمه عنوان کرد: همه نخبگان کشور، دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و بخش دولتی و غیردولتی و دلسوزان کشور معتقدند که در شرایط مطلوبی قرار نداریم و مواردی که وضعیت کنونی را سبب شده در فهرستی عنوان شده است که در گزارش مسایل سازمان بارزسی در کشور به‌صورت ۸۰ مسئله خرد، ۸۲ میان مسئله و ۱۰ ابرمسئله است بیان شده و باید برش استانی آن به عنوان ماموریت کاری در استان دنبال شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: آنچه نمی‌گذارد دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و ماموریت‌ها در نقطه بهینه و مطلوب قرار گیرند، موانعی است که ما از آن به عنوان مسئله یاد می‌شود که باید این موانع شناسایی و فهرست شود و مهمتر از آن نظام‌واره کردن آنها است.

مخلص‌الائمه گفت: رهبر معظم انقلاب علاج مشکلات کشور را تحقق تکالیف اقتصاد مقاومتی عنوان کردند و این نوع اقتصاد ۲ رکن دارد که رکن اول آن اقتصاد مردمی و رکن دوم آن اقتصاد دانش بنیان است.

وی یادآور شد: اگرچه استان مرکزی به صنعت شهره دارد و ابعاد بزرگ‌مقیاس صنعتی کشور در آن مستقر است ما، این استان در بخش‌های مختلف دیگر نیز پتانسیل‌های متعددی دارد که باید بارور شوند.

وی اظهار داشت: علاوه برمقوله  حمایت از تولید، افزایش بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار ۲ موضوع حیاتی است و مدیران شهرستان‌های مختلف استان مرکزی ماموریت دارند هرآنچه که مانع بهبود فضای کسب و کار است را با قدرت حذف کنند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: افزایش دایره مسئولیت و اختیارات مدیران شهرستانی مهم است و باید این مدیران در تصمیم سازی نقش برجسته داشته باشند.

مخلص الائمه بیان کرد: در حوزه اقتصاد، صنعت و کشاورزی استان مرکزی راه پیشرفت، اگرچه ناهموار است اما روشن و پیمودنی است و یک اراده جمعی کمک می‌کند تا مسیر هموار شود.

وی گفت:جوان‌گرایی، نخبه‌گزینی و استفاده از ظرفیت‌های بومی با هدف کادرسازی و اصلاح مسیر پیشرفت استان مرکزی  توصیه دولت است و تلاش می‌شود با الگوهای دقیق شایستگی در این مسیر کسب شده و از همه جوانان و نخبگان برای مشارکت در امور استان دعوت می‌شود.

استاندار مرکزی افزود: در بحث حمایت از تولید، شناخت ما از مشکلات صنایع استان مرکزی کم نیست، بخشی از این نظام مورد ضربه جریان فاسد و رانت‌خوار واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین دست دوم قرار گرفته اما به احدی از آنان رحم نخواهیم کرد و از همه ظرفیت‌های دستگاه قضایی و اجرایی کمک گرفته می‌شود و قوانین محکمی که در این زمینه برای حمایت از تولید کنندگان وجود دارد با قدرت و قوت دنبال خواهد شد و هیچ وارد کننده‌ای حق ندارد محصولی که در استان مرکزی و صنعت استان تولید می شود را وارد کند. 

مخلص الائمه عنوان کرد: بحث دیگر فساد و ناکارآمدی است که ۲ مقوله مستقل اما به هم تنیده است، واقعیت فساد در جامعه زیاد است و از آن بدتر، سطح ادراک و احساس بالای فساد در مردم است، مردم از دریچه ادراکات تصمم‌گیری می‌کنند و این موضوع آسیب‌زننده است و به عنوان مسئول وظیفه داریم در راستای مقابله با فساد و ناکارآمدی تلاش مضاعفی به کار بگیریم.

وی گفت: تحول بنیادین نظام اداری طرحی ملی است که به‌عنوان تبنا به رئیس جمهوری ارایه شده و برش استانی آن لازم‌الاجرا است و این تحول در حوزه ساختاری، شیوه‌های مدیریت و توسعه آن و تحول نیروی انسانی ادارات بوده و در این راستا مشارکت همه تحول‌خواهان استان مرکزی در داخل و خارج از استان ضروری است.

استاندار مرکزی ادامه داد: کاغذبازی اداری و دیوان سالاری زائد معضلی است و نخستین ماموریت معاونت امور اقتصادی با هماهنگی ادارات کل مربوطه، تهیه نقشه اطلس جامع اقتصادی است.

مخلص الائمه عنوان کرد: پیشرفت استان مرکزی مستلزم حضور و مشارکت همه اقشار، تشکل‌ها و سلایق است و همه جریانات سیاسی باید در سایه وحدت، همگرایی باشند.

وی گفت: مسیری از حرکت جهادی در استان مرکزی پیش رو است که برای موفقیت در این راه همدلی و همراهی تمامی بخش‌ها نیاز است.

اجرای سند راهبردی حکمرانی در افق گام دوم انقلاب یک تکلیف است

هدفگذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در استان مرکزی
استاندار سابق استان مرکزی گفت: صادرات غیرنفتی این استان در چهار سال گذشته چهار میلیون دلار بود که این مهم تا پایان امسال نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

سید «علی آقازاده» افزود: این استان در حوزه امنیت نسبت به چهارسال گذشته بهبود ۱۲ پله‌ای نسبت به استان‌های کشور داشته است و همچنین ۲ انتخابات برگزار شده در چهار سال اخیربنا بر تایید شورای نگهبان سالم و حداکثری بوده که این موفقیت حاصل تعامل و هم افزایی حلقه مدیریتی استان مرکزی است.

وی تصریح کرد: اقداماتی که طی این مدت در استان  انجام شد، در حیطه وظایف تیم مدیریتی استان بوده  و انتظار می‌رود مردم مسایلی را که به‌دلیل برخی محدودیت‌ها محقق نشده به بزرگی خود ببخشند.

استاندار سابق مرکزی خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در این بازه زمانی  در سایه فهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم مشخص است  و ممکن است در مسیر انجام و اجرای هرکاری  مشکلات، موانع و محدودیت‌هایی باشد که بیانگر کوتاهی،رخوت و خیانت مسئولان نیست.

آقازاده اظهار داشت: اقدامات مناسبی در حوزه اقتصاد، کاهش تورم، تولیدناخالص، صادرات غیرنفتی، نرخ بیکاری و کاهش حقوق معوق کارگران از هشت هزار نفر به ۷۰۰ نفر صورت گرفته که  امید است به واسطه حمایت‌، گشایش‌های بیشتری به ویژه در مسائل اقتصادی  با صبر و تحمل انقلابی مردم، مهیا شود.
آقازاده ادامه داد: در حوزه تعامل با جریانات سیاسی پیش از شیوع کرونا در استان، نشست های متعددی با جریانات اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل برگزار شد و تعاملات سازنده نیز وجود داشت. 

وی بیان کرد : امروز استان و کشور دغدغه‌ای در خصوص بیمار بودن وضعیت صنایع بزرگ ملی‌ کشور  در استان را ندارند و باید اذعان داشت شرکت هپکو و دیگر واحدهای تولیدی استان که در بحران و التهاب قرار داشتند دغدغه‌ای برای تولید و خلق پول و حقوق کارگران ندارند و این مهم دستاوردی بزرگ برای  نظام جمهوری اسلامی است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار ملی استان مرکزی در خصوص کاهش نرخ تورم بین پنج استان نخست کشور و همچنین در خصوص بهبود فضای کسب و کار در تابستان امسال، رتبه نخست را بین استان‌های کشور کسب کرده  که این کارنامه قابل قبول با وجود مشکلات ناشی از تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا به مدد مجموعه مدیریتی استان حاصل شده است.

وی افزود: با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها، با تلاش مدیران استان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی، این استان در راستای مبارزه با کرونا در راهبری مسایل  برتر بود و در زمینه واکسیناسیون نیز جز سه استان پیشروی کشور است.
آقازاده اضافه کرد: در استان مرکزی پیک‌های شیوع کرونا  به خوبی مدیریت شد و برخی تصمیمات ستاد کرونای استان در هفته های بعد در ستاد ملی تصمیم‌گیری می‌شد ضعف‌هایی نیز وجود دارد و نمی‌توان ادعا کرد که یک مدیر عملکرد ۱۰۰ درصد مثبت دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصادی نیز  گفت: موفقیت در این بخش حاصل تعامل و هم‌افزایی تشکل‌ها، اتاق تعاون، اصناف، اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی بوده است و صاحبان صنوف در دوران کرونا خسارات زیادی را متحمل شدند که رسیدگی به مسایل آنان جای تقدیر دارد.
 
استاندار سابق مرکزی خاطرنشان کرد: مدیران استان باید با سکاندار جدید اجرایی در این خطه هماهنگ و همراه باشند و استمرار حرکت و تقویت کارها را با عزم جدی‌تر در دستور کار قرار داده و همچنان در ریل توسعه و پیشرفت حرکت کند.

 نشست معارفه وتودیع استاندار مرکزی با حضور وزیر کشور برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha